Učební osnovy

3. ročník


Občanská nauka


1  týdně, P
Zabezpečení ochrany obyvatelstva při hrozbě vzniku mimořádných událostí
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • chápe význam nebezpečí vojenského konfliktu a zejména dopady při použití vojenských prostředků hromadného ničení
  • je schopen vyjmenovat nejdůležitější vnitrostátní a mezinárodní humanitární organizace
  • chápe nutnost poskytnutí humanitární pomoci při mimořádných událostech, a to jak z hlediska pomoci ve vlastním státě, tak z hlediska zahraničí
  • orientuje se a dovede rozlišit pojem krizová situace
  • uvede konkrétní příklady ochrany menšin v demokratické společnosti
  • vysvětlí na příkladech osudů lidí (např. civilistů, zajatců, Židů, Romů, příslušníků odboje,…), jak si nacisté počínali na okupovaných územích
  • uvede konkrétní příklad pozitivní občanské angažovanosti

- vnitrostátní sociální a ekonomické krizové situace
- vojenské krizové situace
- humanitární pomoc (státní organizace, nestátní neziskové organizace, mezinárodní humanitární pomoc, zahraniční organizace)

NATO
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vysvětlí, k jakým nadnárodním uskupením ČR patří a jaké jí z toho plynou závazky
  • popíše funkci a cíle NATO

- cíle NATO
- struktury NATO

OSN
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vysvětlí, k jakým nadnárodním uskupením ČR patří a jaké jí z toho plynou závazky
  • popíše funkci a cíle OSN
  • seznámí se významnými mezinárodními organizacemi poskytujícími humanitární pomoc

- cíle OSN
- struktury OSN
- mezinárodní solidarita a pomoc

Globalizace a její důsledky
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • uvede příklady velmocí, zemí vyspělých, rozvojových a zemí velmi chudých (včetně lokalizace na mapě)
  • uvede hlavní problémy dnešního světa (globální problémy), lokalizuje na mapě ohniska napětí v soudobém světě
  • uvede příklady projevů globalizace v různých oblastech a debatuje o názorech na jejich důsledky
  • na příkladech z hospodářství, kulturní sféry nebo politiky popíše, čemu se říká globalizace

- co přináší globalizace
- nejvíce postižené země
- formy boje proti globalizaci

Česká republika
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • na základě znalostí z výuky dějepisu dovede stručně charakterizovat vývoj české státnosti
  • zhodnotí, jak rozhodující historické mezníky ovlivnily vývoj v ČR

- československá a česká státnost v průběhu dějin
- rozhodující mezníky v ČR

ČR v mezinárodních vztazích
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vysvětlí, k jakým nadnárodním uskupením ČR patří a jaké jí z toho plynou závazky
  • seznámí se s úkolem ozbrojených sil ČR a strukturou ozbrojených složek

- Česká republika, suverénní a demokratický stát světa
- obrana a bezpečnost ČR

ČR a Evropa
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vysvětlí, k jakým nadnárodním uskupením ČR patří a jaké jí z toho plynou závazky
  • popíše, proč existuje EU a jaké povinnosti a výhody z členství v EU plynou našim občanům

- ČR v Evropské unii
- vývoj, současná situace

Ohrožená příroda a kultura
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • na příkladech vysvětlí narušení přírodní rovnováhy
  • zná zásady pro udržitelný rozvoj

- závažná narušení přírodní rovnováhy (vyčerpání zdrojů, přírodní katastrofy, aj.)
- globální oteplování, změna klimatu
- znečišťování přírodního prostředí
- ohrožení a zánik rostlin a živočichů
- přelidnění (nedostatek potravin)
- ideologické konflikty jako hrozba kultury i lidstva