Profil absolventa


Popis uplatnění absolventa v praxi:

• Absolvent je připraven zhotovovat a sestavovat jednotlivé součásti a funkční celky různých strojů, zařízení a konstrukcí, uvádět je do provozu, provádět jejich údržbu, diagnostikovat jejich závady a opravovat je. S tím souvisí i vykonání pracovních činností vyskytujících se při kontrole jakosti výrobků, jejich funkčních zkouškách, vedení záznamů o jejich provozu.
• Absolvent se může uplatnit ve značném počtu povolání, popř. typových pozic. Základem je uplatnění v povoláních provozní zámečník, montér a strojní zámečník. Mohou se v závislosti na směřování ŠVP uplatnit v typových pozicích: stavební zámečník, zámečník zemědělských strojů, důlní zámečník, montér ocelových konstrukcí, montér točivých strojů, montér kotlář a potrubář, kontrolor strojírenských výrobků, mechanik kolejových vozidel. Dalším možným uplatněním jsou povolání a typové pozice, jejich jádrem je obsluha, řízení a zabezpečování chodu, kontrola a běžná údržba nejrůznějších strojů a strojních zařízení, např. v energetice, zpracovatelském průmyslu, dopravě apod. (např. strojník čistíren odpadních vod, obsluha zařízení v elektrárnách a teplárnách, obsluha zařízení pro úpravu surovin).

• Součástí vzdělávání je i příprava k získání svářečských certifikátů v rozsahu kurzů ZK 1351.1, ZP 311 - 2, 1.1.

• Vzdělání je zaměřeno tak, že vytváří předpoklady pro kvalifikovaný výkon zmíněných činností v oblasti strojírenství.

Způsob ukončení vzdělávání a potvrzení dosaženého vzdělání

• Vzdělání se ukončuje závěrečnou zkouškou, dokladem o dosažení stupně vzdělání je vysvědčení o závěrečné zkoušce a výuční list.
• Závěrečná zkouška se skládá z písemné, praktické a ústní zkoušky. Obsah a organizace závěrečné zkoušky se řídí platnými předpisy.
• Dosažený stupeň vzdělání - Střední vzdělání s výučním listem.

Klíčové kompetence

  • Kompetence k učení

    • Efektivně se učí
    • Má pozitivní vztah k učení
    • Stanovuje potřeby a cíle svého vzdělávání
    • Vyhodnocuje výsledky a pokroky v učení
  • Kompetence k řešení problémů

    • Spolupracuje při řešení problémů s jinými lidmi
    • Samostatně a sebevědomě řeší pracovní i mimopracovní problémy
  • Komunikativní kompetence

    • Chápe výhody znalosti cizích jazyků pro životní a profesní uplatnění
    • Dosahuje jazykové způsobilosti potřebné pro základní komunikaci v cizojazyčném prostředí s využitím odborné terminologie v jednom světovém jazyce
    • Vyjadřuje se v písemné a ústní formě přiměřeně dané situaci pracovní či životní
  • Personální a sociální kompetence

    • Spolupracuje s dalšími lidmi při utváření funkčních a vstřícných mezilidských vztahů
    • Pečuje o své zdraví
    • Stanovuje přiměřené cíle osobního rozvoje
    • Předchází osobním konfliktům, nepodléhá předsudkům a stereotypům
  • Občanské kompetence a kulturní povědomí

    • Uznává hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti
  • Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám

    • Optimálně využívá svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce
  • Matematické kompetence

    • Funkčně využívá matematické dovednosti v různých životních situacích
  • Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi

    • Využívá další prostředky z oblasti informačních a komunikačních technologií
    • Pracuje s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením

Odborné kompetence

  • Upravovat a dokončovat po strojním obrábění (popř. vyrábět) součásti strojů, zařízení a kovových konstrukcí a sestavovat je

    • Pracuje s technickou dokumentaci, dodržuje stanovená pravidla pro měření, kontrolu a funkční zkoušky součástek, podskupin a skupin celků strojních zařízení
    • Používá a ošetřuje potřebné pracovní pomůcky
    • Provádí úpravy a sestavení součástek do spolehlivě funkčních celků strojních zařízení
  • Opravovat stroje, zařízení a kovové konstrukce, provádět jejich údržbu a vykonávat servisní činnosti

    • Umí stanovit vhodné postupy prací při údržbě strojních zařízení
    • Rozumí a zná konstrukci a funkci základních konstrukčních celků strojních zařízení a provádí jejich údržbu
    • Provádí předepsaný servis uživateli strojního zařízení
    • Vyhodnocuje technický stav strojních zařízení a předpokládá jeho vývoj
  • Obsluhovat strojní zařízení

    • Kontroluje technický stav a vede předepsanou dokumentaci o provozu zařízení
    • Řídí, sleduje a kontroluje chod jednoduchých strojů a zařízení, zabezpečuje jejich provozuschopnost
  • Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci

    • Dbá na bezpečnost a ochranu zdraví při práci
  • Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb

    • Usiluje o co nejvyšší kvalitu práce
  • Jednat ekonomicky a v souladu se strategií trvale udržitelného rozvoje

    • Jedná ekonomicky a ekologicky při vykonávání pracovních činností i v běžném životě