Mechanik pro chladicí a klimatizační zařízení (třetí verze)
Střední škola technická a dopravní, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Profil absolventa


Popis uplatnění absolventa v praxi:

 

Absolvent vzdělávacího programu se uplatní především v pracovních funkcích zabezpečujících kvalifikované servisní práce na elektrotechnických zařízeních a přístrojích.

Absolvent je připraven instalovat, uvádět do provozu, kontrolovat, udržovat a opravovat elektrotechnická zařízení a přístroje. Pomocí měřicích, anebo testovacích přístrojů a technické dokumentace k příslušnému elektrotechnickému zařízení dovede identifikovat technické problémy při závadách, zvažovat možnosti jejich řešení a realizovat opravu optimálním způsobem pro daný případ. Ovládá činnosti spojené s identifikací závady, opravou a uváděním do provozu elektrotechnických zařízení a přístrojů, popřípadě jejich typických částí.

Možným uplatněním absolventa je oblast servisní péče v technických službách a provozní technická údržba v oboru  chladicích a klimatizačních  zařízení, tepelných čerpadel atd. Při zpracovávání ŠVP škola přizpůsobila jeho obsah zejména předpokládanému uplatnění absolventa v kvalifikovaném povolání, vyžadujícím specifické technické znalosti a dovednosti, v návaznosti na elektrotechnický charakter profesního uplatnění.

V průběhu studia získá absolvent osvědčení na ruční pájení plamenem, které je potřebné pro výkon servisních činností. V rámci příslušných předpisů může absolvent získat odpovídající elektrotechnickou kvalifikaci podle vyhlášky č. 50/1978 Sb. pro práce na elektrických zařízeních a vykonávat i povolání bez užšího zaměření, jako je provozní elektrikář, elektromechanik, elektromontér atp.

V rámci přípravy na zaměstnání v podmínkách rychle se měnící společnosti je posílena orientace na komunikativní dovednosti, pružnost v myšlení a jednání (adaptabilita, flexibilita, improvizační způsobilost), dovednosti zdokonalovat vlastní učení i výkonnost, řešit problémové situace a využívat informační technologie. Odborná vyspělost absolventa odpovídá věku a dosaženému stupni vzdělání a umožňuje mu ucházet se o přijetí ke studiu do studijního oboru pro absolventy tříletých učebních oborů elektrotechnického charakteru formou nástavbového studia.

 

Způsob ukončení vzdělávání a potvrzení dosaženého vzdělání

• Vzdělání se ukončuje závěrečnou zkouškou, dokladem o dosažení stupně vzdělání je vysvědčení o závěrečné zkoušce a výuční list.
• Závěrečná zkouška se skládá z písemné, praktické a ústní zkoušky. Obsah a organizace závěrečné zkoušky se řídí platnými předpisy.
• Dosažený stupeň vzdělání - Střední vzdělání s výučním listem.

Klíčové kompetence

  • Kompetence k učení

    • Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání.
  • Kompetence k řešení problémů

    • Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni řešit samostatně běžné pracovní i mimopracovní problémy.
  • Komunikativní kompetence

    • Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích.
  • Personální a sociální kompetence

    • Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů.
  • Občanské kompetence a kulturní povědomí

    • Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s trvale udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury.
  • Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám

    • Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení.
  • Matematické kompetence

    • Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích.
  • Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi

    • Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi.

Odborné kompetence

  • Provádět diagnostické, montážní, opravárenské a údržbářské práce na elektrických a elektronických zařízeních a přístrojích

    • Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi prováděli diagnostické, montážní, opravárenské a údržbářské práce na elektrických a elektronických zařízeních a přístrojích dle profesního zaměření.
  • Provádět elektrotechnická měření a vyhodnocovat naměřené výsledky

    • Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi prováděli elektrotechnická měření, vyhodnovali naměřené výsledky a zvolili vhodnou metodu měření pro kontrolu a diagnostiku zařízení dle profesního zaměření.
  • Číst technickou dokumentaci s porozuměním

    • Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uměli číst elektrotechnickou a další technickou dokumentaci s porozuměním a při práci používali odbornou terminologii typickou pro elektrotechniku a oblast profesního uplatnění.
  • Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci

    • Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi dbali na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, dodržovali předpisy pro požární prevenci a byli vybaveni vědomostmi pro poskytnutí první pomoc při úrazech.
  • Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb

    • Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi usilovali o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb a dodržovali stanovené standardy a předpisy související se systémem řízení jakosti.
  • Jednat ekonomicky a v souladu se strategií trvale udržitelného rozvoje

    • Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi jednali ekonomicky a v souladu se strategií trvale udržitelného rozvoje, nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami s ohledem na životní prostředí.