Učební osnovy

3. ročník


Informační a komunikační technologie


2  týdně, P
Úvodní hodina
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • je si vědom dodržování svých práv a povinností při práci v IKT učebně

- provozní řád počítačové učebny
- rozdělení a struktura počítačové sítě učebny a školy

Tabulkový procesor
Dotace učebního bloku:   24
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • používá běžné základní a aplikační programové vybavení
  • ovládá běžné práce s tabulkovým procesorem a databází (editace, vyhledávání, filtrování, třídění, matematické operace, základní funkce, tvorba jednoduchého grafu, příprava pro tisk, tisk)
  • využívá nápovědy a manuálu pro práci se základním a aplikačním programovým vybavením i běžným hardware
  • nastavuje uživatelské prostředí operačního systému
  • má vytvořeny předpoklady učit se používat nové aplikace, zejména za pomoci manuálu a nápovědy, uvědomuje si analogie ve funkcích a ve způsobu ovládání různých aplikací
  • vybírá a používá vhodné programové vybavení pro řešení běžných konkrétních úkolů
  • správně interpretuje získané informace a výsledky jejich zpracování následně prezentuje vhodným způsobem s ohledem na jejich další uživatele
  • rozumí běžným i odborným graficky ztvárněným informacím (schémata, grafy apod.)

- SW pro práci s tabulkami a seznámení s jeho prostředím
- nastavení prostředí tabulkového editoru
- adresa buněk
- struktura tabulek a typy dat
- různé způsoby formátování tabulek
- vzorce, vestavěné funkce, vyhledávání, filtrování, třídění
- tvorba a editace grafů
- zpracování zadaných informací do tabulky
- vkládání objektů do tabulek a jejich editace
- úprava dokumentu pro tisk

Prezentace
Dotace učebního bloku:   14
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • používá běžné základní a aplikační programové vybavení
  • zná hlavní typy grafických formátů, na základní úrovni grafiku tvoří a upravuje
  • aplikuje výše uvedené – zejména aktivně využívá prostředky zabezpečení dat před zneužitím a ochrany dat před zničením
  • využívá nápovědy a manuálu pro práci se základním a aplikačním programovým vybavením i běžným hardware
  • nastavuje uživatelské prostředí operačního systému
  • má vytvořeny předpoklady učit se používat nové aplikace, zejména za pomoci manuálu a nápovědy, uvědomuje si analogie ve funkcích a ve způsobu ovládání různých aplikací
  • vybírá a používá vhodné programové vybavení pro řešení běžných konkrétních úkolů
  • získává a využívá informace z otevřených zdrojů, zejména pak z celosvětové sítě Internet, ovládá jejich vyhledávání

- programové nástroje pro tvorbu prezentace
- nastavení prostředí SW
- pracovní plocha prezentace
- principy pro vytvoření úspěšné prezentace
- tvorba prezentace pomocí šablony
- rozvržení obrazovky - principy snímků
- základní tvorba prezentace: zadávání textu, vkládání dalších objektů
- nastavení animace
- nastavení rozsáhlejších efektů
- spuštění prezentace.

Počítačová grafika
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • používá běžné základní a aplikační programové vybavení
  • zná hlavní typy grafických formátů, na základní úrovni grafiku tvoří a upravuje
  • aplikuje výše uvedené – zejména aktivně využívá prostředky zabezpečení dat před zneužitím a ochrany dat před zničením
  • využívá nápovědy a manuálu pro práci se základním a aplikačním programovým vybavením i běžným hardware
  • nastavuje uživatelské prostředí operačního systému
  • má vytvořeny předpoklady učit se používat nové aplikace, zejména za pomoci manuálu a nápovědy, uvědomuje si analogie ve funkcích a ve způsobu ovládání různých aplikací
  • vybírá a používá vhodné programové vybavení pro řešení běžných konkrétních úkolů
  • v oborech s vyššími nároky na využívání aplikací výpočetní techniky ovládá principy algoritmizace úloh a je sestavuje algoritmy řešení konkrétních úloh (dekompozice úlohy na jednotlivé elementárnější činnosti za použití přiměřené míry abstrakce)

- využití počítačové grafiky
- základní pojmy a principy počítačové grafiky: rastrová a vektorová grafika
- SW pro práci s grafikou
- nastavení SW
- čáry a křivky
- kreslení základních objektů
- obecné operace s objekty
- text a práce s textem
- vkládání dalších zdrojů
- efekty
- zásady správné úpravy grafických dokumentů
- nastavení parametrů stránky a tisk
- principy komprimace grafických dat, běžné grafické formáty a jejich vlastnosti
- práce s formáty grafických souborů
- sdílení a výměna dat, jejich import a export

Lokální síť
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • nastavuje uživatelské prostředí operačního systému
  • chápe specifika práce v síti (včetně rizik), využívá jejích možností a pracuje s jejími prostředky
  • využívá další funkce poštovního klienta (organizování, plánování…)

- specifikace práce v síti, sdílení dokumentů a prostředků

Informační zdroje, Internet
Dotace učebního bloku:   14
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • pracuje s dalšími aplikacemi používanými v příslušné profesní oblasti
  • chápe specifika práce v síti (včetně rizik), využívá jejích možností a pracuje s jejími prostředky
  • samostatně komunikuje elektronickou poštou, ovládá i zaslání přílohy, či naopak její přijetí a následné otevření
  • ovládá další běžné prostředky online a offline komunikace a výměny dat
  • uvědomuje si nutnost posouzení validity informačních zdrojů a použití informací relevantních pro potřeby řešení konkrétního problému
  • orientuje se v získaných informacích, třídí je, analyzuje, vyhodnocuje, provádí jejich výběr a dále je zpracovává
  • získává a využívá informace z otevřených zdrojů, zejména pak z celosvětové sítě Internet, ovládá jejich vyhledávání

- komunikace pomocí internetu: e-mail, elektronická konference, diskusní fórum
- přímá ( on-line) komunikace: chat, ICQ