Profil absolventa


Popis uplatnění absolventa v praxi:
(výčet typických pracovních činností, pozic či povolání)

 

Absolvent vzdělávacího programu najde uplatnění při činnostech spojených s návrhy, výrobou, montáží, údržbou, oživováním, seřizováním, zkoušením, testováním, servisem, opravami a obsluhou elektrotechnických zařízení, elektrických strojů, přístrojů a rozvodných sítí i elektronických systémů a elektrických trakčních zařízení drážních vozidel.

 

1, po vykonání závěrečné zkoušky:

 

- absolvent se uplatní především v pracovních funkcích zabezpečujících kvalifikované servisní práce na elektrotechnických zařízeních a přístrojích.

- absolvent je připraven instalovat, uvádět do provozu, kontrolovat, udržovat a opravovat elektrotechnická zařízení a přístroje. Pomocí měřicích, anebo testovacích přístrojů a technické dokumentace k příslušnému elektrotechnickému zařízení dovede identifikovat technické problémy při závadách, zvažovat možnosti jejich řešení a realizovat opravu optimálním způsobem pro daný případ. Ovládá činnosti spojené s identifikací závady, opravou a uváděním do provozu elektrotechnických zařízení a přístrojů, popřípadě jejich typických částí.

- absolvent se dále může uplatnit v oblasti servisní péče a montáží v technických službách a provozní technická údržbě v oborech drážní techniky, může vykonávat i povolání bez užšího zaměření, jako je provozní elektrikář, elektromechanik, elektromontér apod., po splnění předepsaných kritérií mohou absolventi vykonávat i funkci řidiče hnacího drážního vozidla u příslušného dopravce

 

2, po vykonání maturitní zkoušky:
 

- absolvent je připravován na pozice ve středních technickohospodářských funkcích pro organizace provádějící činnosti v oblasti údržby a oprav drážních vozidel s důrazem na diagnostiku elektrických a elektronických systémů. Možnosti uplatnění absolventa vyplývají také z legislativního rámce provozování opravárenských organizací a podnikání v této oblasti obsaženého ve studiu.
- mezi typické funkce a pozice absolventa lze zařadit pozice jako elektromechanik, mechanik elektronik, elektrotechnik, konstruktér, revizní technik, energetik, elektro dispečer, zkušební technik, servisní technik elektrických zařízení, opravář elektrických spotřebičů, výpočetní a spotřební elektroniky, programátor řídicích systémů, technik elektronických zařízení, provozní technik, školicí technik aj. 

Způsob ukončení vzdělávání a potvrzení dosaženého vzdělání:

 

1, po třetím ročníku - volitelné:

 

• Vzdělání se ukončuje závěrečnou zkouškou, dokladem o dosažení stupně vzdělání je vysvědčení o závěrečné zkoušce a výuční list.
• Obsah a organizace závěrečné zkoušky se řídí platnými předpisy.
• Dosažený stupeň vzdělání - Střední vzdělání s výučním listem.


2, po čtvrtém ročníku - povinné:

 

• Vzdělání se ukončuje maturitní zkouškou, dokladem o získání středního vzdělání s maturitní zkouškou je vysvědčení o maturitní zkoušce.
• Obsah a organizace maturitní zkoušky se řídí školským zákonem a příslušným prováděcím předpisem.
• Dosažený stupeň vzdělání - Střední vzdělání s maturitní zkouškou.

Klíčové kompetence

  • Kompetence k učení

    • Vyhodnocuje výsledky a pokroky v učení
    • Stanovuje potřeby a cíle svého vzdělávání
    • Má pozitivní vztah k učení
    • Efektivně se učí
  • Kompetence k řešení problémů

    • Samostatně a sebevědomě řeší pracovní i mimopracovní problémy
    • Spolupracuje při řešení problémů s jinýni lidmi
  • Komunikativní kompetence

    • Dosahuje jazykové způsobilosti potřebné pro komunikaci v cizojazyčném prostředí nejméně v jednom světovém jazyce
    • Chápe výhody znalosti cizích jazyků pro životní i profesní uplatnění
    • Vyjadřuje se v písemné i ústní formě přiměřeně dané situaci pracovní či životní
  • Personální a sociální kompetence

    • Předchází osobním konfliktům, nepodléhá předsudkům a stereotypům
    • Pečuje o své zdraví
    • Spolupracuje s dalšími lidmi při utváření funkčních a vstřícných mezilidských vztahů
    • Stanovuje si přiměřené cíle osobního rozvoje
  • Občanské kompetence a kulturní povědomí

    • Jedná v souladu se zásadami trvale udržitelného rozvoje
    • Uznává a podporuje hodnoty národní, evropské a světové kultury
    • Uznává hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti
  • Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám

    • Optimálně využívá svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce
  • Matematické kompetence

    • Funkčně využívá matematické dovednosti v různých životních situacích
  • Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi

    • Pracuje s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením
    • Využívá další prostředky z oblasti informačních a komunikačních technologií

Odborné kompetence

  • Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci

    • Dbá na bezpečnost a ochranu zdraví při práci
  • Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb

    • Usiluje o co nejvyšší kvalitu práce
  • Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje

    • Jedná ekonomicky a ekologicky při vykonávání pracovních činností i v běžném životě
  • Provádět elektroinstalační práce, navrhovat, zapojovat a sestavovat jednoduché elektrické a elektronické obvody, navrhovat a zhotovovat plošné spoje a obrábět různé materiály

    • Provádí elektroinstalační práce, navrhuje, zapojuje a sestavuje elektrické a elektronické obvody, plošné spoje dle profesního zaměření.
  • Provádět montážní, diagnostické, opravárenské a údržbářské práce na elektrických a elektronických zařízeních a přístrojích

    • Provádí montáže, opravy, diagnostiku a seřízení na elektrických a elektronických zařízeních a přístrojích dle profesního zaměření.
  • Provádět elektrotechnická měření a vyhodnocovat naměřené výsledky

    • Provádí elektrotechnická měření a vyhodnocuje naměřené výsledky
  • Číst a tvořit technickou dokumentaci, uplatňovat zásady normalizace a graficky komunikovat

    • Čte a tvoří technickou dokumentaci a graficky komunikuje