Profil absolventa


Popis uplatnění absolventa v praxi
(výčet typických pracovních činností, pozic či povolání)


Absolvent se uplatní jak na úseku obsluhy dopravní cesty, tak i na úseku obsluhy osobní a nákladní dopravy. Na úseku dopravní cesty je uplatnění absolventa na pozici hradlař (i s prodejem jízdenek), hláskař (i s prodejem jízdenek), výhybkář, signalista, dozorce výhybek, staniční dozorce, operátor železniční dopravy. Na úseku obsluhy osobní dopravy je uplatnění absolventa na pozici vlakvedoucí osobní přepravy, průvodčí osobní přepravy. Na úseku obsluhy nákladní dopravy je uplatnění absolventa na pozici vedoucí posunu, vedoucí obsluhy nákladních vlaků, posunovač, tranzitér. Absolventi mohou pokračovat v nástavbovém studiu s dopravním nebo logistickým zaměřením.


Způsob ukončení vzdělávání a potvrzení dosaženého vzdělání, stupeň dosaženého vzdělání


• Vzdělání se ukončuje závěrečnou zkouškou, dokladem o dosažení stupně vzdělání je vysvědčení o závěrečné zkoušce a výuční list.
• Závěrečná zkouška se skládá z písemné, praktické a ústní zkoušky. Obsah a organizace závěrečné zkoušky se řídí platnými předpisy.
• Dosažený stupeň vzdělání - Střední vzdělání s výučním listem.

Klíčové kompetence

  • Kompetence k učení

    • Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání, tzn. že absolventi by měli:
  • Kompetence k řešení problémů

    • Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni řešit samostatně běžné pracovní i mimopracovní problémy, tzn. že absolventi by měli:
  • Komunikativní kompetence

    • Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích, tzn. že absolventi by měli:
  • Personální a sociální kompetence

    • Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů, tzn. že absolventi by měli:
  • Občanské kompetence a kulturní povědomí

    • Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s trvale udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury, tzn. že absolventi by měli:
  • Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám

    • Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení, tzn. že absolventi by měli:
  • Matematické kompetence

    • Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích, tzn. že absolventi by měli:
  • Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi

    • Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi, tzn. absolventi by měli:

Odborné kompetence

  • Pracovat na úseku dopravní cesty

    • Pracovat na úseku dopravní cesty, tzn. aby absolventi:
  • Provádět činnosti v oblasti osobní dopravy

    • Provádět činnosti v oblasti osobní dopravy, tzn. aby absolventi:
  • Samostatně působit na úseku nákladní dopravy

    • Samostatně působit na úseku nákladní dopravy, tzn. aby absolventi:
  • Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci

    • Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:
  • Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb

    • Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:
  • Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje

    • Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi: