Učební osnovy


Jazykové vzdělávání a komunikace

Charakteristika oblasti

Jazykové vzdělávání v českém jazyce vychovává žáky ke sdělnému, kultivovanému jazykovému projevu a podílí se na rozvoji jejich duchovního života. Obecným cílem jazykového vzdělávání je rozvíjet komunikační kompetence žáků a naučit je užívat jazyka jako prostředku k dorozumívání a myšlení, k přijímání, sdělování a výměně informací na základě jazykových a slohových znalostí. Jazykové vzdělávání se rovněž podílí na rozvoji sociálních kompetencí žáků. K dosažení tohoto cíle přispívá i estetické vzdělávání a naopak estetické vzdělávání prohlubuje znalosti jazykové a kultivuje jazykový projev žáků.

Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci:


− uplatňovali mateřský jazyk v rovině recepce, reprodukce a interpretace;
− využívali jazykových vědomostí a dovedností v praktickém životě, vyjadřovali se srozumitelně a souvisle, formulovali a obhajovali své názory;
− chápali význam kultury osobního projevu pro společenské a pracovní uplatnění;
− získávali a kriticky hodnotili informace z různých zdrojů a předávali je vhodným způsobem s ohledem na jejich uživatele;
− chápali jazyk jako jev, v němž se odráží historický a kulturní vývoj národa.

Vzdělávání v cizích jazycích se významně podílí na přípravě žáků na aktivní život v multikulturní společnosti, neboť vede žáky k získání jak obecných, tak komunikativních kompetencí, k dorozumění v situacích každodenního osobního a pracovního života. Připravuje žáky k efektivní účasti v přímé i nepřímé komunikaci včetně přístupu k informačním zdrojům, rozšiřuje jejich znalosti o světě. Současně přispívá k formování osobnosti žáků, učí je toleranci k hodnotám jiných národů, rozvíjí jejich schopnost učit se po celý život. Žáci by měli zvládnout na různých úrovních řečové dovednosti v cizím jazyce.

Vzdělávání v cizím jazyce směřuje k osvojení takové úrovně komunikativních jazykových kompetencí, která odpovídá  minimální úrovni A2 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky.

Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci dovedli:

− komunikovat v cizím jazyce v různých situacích života, v projevech mluvených i psaných, na všeobecná i odborná témata; volit adekvátní komunikační strategie a jazykové prostředky;
− efektivně pracovat s cizojazyčným textem včetně odborného, umět jej zpracovat a využívat jako zdroje poznání i jako prostředku ke zkvalitňování svých jazykových znalostí a dovedností;
− získávat informace o světě, zvláště o zemích studovaného jazyka, a rovněž aby získané oborové informace dovedli správně využívat ke komunikaci;
− pracovat s informacemi a zdroji informací v cizím jazyce včetně internetu nebo CD-ROM, se slovníky, jazykovými aj. cizojazyčnými příručkami, využívat tyto informační zdroje ke studiu jazyka i k prohlubování svých všeobecných vědomostí a dovedností;
− využívat vybrané metody a postupy efektivního studia cizího jazyka ke studiu dalších jazyků, příp. k dalšímu vzdělávání; využívat vědomosti a dovednosti získané ve výuce mateřského jazyka při studiu jazyků;
− chápat a respektovat tradice, zvyky a odlišné sociální a kulturní hodnoty jiných národů a jazykových oblastí ve vztahu k představitelům jiných kultur se projevovat v souladu se zásadami demokracie.

 

Český jazyk a literatura

Charakteristika předmětu

Pojetí vyučovacího předmětu

 

 Obecný cíl vyučovacího předmětu

 

• ovládání spisovného jazyka
• rozvíjení mluveného a psaného vyjadřování
• vytváření citlivého vztahu k jazyku jako složce národní kultury
• zdůrazňování komunikativní funkce jazyka
• osvojení základů literární a čtenářské kultury
• seznámení s literárními díly a jejich interpretace

Charakteristika učiva

 

• ovládat pravidla českého pravopisu
• provádět slovotvornou a morfologickou analýzu slovního tvaru
• pochopit význam pojmenování
• provést syntaktickou analýzu věty a souvětí
• prokázat porozumění textu
• rozeznat základní charakter textu
• analyzovat výstavbu výpovědi a textu
• porovnat texty
• rozvíjet komunikační dovednosti

Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí

 

• rozvoj komunikativních dovedností včetně používání správné jazykové a literární terminologie
• formování osobnostního postoje, vystupování, prezentace
• poznávání života v historii a v jiných zemích na základě četby
• vedení k celoživotnímu aktivnímu čtení a rozvíjení slovní zásoby
• kritický vztah k informacím, vytvoření samostatného úsudku
• chápání hodnoty literárního díla
• vyhledávání zdrojů informací
• uvědomění si interdisciplinárních souvislostí
• užití českého jazyka jako integračního činitele všech učebních předmětů



Pojetí výuky

 

• aktivizace a stimulace žáka k samostatnému projevu
• využívání multimediálních prostředků
• samostatná práce – vyhledávání informací, slohové práce
• dramatizace učební látky, modelové situace
• exkurze
• řečnická cvičení
• ve výuce budou použity: literární texty, CD romy, videokazety, audio nahrávky, další odborná literatura



Hodnocení výsledků žáků

 

• řídí se klasifikačním řádem a je objektivní
• důraz je kladen na schopnost aplikovat poznatky v praxi, na samostatný a tvořivý přístup k řešení úkolů
• způsob hodnocení spočívá v kombinaci známkování, slovního hodnocení nebo využívání bodového hodnocení
• ústní formou jsou přezkušovány komunikativní dovednosti
• způsob prověřování získaných vědomostí: v testu, v ústním zkoušení, v situačních hrách
• při závěrečné pololetní klasifikaci bude vyučující vycházet i z celkového přístupu studenta k vyučování a k plnění svých studijních povinností

 

 Přínos předmětu k rozvoji klíčových kompetencí

 

• rozvíjí se personální kompetence
• vzdělávání napomáhá rozvíjení komunikativních schopností, vytvoření samostatného úsudku založeného na faktografických znalostech
• předmět se vztahuje také k odborným předmětům, a to jako integrační prvek
• poznávání hodnot jiných zemí a jejich srovnávání s vlastním státem zvyšuje i kompetence občanské, vede k vlastenectví a evropské integritě

 

 Poznámka

 

 Na základě RVP, ve kterých se klade důraz na propojení jazykového a estetického vzdělávání, je učivo v předmětu Český jazyk a literatura zaměřeno i na estetické působení a rozvoj citového prožívání žáků. Dochází tak k propojení okruhů ČJL a Estetického vzdělávání. V českém jazyce je kladen důraz na dodržování jazykové normy, kodifikace a jazykového úzu, včetně praktického použití v podobě řečnických cvičení, prezentací, referátů. Ve stylistické části se žáci seznamují s funkčními styly a postupy, důraz je kladen na samostatnou produkci textu. Literární část se zaměřuje na porozumění a interpretaci textu, vystižení charakteristických znaků různých literárních textů a rozdílů mezi nimi a vyjádření vlastních prožitků z percepce literárních děl.

Průřezová témata pokrývaná předmětem

Anglický jazyk

Charakteristika předmětu

Pojetí vyučovacího předmětu


Obecný cíl vyučovacího předmětu


• příprava studentů na aktivní život v multikulturní společnosti
• osvojení praktických řečových dovedností
• schopnost dorozumění se v situacích každodenního života
• příprava studentů k přímé a nepřímé komunikaci
• rozšiřování znalostí studentů o světě

Charakteristika učiva


Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci dovedli:


• komunikovat v rámci základních témat
• efektivně pracovat s cizojazyčným textem včetně jednoduchého odborného textu
• získávat informace o zemích studovaného jazyka a tyto poznatky využívat ke komunikaci
• pracovat se slovníky, jazykovými příručkami a jinými zdroji informací v cizím jazyce

Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí

Vzdělání přispívá k:


• formování osobnosti studentů
• rozvoji jejich komunikativní kompetence
• schopnosti učit se po celý život
• schopnosti vnímat kulturu jiného národa
• chápání a respektování tradic, zvyků a odlišných sociálních a kulturních hodnot jiných národů

Pojetí výuky


Vzdělávání v cizím jazyce je založeno na:


• aktivizujících didaktických metodách
• organizování činnosti podporující myšlenkovou aktivitu žáků
• strategii učení odpovídající učebním předpokladům studentů
• podporování sebedůvěry, samostatnosti a iniciativy studentů
• vedení k sebekontrole a sebehodnocení
• využívání multimediálních výukových programů
• motivaci studentů ke studiu cizích jazyků
• při výuce bude využita: učebnice dle výběru vyučujícího a na základě schválení předmětové komise, audio a video nahrávky, odborné texty, cizojazyčné časopisy

Hodnocení výsledků žáků


• hodnotí se průběžně jak produktivní, tak i receptivní dovednosti
• hodnotí se zvládnutí jednotlivých částí lekce, celé lekce, pak následuje souhrnné opakování za pololetí
• žák je veden k sebehodnocení
• řídí se klasifikačním řádem a je objektivní
• důraz je kladen na schopnost aplikovat poznatky v praxi
• způsob prověřování získaných vědomostí: v testu, v ústním zkoušení, v situačních hrách
• při závěrečné pololetní klasifikaci bude vyučující vycházet i z celkového přístupu studenta k vyučování a k plnění svých studijních povinností

Přínos předmětu k rozvoji klíčových kompetencí


• vzdělávání v cizím jazyce napomáhá k rozvíjení komunikativních schopností
• rozvíjí se personální kompetence
• předmět se vztahuje i k odborným předmětům
• poznávání hodnot jiných zemí a jejich srovnávání s vlastním státem zvyšuje i kompetence občanské

 

Průřezová témata pokrývaná předmětem

Estetické vzdělávání

Charakteristika oblasti

Estetické vzdělávání významně přispívá ke kultivaci člověka, vychovává žáky ke kultivovanému jazykovému projevu a podílí se na rozvoji jejich duchovního života. Má nadpředmětový charakter; při tvorbě školních vzdělávacích programů je proto třeba dbát na to, aby se uplatňovalo v co největším počtu vyučovacích předmětů.

Obecným cílem estetického vzdělávání je utvářet kladný vztah k materiálním a duchovním hodnotám lidské společnosti, snažit se přispívat k jejich tvorbě i ochraně. Vytvořený systém kulturních hodnot pomáhá formovat postoje žáka a je obranou proti snadné manipulaci a intoleranci. Estetické vzdělávání se podílí rovněž na rozvoji sociálních kompetencí žáků. K dosažení tohoto cíle přispívá i jazykové vzdělávání v mateřském jazyce a naopak estetické vzdělávání prohlubuje znalosti jazykové a kultivuje jazykový projev žáků. Literární výchova vede k rozvoji čtenářské gramotnosti. Rozbor a interpretace uměleckých děl vede k celkovému přehledu o dění v české a světové literatuře. Poznání textu slouží rovněž k vytváření rozmanitých komunikačních situací, v nichž probíhá dialog žáků s učitelem i mezi žáky navzájem. Žáci jsou vedeni i k tvořivým aktivitám.

Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci:


− uplatňovali ve svém životním stylu estetická kritéria;
− chápali umění jako specifickou výpověď o skutečnosti;
− chápali význam umění pro člověka;
− správně formulovali a vyjadřovali své názory;
− přistupovali s tolerancí k estetickému cítění, vkusu a zájmu druhých lidí;
− podporovali hodnoty místní, národní, evropské i světové kultury a měli k nim vytvořen pozitivní vztah a podíleli se na ochraně kulturního dědictví;
− získali přehled o kulturním dění;
− uvědomovali si vliv prostředků masové komunikace na utváření kultury.

Český jazyk a literatura

Charakteristika předmětu

Pojetí vyučovacího předmětu

 

 Obecný cíl vyučovacího předmětu

 

• ovládání spisovného jazyka
• rozvíjení mluveného a psaného vyjadřování
• vytváření citlivého vztahu k jazyku jako složce národní kultury
• zdůrazňování komunikativní funkce jazyka
• osvojení základů literární a čtenářské kultury
• seznámení s literárními díly a jejich interpretace



Charakteristika učiva

 

• ovládat pravidla českého pravopisu
• provádět slovotvornou a morfologickou analýzu slovního tvaru
• pochopit význam pojmenování
• provést syntaktickou analýzu věty a souvětí
• prokázat porozumění textu
• rozeznat základní charakter textu
• analyzovat výstavbu výpovědi a textu
• porovnat texty
• rozvíjet komunikační dovednosti



Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí

 

• rozvoj komunikativních dovedností včetně používání správné jazykové a literární terminologie
• formování osobnostního postoje, vystupování, prezentace
• poznávání života v historii a v jiných zemích na základě četby
• vedení k celoživotnímu aktivnímu čtení a rozvíjení slovní zásoby
• kritický vztah k informacím, vytvoření samostatného úsudku
• chápání hodnoty literárního díla
• vyhledávání zdrojů informací
• uvědomění si interdisciplinárních souvislostí
• užití českého jazyka jako integračního činitele všech učebních předmětů



Pojetí výuky

 

• aktivizace a stimulace žáka k samostatnému projevu
• využívání multimediálních prostředků
• samostatná práce – vyhledávání informací, slohové práce
• dramatizace učební látky, modelové situace
• exkurze
• řečnická cvičení
• ve výuce budou použity: literární texty, CD romy, videokazety, audio nahrávky, další odborná literatura



Hodnocení výsledků žáků

 

• řídí se klasifikačním řádem a je objektivní
• důraz je kladen na schopnost aplikovat poznatky v praxi, na samostatný a tvořivý přístup k řešení úkolů
• způsob hodnocení spočívá v kombinaci známkování, slovního hodnocení nebo využívání bodového hodnocení
• ústní formou jsou přezkušovány komunikativní dovednosti
• způsob prověřování získaných vědomostí: v testu, v ústním zkoušení, v situačních hrách
• při závěrečné pololetní klasifikaci bude vyučující vycházet i z celkového přístupu studenta k vyučování a k plnění svých studijních povinností

 

 Přínos předmětu k rozvoji klíčových kompetencí

 

• rozvíjí se personální kompetence
• vzdělávání napomáhá rozvíjení komunikativních schopností, vytvoření samostatného úsudku založeného na faktografických znalostech
• předmět se vztahuje také k odborným předmětům, a to jako integrační prvek
• poznávání hodnot jiných zemí a jejich srovnávání s vlastním státem zvyšuje i kompetence občanské, vede k vlastenectví a evropské integritě

 

 Poznámka

 

 Na základě RVP, ve kterých se klade důraz na propojení jazykového a estetického vzdělávání, je učivo v předmětu Český jazyk a literatura zaměřeno i na estetické působení a rozvoj citového prožívání žáků. Dochází tak k propojení okruhů ČJL a Estetického vzdělávání. V českém jazyce je kladen důraz na dodržování jazykové normy, kodifikace a jazykového úzu, včetně praktického použití v podobě řečnických cvičení, prezentací, referátů. Ve stylistické části se žáci seznamují s funkčními styly a postupy, důraz je kladen na samostatnou produkci textu. Literární část se zaměřuje na porozumění a interpretaci textu, vystižení charakteristických znaků různých literárních textů a rozdílů mezi nimi a vyjádření vlastních prožitků z percepce literárních děl.

Průřezová témata pokrývaná předmětem

Společenskovědní vzdělávání

Charakteristika oblasti

Obecným cílem společenskovědního vzdělávání v odborném školství je připravit žáky na aktivní a odpovědný život v demokratické společnosti. Společenskovědní vzdělávání směřuje k pozitivnímu ovlivňování hodnotové orientace žáků, aby jednali uvážlivě nejen pro vlastní prospěch, ale též pro veřejný zájem. Kultivuje jejich historické vědomí, a tím je učí hlouběji rozumět jejich současnosti, učí je uvědomovat si vlastní identitu, kriticky myslet, nenechat se manipulovat a co nejvíce porozumět světu, v němž žijí.

Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci získali nebo si rozvinuli tyto obecné kompetence:


− využívat svých společenskovědních vědomostí a dovedností v praktickém životě: ve styku s jinými lidmi a různými institucemi, při řešení praktických otázek svého politického i filozoficko-etického rozhodování, hodnocení a jednání, při řešení svých problémů právního a sociálního charakteru;
− získávat a kriticky hodnotit informace z různých zdrojů – z verbálních textů (tj. tvořených slovy), z ikonických textů (obrazy, fotografie, schémata, mapy, …) a kombinovaných textů (např. film);
− formulovat věcně, pojmově a formálně správně své názory na sociální, politické, praktické ekonomické a etické otázky, náležitě je podložit argumenty, debatovat o nich s partnery.

Společenskovědní vzdělávání usiluje o formování a posilování těchto pozitivních citů, postojů, preferencí a hodnot:


− přijímat odpovědnost za své rozhodnutí a jednání; žít čestně;
− cítit potřebu občanské aktivity, vážit si demokracie a svobody, usilovat o její zachování a zdokonalování; preferovat demokratické hodnoty a přístupy před nedemokratickými, i když má demokracie své stinné stránky (korupce, kriminalita,…), jednat v souladu s humanitou a vlastenectvím, s demokratickými občanskými ctnostmi, respektovat lidská práva, chápat meze lidské svobody a tolerance;
− kriticky posuzovat realitu kolem sebe, přemýšlet o ní, tvořit si vlastní úsudek, nenechat sebou manipulovat;
− uznávat, že základní hodnotou společnosti je život, a proto je třeba si života vážit a chránit jej;
− na základě vlastní identity ctít identitu jiných lidí, považovat je za stejně hodnotné jako sebe sama – tedy oprostit se ve vztahu k jiným lidem od předsudků a předsudečného jednání, intolerance, rasismu, etnické, náboženské a jiné nesnášenlivosti;
− cílevědomě zlepšovat a chránit životní prostředí, jednat v duchu udržitelného rozvoje;
− vážit si hodnot lidské práce, jednat hospodárně, neničit hodnoty, ale pečovat o ně, zanechat po sobě něco pozitivního pro další generace.

Ve společenskovědní oblasti vzdělávání je kladen důraz nejen na sumu teoretických znalostí, ale hlavně na přípravu pro praktický život a celoživotní vzdělávání. K realizaci tohoto cíle je samozřejmě třeba vybraných vědomostí a dovedností, které jsou prostředkem ke kultivaci historického vědomí (především v dějinách 20. století), dále také ke kultivaci politického, sociálního, právního a ekonomického vědomí žáků a k posilování jejich mediální a finanční gramotnosti.

Občanská nauka

Charakteristika předmětu

Pojetí vyučovacího předmětu

Obecný cíl vyučovacího předmětu

- příprava studentů na soukromý a občanský život v demokratické společnosti
- vést studenta k porozumění složitému světu, ve kterém žije
- vést studenta ke kritickému myšlení jako základu pro uvážlivé a vhodné jednání v životě
- vést studenta k uvědomování si vlastní identity
- vést k osobní zodpovědnosti a kritickému myšlení
- vést k uvědomování si významu nutnosti vzdělání pro život
- přispívá k uchování kontinuity tradičních hodnot naší kultury a civilizace, posiluje respekt k základním principům demokracie, lidských práv a evropanství

Charakteristika učiva

Vzdělávání směřuje k tomu, aby studenti dovedli:

- využívat svých vědomostí a dovedností v praktickém životě
- řešit praktické otázky svého politického a občanského rozhodování
- řešit problémy osobní, právní a sociální
- získávat a kriticky hodnotit informace z různých zdrojů a kombinovaných pramenů
- využívat svých vědomostí ve styku s jinými lidmi a různými institucemi

Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí

Vzdělávání usiluje o formování a posilování pozitivních citů a hodnot:

- jednat odpovědně
- žít čestně
- vážit si demokracie a svobody
- preferovat demokratické hodnoty
- projevovat občanskou aktivitu
- jednat v souladu s humanitou a vlastenectvím
- tvořit si vlastní úsudek a nenechat sebou manipulovat
- uznávat, že základní hodnotou je život, a proto je třeba si života vážit a chránit jej
- respektovat lidská práva
- chápat meze lidské svobody a tolerance

Pojetí výuky

- výuka má výrazný výchovný charakter
- pozitivně ovlivňuje hodnotovou orientaci studentů
- připravuje studenty na odpovědný a aktivní život
- pomáhá pochopit studentům mnohotvárnost dnešního světa
- pomáhá studentům získat důležité dovednosti nutné pro člověka dnešní doby
- formuje návyk pravidelně se zajímat o každodenní dění, sledovat informace v médiích a také je umět třídit a vyhodnotit
- vedle tradičních metod (výklad, vysvětlování, učení pro zapamatování) budou využívány i moderní strategie výuky:
- diskuze
- skupinová práce
- projekty a samostatná práce
- samostudium
- exkurze, besedy
- filmová představení apod.

Hodnocení výsledků žáků

- řídí se klasifikačním řádem
- důraz je kladen na schopnost aplikovat získané vědomosti v praxi
- hodnocena je schopnost studentů pracovat s předkládanými informacemi
- hodnocena je také schopnost samostatně kultivovaně prezentovat své názory
- hodnocena je schopnost studentů získat informace z jiných zdrojů

Přínos předmětu k rozvoji klíčových kompetencí

- výchova k občanství
- výchova k rozvíjení komunikativních schopností
- zařazením exkurzí se formuje postoj studentů
- aktivní účastí při humanitárních akcích je pozitivně formován žebříček hodnot studentů
- podílí se na rozvoji morálních hodnot

Průřezová témata pokrývaná předmětem

Přírodovědné vzdělávání

Charakteristika oblasti

Výuka přírodních věd přispívá k hlubšímu a komplexnímu pochopení přírodních jevů a zákonů, k formování žádoucích vztahů k přírodnímu prostředí a umožňuje žákům proniknout do dějů, které probíhají v živé i neživé přírodě. Přírodovědné vzdělávání nemůže být nahrazeno pouhou znalostí vybraných faktů, pojmů a procesů.

Cílem přírodovědného vzdělávání je především naučit žáky využívat přírodovědných poznatků v profesním i občanském životě, klást si otázky o okolním světě a vyhledávat k nim
relevantní, na důkazech založené odpovědi.

Přírodovědné vzdělávání může škola realizovat buď v samostatných vyučovacích předmětech, nebo integrovaně v závislosti na charakteru oboru a podmínkách školy.

Vyučování směřuje k tomu, aby žáci uměli:
− využívat přírodovědných poznatků a dovedností v praktickém životě ve všech situacích, které souvisejí s přírodovědnou oblastí;
− logicky uvažovat, analyzovat a řešit jednoduché přírodovědné problémy;
− pozorovat a zkoumat přírodu, provádět experimenty a měření, zpracovávat a vyhodnocovat získané údaje;
− komunikovat, vyhledávat a interpretovat přírodovědné informace a zaujímat k nim stanovisko, využívat získané informace v diskusi k přírodovědné a odborné tematice;
− porozumět základním ekologickým souvislostem a postavení člověka v přírodě a zdůvodnit nezbytnost udržitelného rozvoje;
− posoudit chemické látky z hlediska nebezpečnosti a vlivu na živé organismy.

V afektivní oblasti směřuje přírodovědné vzdělávání k tomu, aby žáci získali:
− motivaci přispět k dodržování zásad udržitelného rozvoje v občanském životě i odborné pracovní činnosti;
− pozitivní postoj k přírodě;
− motivaci k celoživotnímu vzdělávání v přírodovědné oblasti.

Fyzika

Charakteristika předmětu

Pojetí vyučovacího předmětu

Obecný cíl vyučovacího předmětu

• hlubší a komplexní pochopení přírodních jevů a zákonů.
• formování žádoucích vztahů žáků k technice.
• využití fyzikálních poznatků a dovedností v praktickém životě ve všech situacích, které souvisejí s profesním i občanským životem.
• logicky uvažovat, analyzovat a řešit jednoduché fyzikální problémy.
• pozorovat a zkoumat přírodu a okolní svět, provádět měření, zpracovávat a vyhodnocovat získané údaje.
• komunikovat, vyhledávat a interpretovat fyzikální informace a zaujímat k nim kritické stanovisko, využívat získané informace v diskusi k fyzikální a odborné tématice.
• porozumět základním fyzikálním souvislostem a postavení člověka v přírodě, pochopit souvislosti fyzikálního poznání a rozvoje techniky, společnosti, zdůvodnit nezbytnost udržitelného rozvoje.
• posoudit fyzikální jevy a děje z hlediska nebezpečnosti a vlivu na zdraví a život.
• zopakovat, prohloubit a rozšířit poznatky o základních pojmech, jevech, zákonitostech a souvislostech získaných na základní škole.
• osvojit si vybrané poznatky tvořící teoretický základ předmětu.

Charakteristika učiva

• fyzikální učivo je zařazeno do 1. a 2. ročníku
 


Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí

• pochopit objektivní platnost základních fyzikálních zákonů a souvislostí od jednoduchých jevů po složité situace jako celku, zejména ve vztahu k lidské společnosti a prostředí z hlediska ekologického, vědeckotechnického, ekonomického a časového v souvislostech s lokálními i globálními problémy.
• pochopit nebezpečí možného ohrožení lidskou činností a zaujmout postoj v oblasti péče o pracovní a životní prostředí.
• jednat hospodárně, adekvátně uplatňovat nejen kritérium ekonomické efektivnosti, bezpečnosti a ochrany zdraví, ale i hledisko ekologické.
• pochopit a zdůvodnit význam nových fyzikálních poznatků pro společnost.

Pojetí výuky

• budou využívány různé metody práce – frontální výklad, samostatná práce, skupinové vyučování, pozorování, tvorba myšlenkových map, video ukázky, informace z  Internetu, periodik, hromadných sdělovacích prostředků, exkurze.
• k výuce se použijí učebnice a MFCh tabulky, poznámky k učivu si budou žáci zaznamenávat do sešitů.

Hodnocení výsledků žáků

• vědomosti žáků budou prověřovány ústním a písemným zkoušením.
• při hodnocení bude kladen důraz na hloubku porozumění učiva.
• ústní zkoušení bude hodnoceno známkou a slovně.
• písemné zkoušení bude hodnoceno bodově nebo známkou.
• samostatné práce budou hodnoceny známkou a slovně.

Přínos předmětu k rozvoji klíčových kompetencí

• učit se poznávat svět a lépe mu rozumět.
• vyhledávat a třídit informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívat v procesu učení, tvůrčích činností a v praktickém životě.
• poznávat smysl a cíl učení, mít pozitivní vztah k učení, posouzení vlastního pokroku, kritické zhodnocení výsledků svého učení.
• samostatné řešení problémů, volba vhodných způsobů řešení, užívání logických postupů.
• bezpečné a účelné užívání materiálů a nástrojů, dodržování vymezených pravidel a postupů.
• mezipředmětové vztahy – fyzika, ICT, technické vzdělávání - odborné předměty, ekonomika, český jazyk.

 

 

Průřezová témata pokrývaná předmětem

Základy přírodních věd

Charakteristika předmětu

Pojetí vyučovacího předmětu

Obecný cíl vyučovacího předmětu


• využívat přírodovědných poznatků a dovedností v praktickém životě ve všech situacích, které souvisejí s přírodovědnou oblastí.
• logicky uvažovat, analyzovat a řešit jednoduché přírodovědné problémy.
• pozorovat a zkoumat přírodu, provádět experimenty a měření, zpracovávat a vyhodnocovat získané údaje.
• komunikovat, vyhledávat a interpretovat přírodovědné informace a zujímat k nim kritické stanovisko, využívat získané informace v diskusi k přírodovědné a odborné tématice.
• porozumět základním ekologickým souvislostem a postavení člověka v přírodě a zdůvodnit nezbytnost udržitelného rozvoje.
• posoudit chemické látky z hlediska nebezpečnosti a vlivu na živé organismy.
• zopakovat, prohloubit a rozšířit poznatky o základních pojmech, jevech, zákonitostech a souvislostech získaných na základní škole.
• osvojit si vybrané poznatky tvořící teoretický základ předmětu.

Charakteristika učiva


• chemické učivo je zařazeno do 1. ročníku v samostatných tematických celcích.
• ekologické a biologické učivo je zařazeno do 2. ročníku v samostatných tematických celcích.

Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí


• pochopit nebezpečí ohrožení přírody lidskou činností a zaujmout postoj v oblasti péče o životní prostředí.
• vytvářet úctu k živé i neživé přírodě, aktivně se zapojovat do ochrany a zlepšování životního prostředí.
• jednat hospodárně, adekvátně uplatňovat nejen kritérium ekonomické efektivnosti, ale i hledisko ekologické.
• zdůvodnit význam nových chemických a biologických poznatků pro společnost.

Pojetí výuky


• budou využívány různé metody práce – frontální výklad, samostatná práce, skupinové vyučování, pozorování, ukázky na videu, internet, periodika, hromadné sdělovací prostředky, exkurze.
• k výuce se použijí učebnice a MFCh tabulky, poznámky k učivu si budou žáci zaznamenávat do sešitů.

Hodnocení výsledků žáků


• vědomosti žáků budou prověřovány ústním a písemným zkoušením.
• při hodnocení bude kladen důraz na hloubku porozumění učiva.
• ústní zkoušení bude hodnoceno známkou a slovně.
• písemné zkoušení bude hodnoceno bodově nebo známkou.
• samostatné práce budou hodnoceny známkou a slovně.

Přínos předmětu k rozvoji klíčových kompetencí


• učit se poznávat svět a lépe mu rozumět.
• efektivně pracovat s informacemi.
• mezipředmětové vztahy – fyzika, ICT, technické vzdělávání, elektropříslušenství, automobily, ekonomika, český a cizí jazyk.

Průřezová témata pokrývaná předmětem

Matematické vzdělávání

Charakteristika oblasti

Matematické vzdělávání navazuje na učivo a výsledky vzdělávání stanovené RVP pro základní vzdělávání. V odborném školství má matematické vzdělávání kromě funkce všeobecně vzdělávací ještě funkci průpravnou pro odbornou složku vzdělávání.

Obecným cílem matematického vzdělávání je výchova přemýšlivého člověka, který bude umět používat matematiku v různých životních situacích (v odborné složce vzdělávání, v dalším studiu, v osobním životě, budoucím zaměstnání, volném čase apod.).

Matematické vzdělávání se zaměřuje především na metody řešení úloh, zejména ve vztahu k oboru vzdělání.

Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci dovedli:


- aplikovat matematické poznatky a postupy v odborné složce vzdělávání,
- využívat matematické  poznatky a metody řešení v praktickém životě a v dalším vzdělávání,
- matematizovat jednoduché reálné situace, užívat matematický model a vyhodnotit výsledek řešení vzhledem k realitě,
- zkoumat a řešit problémy, 
- účelně využít digitální technologie a zdroje informací při řešení matematických úloh,
- číst s porozuměním matematický text, kriticky vyhodnotit informace získané z různých zdrojů.

V afektivní oblasti směřuje matematické vzdělávání k tomu, aby žáci získali:


− pozitivní postoj k matematickému vdělávání,  
− motivaci k celoživotnímu vzdělávání,
− důvěru ve vlastní schopnosti, systematičnost a preciznost při práci.

Matematika

Charakteristika předmětu

Pojetí vyučovacího předmětu

Obecné cíle vyučovacího předmětu

Výuka matematiky má na středních odborných školách kromě funkce všeobecně vzdělávací ještě funkci průpravnou pro odbornou složku vzdělávání. Rozvíjí a prohlubuje pochopení a využití kvantitativních a prostorových vztahů reálného světa, vytváří kvantitativní a geometrickou gramotnost žáků. Umožňuje žákům pochopit, že matematika je nezastupitelným prostředkem v modelování a předpovídání reálných jevů. Osvojené matematické pojmy, vztahy a procesy jim pomáhají proniknout do podstaty oboru a propojovat jednotlivé tematické okruhy. Matematické vzdělávání napomáhá rozvoji abstraktního a analytického myšlení, rozvíjí logické usuzování, učí srozumitelné a věcné argumentaci. Těžiště výuky spočívá v aktivním osvojení strategie řešení úloh a problémů, v ovládnutí nástrojů potřebných v běžném životě, budoucím zaměstnání a dalším studiu.

Charakteristika učiva

Žáci se naučí využívat matematických vědomostí a dovedností v praktickém životě (při řešení běžných situací vyžadujících efektivní způsoby výpočtu a poznatky o geometrických útvarech). Budou s porozuměním číst matematický text, vyhodnotí informace získané z různých zdrojů (grafů, diagramů, tabulek a internetu), podrobí je logickému rozboru a zaujmou k nim stanovisko. Naučí se přesnosti a preciznosti ve vyjadřování i v ostatních činnostech. Při práci budou používat odbornou literaturu, Internet, PC, kalkulátor, rýsovací potřeby.

Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí

Matematické vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci získali:


- pozitivní postoj k matematice a zájem o ni a její aplikace
- motivaci k celoživotnímu vzdělávání
- důvěru ve vlastní schopnosti a preciznost při práci.

Pojetí výuky

Přístup pedagoga i obsah učiva bude volen tak, aby u žáka po vzdělávacím procesu převládaly pozitivní emoce. Při výuce budou využívány moderní vyučovací metody, které zvyšují motivaci a efektivitu a tedy i kvalitu vzdělávacího procesu. Vedle tradičních metod vyučování (výklad, vysvětlování, procvičování pod dohledem učitele a učení pro zapamatování) se budou také zavádět:


- diskuse
- skupinová práce žáků
- rozvíjení tvořivosti a vynalézavosti
- učení se z textu a vyhledávání informací
- samostudium a domácí úkoly
- využívání prostředků ICT.

Hodnocení výsledků žáků

Žáci budou hodnoceni tak, aby hodnocení mělo motivační charakter. Hodnocení se bude řídit klasifikačním řádem, který je součásti školního řádu. Ke každému tématu bude zařazena ověřovací kontrolní práce a žákům, kteří v této práci dosáhli špatných výsledků, bude umožněno přezkoušení. V každém ročníku bude zařazena jedna hodinová písemná práce za pololetí. Při pololetní klasifikaci budou vyučující vycházet nejen z výsledků písemného a ústního zkoušení, ale i z celkového přístupu žáka k vyučovacímu procesu a k plnění studijních povinností.

Přínos předmětu k rozvoji klíčových kompetencí

Žáci by si měli v hodinách matematiky osvojit nástroje k pochopení světa a rozvinout dovednosti potřebné k učení se, naučit se vyrovnávat s různými situacemi a problémy, umět pracovat v týmech a být připraveni řešit úkoly nutné pro povolání, pro které jsou připravováni.

 

Průřezová témata pokrývaná předmětem

Vzdělávání pro zdraví

Charakteristika oblasti

Oblast Vzdělávání pro zdraví si klade za cíl vybavit žáky znalostmi a dovednostmi potřebnými k preventivní a aktivní péči o zdraví a bezpečnost, a tak rozvinout a podpořit jejich chování a postoje ke zdravému způsobu života a celoživotní odpovědnosti za své zdraví. Vede žáky k tomu, aby znali potřeby svého těla v jeho biopsychosociální jednotě a rozuměli tomu, jak působí výživa, životní prostředí, dodržování hygieny, pohybové aktivity, pozitivní emoce, překonávání negativních emocí a stavů, jednostranné činnosti, mezilidské vztahy a jiné vlivy na zdraví. Důraz se klade na výchovu proti závislostem (na alkoholu, tabákových výrobcích, drogách, hracích automatech, počítačových hrách aj.), proti médii vnucovanému ideálu tělesné krásy mladých lidí. Protože jsou lidé v současnosti vystaveni řadě nebezpečí, která ohrožují jejich zdraví a často i život, nabývají na významu i dovednosti potřebné pro obranu a ochranu proti nim, tj. pro chování při vzniku mimořádných událostí.

V tělesné výchově se usiluje zejména o výchovu a vzdělávání pro celoživotní provádění pohybových aktivit a rozvoj pozitivních vlastností osobnosti. Žáci jsou vedeni k pravidelnému provádění pohybových činností, ke kvalitě v pohybovém učení, jsou jim vytvářeny podmínky k prožívání pohybu a sportovního výkonu, ke kompenzování negativních vlivů způsobu života a ke spolupráci při společných činnostech. Nezanedbatelné je dodržování zásad bezpečnosti a prevence úrazů při pohybových aktivitách.

V tělesné výchově se rozvíjejí jak pohybově nadaní, tak zdravotně oslabení žáci.

Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci dovedli:


− vážit si zdraví jako jedné z prvořadých hodnot potřebné ke kvalitnímu prožívání života a cílevědomě je chránit; rozpoznat, co ohrožuje tělesné a duševní zdraví;
− racionálně jednat v situacích osobního a veřejného ohrožení;
− chápat, jak vlivy životního prostředí působí na zdraví člověka;
− znát prostředky, jak chránit své zdraví, zvyšovat tělesnou zdatnost a kultivovat svůj pohybový projev; usilovat o dosažení optimálního pohybového rozvoje v rámci svých možností;
− posoudit důsledky komerčního vlivu médií na zdraví a zaujmout k mediálním obsahům kritický odstup;
− vyrovnávat nedostatek pohybu a jednostrannou tělesnou a duševní zátěž;
− pociťovat radost a uspokojení z prováděné tělesné (sportovní) činnosti;
− usilovat o pozitivní změny tělesného sebepojetí;
− využívat pohybových činností, pravidel a soutěží ke správným rozhodovacím postupům podle zásad fair play;
− kontrolovat a ovládat své jednání, chovat se odpovědně v zařízeních tělesné výchovy a sportu a v přírodě při pohybových činnostech vůbec; podle potřeby spolupracovat;
− preferovat pravidelné provádění pohybových aktivit v denním režimu; eliminovat zdraví ohrožující návyky a činnosti.

Oblast Vzdělávání pro zdraví zahrnuje jednak učivo potřebné k péči o zdraví a k ochraně člověka za mimořádných událostí, jednak učivo tělesné výchovy. Vzdělávací oblast prostupuje celým ŠVP a je rozpracována ve výsledcích vzdělávání dalších předmětů (např. tematika učiva péče o zdraví se objevuje v občanské nauce, biologii, základech ekologie, tělesné výchově a odborných předmětech).

Tělesná výchova bude realizována ve vyučovacím předmětu, sportovních kurzech, dnech (např. plavání, bruslení, hry, turistika) a jiných organizačních formách a podle možností a podmínek (materiální podmínky, zájmy žáků, klimatické podmínky, podíl chlapců a dívek, zdravotně oslabení žáci apod.). Tělesná výchova by měla žáky v pohybových projevech a zlepšování tělesného vzhledu pomocí přiměřených prostředků kultivovat.

Tělesná výchova

Charakteristika předmětu

Pojetí vyučovacího předmětu


Obecný cíl vyučovacího předmětu


- utvářet kladný vztah člověka k pohybovým aktivitám
- přispět k rozvoji zdraví a zdravého způsobu života
- upevnit a zvýšit tělesnou zdatnost a pohybovou výkonnost
- rozvíjet morálně volní vlastnosti
- seznámit se s pohybovou prevencí a korekcí jednostranného zatížení
- využívat pohybové činnosti v různém prostředí a s různými účinky
- v kolektivu spolupracovat a dbát na odpovědnost za bezpečnost a zdraví své i spolužáků
- vést žáky k tomu, aby rozuměli tomu, jak působí výživa, životní prostředí, dodržování hygieny, pohybové aktivity, pozitivní emoce, překonávání negativních emocí a stavů, jednostranné činnosti, disharmonické mezilidské vztahy a jiné vlivy na zdraví
- klást důraz na výchovu proti závislostem (na alkoholu, tabákových výrobcích, drogách, hracích automatech, počítačových hrách aj.), proti médii vnucovanému ideálu tělesné krásy mladých lidí
- protože jsou žáci v současnosti vystaveni řadě nebezpečí, která ohrožují jejich zdraví a často i život, nabývají na významu i dovednosti potřebné pro obranu a ochranu proti nim, tj. pro chování při vzniku mimořádných událostí

Charakteristika učiva


Učivo představuje výběr z tělesných cvičení, gymnastiky, atletiky a sportovních her, které si má žák osvojit. Základními prvky učiva jsou poznatky a činnosti, které se transformují do pohybových dovedností a schopností.
V tělesné výchově se usiluje zejména o výchovu a vzdělávání pro celoživotní provádění pohybových aktivit a rozvoj pozitivních vlastností osobnosti. Žáci jsou vedeni k pravidelnému provádění pohybových činností, ke kvalitě v pohybovém učení, jsou jim vytvářeny podmínky k prožívání pohybu a sportovního výkonu, ke kompenzování negativních vlivů způsobu života a ke spolupráci při společných činnostech. Jsou vychováváni k dodržování zásad bezpečnosti a prevenci úrazů při pohybových aktivitách.

V tělesné výchově se rozvíjejí jak pohybově nadaní, tak zdravotně oslabení žáci.

Tělesná výchova bude realizována ve vyučovacím předmětu, sportovních kurzech (lyžařská a cyklistickosportovní kurz), sportovních dnech (zařazeno např. atletika, hry, turistika) a jiných organizačních formách a podle možností a podmínek (materiální podmínky, zájmy žáků, klimatické podmínky).

Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí


Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci dovedli:


- vážit si zdraví a cílevědomě je chránit; rozpoznat, co ohrožuje tělesné a duševní zdraví
- pojímat zdraví jako prvořadou hodnotu potřebnou ke kvalitnímu prožívání života
- preferovat takový způsob života, aby byly zdraví ohrožující návyky, činnosti a situace co nejvíce eliminovány; využívat pravidelné pohybové aktivity v denním režimu a k celoživotní péči o zdraví
- racionálně jednat v situacích osobního a veřejného ohrožení
- chápat, jak vlivy životního prostředí působí na zdraví člověka (vzduch, voda, hluk, chemické látky aj.)
- posoudit důsledky komerčního vlivu médií na zdraví a zaujmout k mediálním obsahům kritický odstup
- vyrovnávat nedostatek pohybu a jednostrannou tělesnou a duševní zátěž
- usilovat o dosažení sportovní a pohybové gramotnosti
- pociťovat radost a uspokojení z provádění tělesné (sportovní) činnosti
- usilovat o pozitivní změny tělesného sebepojetí
- využívat pohybových činností, pravidel a soutěží ke správným rozhodovacím postupům podle zásad fair play
- kontrolovat a ovládat své jednání, chovat se odpovědně v zařízeních tělesné výchovy a sportu a při pohybových činnostech vůbec; podle potřeby spolupracovat
- dosáhnout optimálního tělesného a pohybového rozvoje v rámci svých možností

Pojetí výuky


- učivo bude podáno v opakujících se celcích, které se ve vyšších ročnících budou zaměřovat na prohlubování schopností a dovedností,
- těžištěm výuky je, že po výkladu bude následovat provedení praktických cvičení
- vyučování bude probíhat v tělocvičně nebo na hřišti (v přírodě apod.)
- třída bude dělena na skupiny tak, aby byly respektovány individuální schopnosti jedince, tak, aby docházelo k jeho dalšímu rozvoji
- při provádění cvičení budou použity příslušné cvičební pomůcky, nářadí

Hodnocení výsledků žáka


- žák je hodnocen za aktivní přístup k zvládnutí příslušných pohybových činností
- součástí hodnocení je absolvování motorických a dovednostních testů, které žáci absolvují v každém ročníku
- hodnocení bude mít motivační charakter, žáci budou vedeni tak, aby cítili potřebu vzdělávat se s ohledem na využitelnost získaných znalostí a dovedností v dalším studiu i v praktickém životě

Poznámka:


Učivo 1. ročníku je rozšířeno o šestidenní lyžařský kurz, jehož cílem je zvládnutí základů sjezdového lyžování a snowbordingu a osvojení dodržování pravidel chování na sjezdovkách, vlecích a na horách s důrazem na bezpečnost a ochranu zdraví svého a ostatních. Učivo 2. ročníku je rozšířeno o pětidenní cyklistickosportovní kurz, jehož cílem je zvládnutí jízdy na kole v terénu a na silnici s dodržením bezpečnosti a pravidel silničního provozu a orientace v terénu.

 

Průřezová témata pokrývaná předmětem

Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích

Charakteristika oblasti

Cílem vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích je naučit žáky pracovat s prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi. Žáci porozumí základům informačních a komunikačních technologií, naučí se na uživatelské úrovni používat operační systém, kancelářský software a pracovat s dalším běžným aplikačním programovým vybavením (včetně specifického programového vybavení, používaného v příslušné profesní oblasti). Jedním ze stěžejních témat oblasti informačních a komunikačních technologií, a tedy i cílů výuky, je, aby žák zvládl efektivně pracovat s informacemi (zejména s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií) a komunikovat pomocí Internetu. Podstatnou část vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích představuje práce s výpočetní technikou.

Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích je dále vhodné rozšířit dle aktuálních vzdělávacích potřeb, jejichž příčinou mohou být změny na trhu práce, vývoj informačních a komunikačních technologií a specifika oboru, v němž je žák připravován.

Informační a komunikační technologie

Charakteristika předmětu

Pojetí vyučovacího předmětu

Obecný cíl vyučovacího předmětu

Předmět Informační a komunikační technologie naučí žáky pracovat s prostředky informačních technologií a pracovat s informacemi, připraví žáky k tomu, aby efektivně využívali prostředky informačních technologií jak v průběhu přípravy v jiných předmětech, tak v dalším vzdělání i výkonu povolání, ale i v soukromém a občanském životě. Umožní žákům pracovat se základním kancelářským SW a s dalším aplikačním programovým vybavením.

Charakteristika učiva

Žáci se naučí se na uživatelské úrovni používat operační systém, budou umět na uživatelské úrovni pracovat se základním kancelářským SW (textový editor, tabulkový procesor, návrh jednoduché prezentace, práce s jednoduchou databází), seznámí se s dalším běžným aplikačním programovým vybavením. Žák zvládne efektivně pracovat s informacemi (zejména s využitím prostředků ICT) a dovede komunikovat pomocí Internetu a elektronické pošty, bude umět zpracovat věcně správně a srozumitelně přiměřeně náročné souvislé texty na PC na běžná i odborná témata, pracovní a jiné písemnosti (žádosti, životopisy, formuláře), zvládne rovněž obsluhu tiskárny.

Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí

Informační vzdělávání slouží rovněž k tomu, aby žáci získali:


- pozitivní postoj k výpočetní technice a zájem o ni a její aplikace,
- motivaci k celoživotnímu vzdělávání, jež je v informatice nezbytná,
- důvěru ve vlastní schopnosti a preciznost při práci.

Pojetí výuky

- učivo bude vysvětleno v opakujících se celcích, které se ve vyšších ročnících budou zaměřovat na prohlubování znalostí,
- těžištěm výuky je, že po výkladu bude následovat okamžité provedení praktických úkolů,
- vyučování bude probíhat v učebně ICT,
- třída bude dělena na skupiny tak, aby u každé PC stanice seděl jeden žák,
- při výkladu budou použity vhodné prezentační pomůcky (nástěnné obrazy, Meotar, dataprojektor apod.),
- žáci si budou své poznatky zapisovat do sešitů.

Hodnocení žáků

- žák je hodnocen za grafickou úpravu, nápaditost, samostatnost a dovednost při zpracování daných témat,
- ke každému tématu budou zařazovány ověřovací praktické úkoly, které budou všichni žáci řešit souběžně,
- znalost některých témat bude ověřována ústním či písemným zkoušením nebo formou vytvořené a obhájené prezentace,
- klasifikace bude vycházet nejen z výsledků zkoušení žáka, ale bude zohledněn i přístup žáka k řešení jednotlivých úloh při procvičování učiva,
- hodnocení se bude řídit klasifikačním řádem, který je součástí školního řádu.
- hodnocení bude mít motivační charakter, žáci budou vedeni tak, aby cítili potřebu vzdělávat se s ohledem na využitelnost získaných znalostí a dovedností v dalším studiu i v praktickém životě.

Přínos předmětu k rozvoji klíčových kompetencí

- rozvíjí dovednosti v hledání informací z různých oblastí pomocí internetu,
- rozvíjí grafickou představivost (technické kreslení, matematika), estetičnost písemného projevu ( český jazyk), komunikace pomocí internetu (e-mail, chat),
- má nadpředmětový charakter, prolíná velkým počtem vyučovacích předmětů,
- prohlubuje komunikativní dovednosti a dovednost spolupracovat,
- zvažuje různé zdroje dat,
- umí se radit s lidmi ve svém okolí,
- naučí se vytvářet a uspořádávat dokumentaci, rozumí grafům, diagramům a tabulkám, je schopen práce v týmu.

Průřezová témata pokrývaná předmětem

Ekonomické vzdělávání

Charakteristika oblasti

Cílem této vzdělávací oblasti je rozvíjet ekonomické myšlení žáků a umožnit jim pochopit mechanismus fungování tržní ekonomiky, porozumět podstatě podnikatelské činnosti a principu hospodaření podniku.
Žáci získají předpoklady pro rozvíjení vlastních podnikatelských aktivit a naučí se orientovat v právní úpravě podnikání.
Důležitá je také znalost fungování finančního trhu, národního hospodářství. Žáci jsou vedeni k praktickému využívání osvojených poznatků v oboru.

Vzdělávací oblast je úzce propojena s průřezovým tématem Člověk a svět práce a se standardem finanční gramotnosti pro střední vzdělávání.

Ekonomika

Charakteristika předmětu

Pojetí vyučovacího předmětu

Obecný cíl vyučovacího předmětu


Předmět ekonomika je vyučován ve třetím ročníku daného učebního oboru.
Cílem výuky předmětu je poskytnout žákům základní odborné znalosti z oblasti ekonomiky, aby žáci porozuměli podstatě podnikatelské činnosti a dovedli se správně orientovat v ekonomických souvislostech reálného života.

Charakteristika učiva


Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu ekonomika je rozdělen do osmi tematických celků.
Obsahový okruh učiva je zaměřen tak, aby si žáci osvojili základní ekonomické pojmy, porozuměli jim a uměli je správně používat.
Žáci se naučí orientovat se v ekonomických souvislostech a osvojí si ekonomický způsob myšlení.
Žáci jsou připravováni na možnost samostatného podnikání v oboru. Získají poznatky o možnostech podnikání v oboru a o povinnostech podnikatele. Získávají základní znalosti o hospodaření podniku, naučí se vypočítávat mzdy a pojištění, zorientují se v daňové soustavě.

Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí


Výuka ekonomických znalostí směřuje k tomu, aby žáci:


• měli vhodnou míru ekonomického sebevědomí a byli schopni sebehodnocení a sebekritiky a přijímali odpovědnost za svá jednání a rozhodnutí
• vážili si demokracie a svobody, ale také hledali hranice mezi osobní svobodou a společenskou odpovědností
• chovali se tolerantně a solidárně, byli ochotni se angažovat nejen pro vlastní prospěch, ale i pro veřejný zájem
• byli ochotni klást si existenční, etické a ekonomické otázky a hledat na ně správná řešení a odpovědi
• dodržovali klíčové kompetence jako např. zásady a předpisy BOZP, dodržovali pracovní dobu, vážili si kvalitní práce jiných lidí, vážili si života, zdraví, životního prostředí a snažili se je zachovat pro příští generace

Pojetí výuky


Výuka učiva předmětu ekonomika je teoretická s praktickými ukázkami typových výpočtů a řešení.

 

Základními metodami výuky jsou:

• odborný výklad s použitím zákonů, vyhlášek, norem, učebnic ekonomiky, odborných časopisů a příkladů z praxe
• práce žáků s odborným textem např. se zákony, vyhláškami, dohodami a smlouvami
• diskusní metody na zadané ekonomické téma
• procvičování typových příkladů výpočtů a řešení
• samostatné práce žáků zaměřené na určité ekonomické téma

Hodnocení výsledků žáků


Důraz při hodnocení žáků bude kladen na:

• hloubku a porozumění učivu
• schopnost aplikovat získané ekonomické poznatky v praxi i v běžném životě
• samostatnost a tvůrčí přístup žáků

Celkové hodnocení žáků bude vycházet z:

• výsledků krátkých testů ověřujících dílčí znalosti žáků
• výsledků závěrečných testů z jednotlivých učebních ekonomických celků
• hodnocení samostatných seminárních prací na zadané ekonomické téma
• ústního zkoušení žáků
• hodnocení samostatnosti a tvůrčího přístupu žáků při řešení zadaných ekonomických úkolů

Přínos předmětu k rozvoji klíčových kompetencí


Tento předmět se v prvé řadě zabývá oblastí mikroekonomie, která žáku vysvětlí základní principy fungování společnosti zaměřené na jednotlivé účastníky trhu a jejich ekonomické chování. Získá potřebné znalosti pro vstup na trh práce včetně založení (provozování) vlastních podnikatelských aktivit. Následuje oblast makroekonomická, která slouží k pochopení fungování národního hospodářství jako celku včetně jejich principů a zákonů.

 

Z klíčových dovedností předmět ekonomika rozvíjí především:


• dovednost řešit problémy a problémové situace zejména v podnikatelské činnosti, ale i v běžném životě, tak, aby se žáci správně orientovali v ekonomických souvislostech a činnostech souvisejících se zaměstnaneckými či podnikatelskými aktivitami ve svém oboru, příkladem může být hledání zaměstnání v oboru, vyplnění daňového přiznání, sestavení podnikatelského záměru v podnikatelské činnosti, orientace v daňové soustavě nebo znalost zásad a vedení daňové evidence
• předmět klade důraz také na komunikativní dovednosti žáků zejména při prezentaci řešení různých ekonomických problémů, které vedou ke komunikaci např. s úřady, se spolupracovníky či s nadřízenými
• za jednu z klíčových celoživotních priorit žáků se považuje také proces celoživotního ekonomického vzdělávání a učení

Průřezová témata pokrývaná předmětem

Odborné vzdělávání

Charakteristika oblasti

Obsahový okruh odborného vzdělávání umožňuje žákům komplexně se seznámit s dopravními a přepravními technologiemi, s podstatou a využíváním dopravních prostředků a manipulační techniky a se základy konstrukce a používání dopravní infrastruktury. Žáci získají základní předpoklady řídit dopravní provoz a ovládat k tomu potřebnou sdělovací a zabezpečovací techniku, znát technologie železniční přepravy a  podstatu poskytování služeb zákazníkům. Předmět Dopravní zeměpis umožňuje poznat a seznámit žáky s dopravní sítí ČR a okolních států, získávat vědomosti o základním rozložení státní i celosvětové dopravní sítě a to především sítě železniční. V předmětu Železniční vozidla se žáci seznámí jednak se značením a členěním železničních kolejových vozidel na jednotlivé druhy a řady, s jejich základními konstrukčními celky, jakož i s předpisy, platnými pro hospodaření s nákladními vozy.
Teoretické znalosti si žáci ověřují na odborném výcviku přímo na pracovištích ČD, a. s., SŽDC, s. o., ČD Cargo, a. s., AWT a.s. a u ostatních smluvních partnerů, kde si žáci procvičí a prakticky osvojí dovednosti potřebné pro budoucí výkon povolání na železnici, například v profesích: signalista, výhybkář, posunovač, vedoucí posunu, informátor, skladník přepravy, tranzitér, průvodčí osobní dopravy.
Problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci souvisí s veškerým učivem okruhu a je přiměřeně začleněna do všech jeho témat a prioritně do praktických činností na odborném výcviku.
 


 

 

Dopravní zeměpis

Charakteristika předmětu

Pojetí vyučovacího předmětu

Obecný cíl vyučovacího předmětu


Předmět Dopravní zeměpis umožňuje poznat a seznámit žáky s dopravní sítí ČR a okolních států. Získávat vědomosti o základním rozložení státní i celosvětové dopravní sítě a to především železniční.


Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci dovedli:


- orientovat se v republikové železniční dopravní síti
- pracovat s mapami
- přesně se vyjadřovat a správně používat odbornou literaturu
- pracovat s jízdním řádem a výpočetní technikou
- pracovat s moderní technikou

Charakteristika učiva


Obsah učiva je rozdělen do dvou ročníku s tématy logicky navazujícími na sebe. Žáci se podrobně seznámí s dopravní sítí, důležitými uzly a překladišti. Umožňuje žákům získat přehled a orientaci v mapách a jízdních řádech, pochopit souvislosti mezi dopravní sítí a hospodářským průmyslem.


Obsah učiva byl rozdělen do těchto témat:


- Česká republika
- železniční doprava v ČR
- silniční síť
- říční doprava v ČR
- letecká doprava v ČR
- potrubní doprava v ČR
- dopravní a hospodářský zeměpis Evropy
 

Vzdělávací cíle a dovednosti


- správné vyjadřování žáků a dodržování odborného názvosloví
- čtení a práce s mapami a jízdními řády
- správné zvolení a naplánování přepravní trasy
- správné zvolení dopravních prostředků vzhledem k přepravní cestě

Pojetí výuky


Výuka je zaměřena teoreticky. Tematické celky jsou doplněny příklady z praxe.


Hlavní znaky výuky:


- výklad s využitím odborné literatury a názorných pomůcek
- použití audiovizuální techniky
- diskuse o problémech

Hodnocení výsledků žáků


- ústní zkoušení s důrazem kladeným nejen na teoretické znalosti žáka, ale také na jeho grafický projev a na schopnost technického vyjadřování
- písemné zkoušení pro ověřování teoretických znalostí, grafického projevu a schopnosti aplikovat teorii na příkladech
- hodnocení bude v souladu s klasifikačním řádem obsaženým ve školním řádu

Přínos předmětu k rozvoji klíčových a odborných kompetencí


V předmětu Dopravní zeměpis je z klíčových kompetencí kladen důraz na správné zvolení informačních zdrojů, využívání získaných informací k řešení daného problému. Vhodným způsobem zaznamenávat a uchovávat informace různého druhu.

Průřezová témata pokrývaná předmětem

Sdělovací technika

Charakteristika předmětu

Pojetí vyučovacího předmětu

Obecný cíl vyučovacího předmětu


Učivo vyučovacího předmětu Sdělovací technika poskytuje žákům na přiměřené úrovni potřebné vědomosti o základních druzích sdělovací techniky používané nejen v železniční dopravě. Kladením základu obecně technického myšlení se vytvářejí dovednosti praktické aplikace teoretických poznatků a rozvíjí se u žáků samostatné logické myšlení.

Charakteristika učiva


Učivo předmětu Sdělovací technika je vyučováno pouze v prvním ročníku. Je rozděleno do tematických celků, které jsou uspořádány v logické návaznosti. Obsahem učiva je poznávání, princip funkce a obsluhy telefonních, rádiových a ostatních sdělovacích a informačních zařízení. Nedílnou součástí učiva jsou i prostředky zabezpečující přenos signálu mezi jednotlivými druhy sdělovacích zařízení. Jedná se zejména o sdělovací vedení.

Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí


Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci byli připraveni na zapojení se do pracovního procesu, to znamená, aby byli schopni pracovat v týmu, samostatně a na příslušné odborné úrovní a aby mysleli racionálně, ekonomicky a ekologicky při dodržování všech platných zákonů, vyhlášek a norem.

Pojetí výuky


Výuka předmětu je zaměřená na poznávání a obsluhu různých druhů a typů sdělovacích zařízení v kontextu se základními pravidly souvisejícími s organizováním a provozováním železniční dopravy.

Základními metodami výuky jsou:


• odborný výklad s použitím odborné literatury, železničních předpisů, odborných časopisů, audiovizuální techniky a příkladů z praxe
• práce žáků s odborným textem – zejména však s odbornými časopisy
• diskusní metody na zadané téma
• cvičení – samostatná práce žáků, zaměřená na nové trendy ve vývoji a zdokonalování sdělovacích zařízení.

Hodnocení výsledků žáků


Důraz při hodnocení žáků bude kladen na :


• hloubku a porozumění učivu
• schopnost aplikovat získané poznatky i v rámci mezipředmětových vztahů
• samostatnost a tvůrčí přístup

Celkové hodnocení žáků bude vycházet z :


• výsledků krátkých testů ověřujících dílčí znalosti žáků
• ústního zkoušení
• závěrečných testů z jednotlivých učebních celků
• hodnocení samostatnosti žáků při řešení zadaných úkolů

Přínos předmětu k rozvoji klíčových a odborných kompetencí


Tento předmět přispívá významnou měrou k profilování žáka jako dopravního odborníka, který řídí dopravní procesy v železniční dopravě. Je úzce spojen s dalšími technicky zaměřenými odbornými předměty.

Průřezová témata pokrývaná předmětem

Zabezpečovací technika

Charakteristika předmětu

Pojetí vyučovacího předmětu

Obecný cíl vyučovacího předmětu

Předmět Zabezpečovací technika patří do skupiny hlavních odborných předmětů. Učivo poskytuje žákům potřebné vědomosti o zařízeních zabezpečovací techniky běžně používaných v železničním provozu. Prohlubuje a rozšiřuje znalosti žáků v návaznosti na ostatní odborné předměty. Získané poznatky jsou nezbytné pro přímou provozní činnost v železniční dopravě. Vyučování předmětu Zabezpečovací technika navazuje na stěžejní vyučovací předměty povinného základu a zvoleného zaměření. Důsledné uplatňování mezipředmětových vztahů předmětu Zabezpečovací technika s ostatními odbornými předměty je důležitým prostředkem realizace principu řízení a provozování drážní dopravy.

Charakteristika učiva

Obsah učiva je rozdělen do dvou ročníků s tématy logicky navazujícími na sebe a na učivo dalších odborných předmětů – především Dopravy a Sdělovací techniky. Vyučovací předmět seznamuje studenty s principem činnosti použití a obsluhy zařízení zabezpečovací techniky. Velmi důležitá je vazba na vyučovací předmět Doprava, protože v praxi náplň obou předmětů tvoří nedílný celek. Logické myšlení a aplikace teoretických znalostí se promítá v praktických příkladech a situacích. Žáci získají znalosti o základních druzích součástek a typech zabezpečovací techniky používaných v železniční dopravě. Znají a dokáží pochopit princip jejich činnosti a obsluhy. Umí využívat prostředků sdělovací, zabezpečovací, počítačové a ostatní kancelářské techniky. Získané vědomosti jsou bezprostředně aplikovatelné v provozní činnosti.

 

Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí

- vést žáky k aktivnímu přístupu k životu
- respektovat lidská práva, dodržovat zákony a předpisy
- vystupovat a komunikovat slušně, samostatně, odpovědně, iniciativně ve vlastním i veřejném zájmu
- chránit životní prostředí, vytvořit úctu k živé i neživé přírodě, k ochraně a zlepšování životního prostředí a chápání globálních problémů světa
- naučit žáky tomu, aby cítili potřebu se aktivně zapojit do společenského života a spolupracovali na zachování demokracie a jejím zdokonalování

Pojetí výuky

Výuka je zaměřena teoreticky. Tematické celky jsou doplněny příklady a dílčími úkoly.


Hlavní znaky výuky:


- odborný výklad s použitím literatury, pomůcek a modelů
- dodržování technologických postupů
- správné odborné vyjadřování
- použití audiovizuální techniky
- využití poznatků z praxe a exkurzí
- diskuse o problémech

Přínos předmětu k rozvoji klíčových a odborných kompetencí

- předmět přispívá významnou měrou k profilování žáka jako specialisty ve svém oboru především výpravčího, signalisty, dispečera
- je úzce spojen s dalšími předměty (doprava a přeprava, sdělovací technika) což přispívá k širšímu uplatnění absolventa
- rozvíjí schopnost pracovat s informacemi a informačními technologiemi
- získané informace umí využívat, vhodným způsobem zaznamenávat a uchovávat, umí je třídit a chránit před zneužitím

Hodnocení výsledků žáků

- ústní zkoušení s důrazem kladeným nejen na teoretické znalosti žáka, ale také na jeho grafický projev a na schopnosti technického vyjadřování
- písemné zkoušení pro ověřování teoretických znalostí, grafického projevu a schopnosti aplikovat teorii na příkladech
- hodnocení je prováděno v souladu s klasifikačním řádem obsaženým ve školním řádu• výsledků krátkých testů ověřujících dílčí znalosti žáků
- závěrečných testů z jednotlivých učebních celků
- hodnocení samostatnosti žáků při řešení zadaných úkolů

Průřezová témata pokrývaná předmětem

Železniční vozidla

Charakteristika předmětu

Pojetí vyučovacího předmětu

Obecný cíl vyučovacího předmětu

Předmět Železniční vozidla umožňuje rozvíjet logické a tvůrčí technické myšlení žáků a dát jim nutný teoretický základ pro správné hodnocení a řešení konkrétních problémů přiměřené obtížnosti. Vytváří vědomosti a dovednosti o základních konstrukčních celcích a prvcích železničních kolejových vozidel a jejich vzájemné provázanosti. Žák je schopen rozlišovat a správně chápat jednotlivé prvky vozidel a princip jejich činnosti. Umí správně určit řadu nákladního vozu pro jednotlivé zásilky, dle jejich druhu a charakteru.

Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci dovedli

- zkoumat a řešit technické problémy a diskutovat při jejich řešení
- pracovat v týmu i samostatně
- pracovat s odbornou literaturou
- přesně se vyjadřovat a správně používat odbornou literaturu
- sledovat technický pokrok a přenášet jeho výsledky do praxe
- pracovat s moderní technikou
- znát jednotlivé druhy a řady železničních vozidel a jejich použití

Charakteristika učiva

Obsah učiva je rozdělen do dvou ročníků s tématy logicky navazujícími na sebe. Předmět se zabývá konstrukcí prvků a celků kolejových vozidel a jejich vzájemnými vlastnostmi. Učí žáky jak rozpoznávat jednotlivé druhy železničních vozidel a rovněž řady nákladních vozů, za účelem jejich určení a použití pro nakládku a vykládku. Zabývá se rovněž technickými podmínkami nakládky a vykládky vozidel.

Obsah učiva byl rozdělen do těchto témat:

- dopravní a přeprávní prostředky
- konstrukční celky osobních a nákladních vozů
- popisy základních řad nákladních vozů
- hospodaření s nákladními vozy
- zábrana škodám
- hnací vozidla nezávislé trakce
- hnací vozidla závislé trakce
- nové koncepce železničních vozidel

Vzdělávací cíle a dovednosti

- správné vyjadřování žáků a dodržování odborného názvosloví
- čtení a práce s technickými výkresy a odbornou literaturou
- analyzování a řešení technických problémů
- určit podstatu problému a navrhnout různé možnosti řešení včetně optimálního
- rozpoznat a správně přiřadit jednotlivé prvky a celky vozidel
- rozpoznat jednotlivé řady vozidel a určit jejich použití

Pojetí výuky

Výuka je zaměřena teoreticky. Tematické celky jsou doplněny příklady z praxe.

Hlavní znaky výuky

- výklad s využitím odborné literatury a názorných pomůcek částí vozidel
- použití audiovizuální techniky
- diskuse o problémech

Hodnocení výsledků žáků

- ústní zkoušení s důrazem kladeným nejen na teoretické znalosti žáka, ale také na jeho grafický projev a na schopnost technického vyjadřování
- písemné zkoušení za účelem ověřování teoretických znalostí, grafického projevu a schopnosti aplikovat teoretické znalosti na praktických příkladech
- hodnocení bude v souladu s klasifikačním řádem obsaženým ve školním řádu

Přínos předmětu k rozvoji klíčových a odborných kompetencí

V předmětu Železniční vozidla, je z klíčových kompetencí kladen důraz na správnou volbu informačních zdrojů a na využívání získaných informací k řešení daného problému. Rovněž je kladen důraz na vhodný způsob zaznamenávání a uchovávání informací různého druhu.

 

Průřezová témata pokrývaná předmětem

Doprava

Charakteristika předmětu

Pojetí vyučovacího předmětu


Obecný cíl vyučovacího předmětu

Předmět Doprava je základním odborným předmětem, který vytváří základy pro pochopení dopravní problematiky železniční dopravy. Cílem daného předmětu je seznámit žáky s dopravními procesy, týkající se organizování a provozování železniční dopravy.

Charakteristika učiva

Učivo předmětu doprava je rozděleno po jednotlivých ročnících na dané tematické celky. V prvním ročníku je část učiva zaměřena na základní legislativu a témata, týkající se dopravní politiky. Dále se žáci seznámí s odbornou terminologii a základny technické základny železniční dopravy. V druhém a třetím ročníku je učivo zaměřeno na znalost předpisů a norem týkajících se organizování a provozování drážní dopravy, konkrétně přepis SŽDC D1.

Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí

Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci byli připraveni na zapojení se do pracovního procesu, to znamená, aby byli schopni pracovat v týmu, samostatně a na příslušné odborné úrovni a aby mysleli racionálně, ekonomicky a ekologicky při dodržování všech platných zákonů, vyhlášek a norem.

Pojetí výuky

Výuka je zaměřena na získání základů principu fungování železniční dopravy, jejího vlivu na dopravní systém státu, její hlavní úlohy pro společnost a principy řízení a organizování železniční dopravy.

Základními metodami výuky jsou:
• odborný výklad s použitím zákonů, železničních předpisů, vyhlášek, norem, odborných časopisů, audiovizuální techniky a příkladů z praxe
• práce žáků s odborným textem – zejména však se železničními předpisy
• diskusní metody na zadané téma
• cvičení – samostatná práce žáků, zaměřená na aktuální dopravní situaci, mimořádnosti apod.

Hodnocení výsledků žáků

Důraz při hodnocení žáků bude kladen na:
• hloubku a porozumění učivu
• schopnost aplikovat získané poznatky i v rámci mezipředmětových vztahů
• samostatnost a tvůrčí přístup

Celkové hodnocení žáků bude vycházet z:
• výsledků krátkých testů ověřujících dílčí znalosti žáků
• hodnocení samostatných seminárních prací na zadaná témata
• ústního zkoušení
• závěrečných písemných prací a testů z jednotlivých učebních celků
• hodnocení samostatnosti žáků při řešení zadaných úkolů

Přínos předmětu k rozvoji klíčových a odborných kompetencí

Tento předmět přispívá významnou měrou k profilování žáka jako dopravního odborníka v železniční dopravě. Je úzce spojen s dalšími technicky zaměřenými odbornými předměty.

Průřezová témata pokrývaná předmětem

Osobní přeprava

Charakteristika předmětu

Pojetí vyučovacího předmětu

 

Obecný cíl vyučovacího předmětu


Předmět Osobní přeprava je profilujícím předmětem oboru. Je vyučován v prvním, druhém a třetím ročníku.
Cílem výuky je žáky komplexně seznámit s přepravními technologiemi osobní železniční přepravy a s podstatou poskytování služeb zákazníkům. Předmět navazuje na poznatky žáků z dopravy, dopravního zeměpisu a železničních vozidel a prohlubuje je. Jeho zvládnutí je nezbytným předpokladem pro výkon přepravně - administrativních funkcí v oboru. Způsob přemýšlení, ke kterému je žák veden po dobu studia jej činí obratným i v běžném každodenním životě.


Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci dovedli:


- využívat znalostí technologie a organizace přepravy osob ve vnitrostátní a mezinárodní přepravě
- prakticky využívat znalosti přepravních řádů a dodacích podmínek při odbavování zásilek a osob
- aplikovat poznatky a postupy při práci
- přesně se vyjadřovat a správně používat odborné pojmy
- sledovat technický pokrok a přenášet jeho výsledky do praxe
- zkoumat a řešit problémy a diskutovat při jejich řešení
- pracovat v týmu i samostatně
- pracovat s odbornou literaturou
- vyhledávat a vyhodnocovat informace z různých zdrojů, podrobovat je logickému rozboru a využívat je pro svou práci
- pracovat s moderní technikou

Charakteristika učiva


Obsah učiva je rozdělen do tří ročníků s tématy logicky navazujícími na sebe a na učivo dalších odborných předmětů.
Obsahový okruh učiva je zaměřen tak, aby si žáci osvojili základní odborné pojmy, porozuměli jim a uměli je správně používat. Žáci se naučí orientovat se v předpisech a tarifech železniční přepravy, přičemž v prvním ročníku je učivo zaměřeno na smluvní přepravní podmínky v osobní přepravě, ve druhém a třetím ročníku na pochopení technologie komplexního odbavení cestujícího. Žáci získávají základní znalosti obecně závazných právních norem v oblasti přepravy, naučí se uzavírat přepravní smlouvy, kalkulovat ceny za přepravu osob a zpracovávat přepravní dokumenty včetně elektronické dokumentace.

Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí


Výuka přepravních podmínek směřuje k tomu, aby žáci:


- byli schopni sebehodnocení a sebekritiky a přijímali odpovědnost za svá jednání a rozhodnutí
- vážili si demokracie a svobody, ale také hledali hranice mezi osobní svobodou a společenskou odpovědností
- dodržovali klíčové kompetence jako např. zásady a předpisy BOZP, dodržovali pracovní dobu, vážili si kvalitní práce jiných lidí, vážili si života, zdraví, životního prostředí a snažili se je zachovat pro příští generace
- chovali se tolerantně a solidárně, byli ochotni se angažovat nejen pro vlastní prospěch, ale i pro veřejný zájem
- byli ochotni klást si existenční, etické a ekonomické otázky a hledat na ně správná řešení a odpovědi

Pojetí výuky


Výuka učiva předmětu Osobní přeprava je teoretická s praktickými ukázkami typových výpočtů a řešení.


Základními metodami výuky jsou:


- odborný výklad s použitím předpisů, tarifů, vyhlášek, odborných časopisů, tiskopisů a příkladů z praxe
- práce žáků s odborným textem např. s předpisy, tarify, smlouvami a přepravními listinami
- procvičování typových příkladů výpočtů a jejich řešení
- samostatné práce žáků zaměřené na určité přepravní situace

Hodnocení výsledků žáků


Důraz při hodnocení žáků bude kladen na:


- hloubku a porozumění učivu
- schopnost aplikovat získané poznatky v praxi i v běžném životě
- samostatnost a tvůrčí přístup žáků

Celkové hodnocení žáků bude vycházet z:


- výsledků krátkých testů ověřujících dílčí znalosti žáků
- výsledků závěrečných testů z jednotlivých učebních celků
- hodnocení samostatných seminárních prací na zadané téma
- ústního zkoušení žáků
- hodnocení samostatnosti a tvůrčího přístupu žáků při řešení zadaných úkolů
- hodnocení bude v souladu s klasifikačním řádem obsaženým ve školním řádu

Přínos předmětu k rozvoji klíčových a odborných kompetencí


Z klíčových dovedností předmět Osobní přeprava rozvíjí především:


- dovednost řešit problémy a problémové situace v železničním provozu
- předmět klade důraz také na komunikativní dovednosti žáků v osobní přepravě při styku s cestujícími
- za jednu z klíčových celoživotních priorit žáků se považuje také proces celoživotního vzdělávání a učení
- rozvíjet schopnost pracovat s informacemi a informačními technologiemi

Průřezová témata pokrývaná předmětem

Nákladní přeprava

Charakteristika předmětu

Pojetí vyučovacího předmětu

 

Obecný cíl vyučovacího předmětu


Předmět Nákladní přeprava je profilujícím předmětem oboru. Je vyučován v prvním, druhém a třetím ročníku.
Cílem výuky je žáky komplexně seznámit s přepravními technologiemi nákladní železniční přepravy a s podstatou a využíváním dopravních prostředků a manipulační techniky. Předmět navazuje na poznatky žáků z dopravy, dopravního zeměpisu a železničních vozidel  a prohlubuje je. Jeho zvládnutí je nezbytným předpokladem pro výkon přepravně - administrativních funkcí v oboru. Způsob přemýšlení, ke kterému je žák veden po dobu studia jej činí obratným i v běžném každodenním životě.


Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci dovedli:


- využívat znalostí technologie a organizace přepravy zboží ve vnitrostátní a mezinárodní přepravě
- prakticky využívat znalosti přepravních řádů a dodacích podmínek při odbavování zásilek
- aplikovat poznatky a postupy při práci
- přesně se vyjadřovat a správně používat odborné pojmy
- sledovat technický pokrok a přenášet jeho výsledky do praxe
- zkoumat a řešit problémy a diskutovat při jejich řešení
- pracovat v týmu i samostatně
- pracovat s odbornou literaturou
- vyhledávat a vyhodnocovat informace z různých zdrojů, podrobovat je logickému rozboru a využívat je pro svou práci
- pracovat s moderní technikou

Charakteristika učiva


Obsah učiva je rozdělen do tří ročníků s tématy logicky navazujícími na sebe a na učivo dalších odborných předmětů.
Obsahový okruh učiva je zaměřen tak, aby si žáci osvojili základní odborné pojmy, porozuměli jim a uměli je správně používat. Žáci se naučí orientovat se v předpisech a tarifech železniční přepravy, přičemž v prvním ročníku je učivo zaměřeno na smluvní přepravní podmínky v nákladní přepravě, ve druhém a třetím ročníku na kalkulaci přepravného, nakládací směrnice a zvláštní podmínky přepravy. Žáci získávají základní znalosti obecně závazných právních norem v oblasti přepravy, naučí se uzavírat přepravní smlouvy, kalkulovat ceny za přepravu zásilek a zpracovávat přepravní dokumenty včetně elektronické dokumentace.

Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí


Výuka přepravních podmínek směřuje k tomu, aby žáci:


- byli schopni sebehodnocení a sebekritiky a přijímali odpovědnost za svá jednání a rozhodnutí
- vážili si demokracie a svobody, ale také hledali hranice mezi osobní svobodou a společenskou odpovědností
- dodržovali klíčové kompetence jako např. zásady a předpisy BOZP, dodržovali pracovní dobu, vážili si kvalitní práce jiných lidí, vážili si života, zdraví, životního prostředí a snažili se je zachovat pro příští generace
- chovali se tolerantně a solidárně, byli ochotni se angažovat nejen pro vlastní prospěch, ale i pro veřejný zájem
- byli ochotni klást si existenční, etické a ekonomické otázky a hledat na ně správná řešení a odpovědi

Pojetí výuky


Výuka učiva předmětu Nákladní přeprava je teoretická s praktickými ukázkami typových výpočtů a řešení.


Základními metodami výuky jsou:


- odborný výklad s použitím předpisů, tarifů, vyhlášek, odborných časopisů, tiskopisů a příkladů z praxe
- práce žáků s odborným textem např. s předpisy, tarify, smlouvami a přepravními listinami
- procvičování typových příkladů výpočtů a jejich řešení
- samostatné práce žáků zaměřené na určité přepravní situace

Hodnocení výsledků žáků


Důraz při hodnocení žáků bude kladen na:


- hloubku a porozumění učivu
- schopnost aplikovat získané poznatky v praxi i v běžném životě
- samostatnost a tvůrčí přístup žáků

Celkové hodnocení žáků bude vycházet z:


- výsledků krátkých testů ověřujících dílčí znalosti žáků
- výsledků závěrečných testů z jednotlivých učebních celků
- hodnocení samostatných seminárních prací na zadané téma
- ústního zkoušení žáků
- hodnocení samostatnosti a tvůrčího přístupu žáků při řešení zadaných úkolů
- hodnocení bude v souladu s klasifikačním řádem obsaženým ve školním řádu

Přínos předmětu k rozvoji klíčových a odborných kompetencí


Z klíčových dovedností předmět Nákladní přeprava rozvíjí především:


- dovednost řešit problémy a problémové situace v železničním provozu
- předmět klade důraz také na komunikativní dovednosti žáků, nejen v osobní přepravě při styku s cestujícími, ale také při jednání s přepravci
- za jednu z klíčových celoživotních priorit žáků se považuje také proces celoživotního vzdělávání a učení
- rozvíjet schopnost pracovat s informacemi a informačními technologiemi

Průřezová témata pokrývaná předmětem

Odborný výcvik

Charakteristika předmětu

Pojetí vyučovacího předmětu

Obecný cíl vyučovacího předmětu

- žáci se naučí pracovat na úseku dopravní cesty tak, aby se orientovali v grafikonu vlakové dopravy, stavěli vlakové a posunové cesty, obsluhovali zabezpečovací a sdělovací zařízení

- osvojí si činnost v oblasti osobní dopravy, naučí se vést dokumentaci železniční osobní přepravy, provádět výpočty jízdného a přirážek dle platných tarifů, vystavovat jízdní doklady a komunikovat se zákazníkem

- dále se žáci naučí samostatně působit na úseku nákladní dopravy, koordinovat posun vozů a vykonávat práci vozové a přepravní kanceláře

Charakteristika učiva

- správně používat odbornou terminologii
- dodržovat technologické postupy
- prakticky využívat znalosti přepravních řádů a dodacích podmínek při odbavování zásilek a osob
- žáci získávají základní znalosti obecně závazných právních norem v oblasti přepravy, naučí se uzavírat přepravní smlouvy, kalkulovat ceny za přepravu zásilek a zpracovávat přepravní dokumentaci
- seznámí se s principem funkce, použití a obsluhy sdělovacího a zabezpečovacího zařízení
- znalost vystupování a jednání se zákazníky


Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí

- vést žáky k aktivnímu přístupu k životu
- respektovat lidská práva, dodržovat zákony a předpisy
- vystupovat a komunikovat slušně, samostatně, odpovědně, iniciativně ve vlastním i veřejném zájmu
- chránit životní prostředí, vytvořit úctu k živé i neživé přírodě, k ochraně a zlepšování životního prostředí a chápání globálních problémů světa
- vytvářet a udržovat kvalitní vztahy v rodině, upevňovat mezilidské vztahy
- naučit žáky tomu, aby cítili potřebu se aktivně zapojit do společenského života a spolupracovali na zachování demokracie a jejím zdokonalování

Pojetí výuky


- odborný výcvik je organizována jednotlivě na přidělených pracovištích, nebo v učebních skupinách na odborné učebně dle ročního plánu
- praktické činnosti žáků tvoří hlavní složku obsahu předmětu
- žáci dbají na dodržování technologických postupů, správném odborném vyjadřování, slušném chování, asertivitě
- žáci při styku s cestujícími a zákazníky volí vhodně způsob projevu, naslouchají pozorně druhým a ověřují si, zda správně pochopili smysl sdělení
- pro žáky se organizují odborné exkurze ve spolupráci s jinými institucemi

Hodnocení výsledků žáků

- hodnocení je prováděno v souladu se školním řádem
- provádí se na základě kombinací ústního a různých forem písemného zkoušení
- při hodnocení žáků se bude také hodnotit hloubka porozumění poznatků, schopnost je aplikovat při řešení problémů, schopnost kritického myšlení a samostatného úsudku

Přínos předmětu k rozvoji klíčových a odborných kompetencí

- předmět přispívá významnou měrou k profilování žáka jako specialisty ve svém oboru
- je úzce spojen s dalšími odbornými předměty, což přispívá k širšímu uplatnění absolventů
- dotýká se problematiky životního prostředí
- rozvíjí schopnost pracovat s informacemi a informačními technologiemi
- žáci mají ucelený přehled o běžných zdrojích informací, umí získané informace využívat, vhodným způsobem zaznamenávat a uchovávat, umí je třídit a chránit před zneužitím
- řeší problémové situace v řízení železničního provozu
- dodržují požadavky na bezpečnost a hygienu práce

Průřezová témata pokrývaná předmětem