Učební osnovy

1. ročník


Anglický jazyk


2  týdně, P
Společenské obraty
Dotace učebního bloku:   7
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zná základní společenské zvyklosti a sociokulturní specifika zemí daného jazyka ve srovnání se zvyklostmi v České republice, uplatňuje je vhodně v komunikaci a při řešení problémů i v jiných vyučovacích předmětech
  • vhodně aplikuje slovní zásobu včetně vybrané frazeologie v rozsahu daných komunikačních situací a tematických okruhů a vybranou základní odbornou slovní zásobu ze svého oboru
  • rozumí přiměřeným souvislým projevům a krátkým rozhovorům rodilých mluvčích pronášeným zřetelně spisovým jazykem i s obsahem několika snadno odhadnutelných výrazů
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty včetně jednoduchých textů odborných, orientuje se v textu, v textu nalezne důležité informace hlavní i vedlejší myšlenky
  • rozlišuje základní zvukové prostředky

Konverzace

- abeceda

- společenské fráze - přivítání, rozloučení

- představení sebe a dalších osob

- poslechová cvičení

 

Gramatika

- sloveso "to be" - přítomný čas, otázka, zápor

- osobní zájmena

- přivlastňovací zájmena

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- umí pomocí získaných znalostí v anglickém jazyce navazovat vstřícné mezilidské vztahy a předcházet konfliktním situacím

Osobní informace
Dotace učebního bloku:   7
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • používá běžné gramatické prostředky a vzorce v rámci snadno předvídatelných situací
  • reaguje komunikativně správně v běžných životních situacích a v jednoduchých pracovních situacích v rozsahu aktivně osvojených jazykových prostředků, dokáže si vyžádat a podat jednoduchou informaci, sdělit své stanovisko
  • vyjádří, jak se cítí, dokáže rozsáhleji popsat místo, lidi nebo zážitky ze svého prostředí

Konverzace

- vyjádření věku

- národnost, názvy zemí

- telefonní čísla

 

Gramatika

- neurčitý člen

- číslovky 1-20

- sloveso "to be"

Rodina a práce
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zná základní společenské zvyklosti a sociokulturní specifika zemí daného jazyka ve srovnání se zvyklostmi v České republice, uplatňuje je vhodně v komunikaci a při řešení problémů i v jiných vyučovacích předmětech
  • používá běžné gramatické prostředky a vzorce v rámci snadno předvídatelných situací
  • odhaduje význam neznámých výrazů podle kontextu a způsobu tvoření
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty včetně jednoduchých textů odborných, orientuje se v textu, v textu nalezne důležité informace hlavní i vedlejší myšlenky
  • reaguje komunikativně správně v běžných životních situacích a v jednoduchých pracovních situacích v rozsahu aktivně osvojených jazykových prostředků, dokáže si vyžádat a podat jednoduchou informaci, sdělit své stanovisko
  • vyjádří, jak se cítí, dokáže rozsáhleji popsat místo, lidi nebo zážitky ze svého prostředí
  • zaznamená písemně hlavní myšlenky a informace z vyslechnutého nebo přečteného textu, samostatně, popř. s pomocí slovníku a jiných jazykových příruček, zformuluje vlastní myšlenky ve formě krátkého sdělení, jednoduchého popisu, vyprávění, osobního dopisu a odpovědi na dopis, pozdravů, blahopřání
  • vhodně uplatňuje základní způsoby tvoření slov daného jazyka a využívá je pro porozumění textu i ve vlastním projevu

Konverzace:
- rodina, příbuzní
- rodinné vztahy, rodokmen

- popis osob

- práce, povolání - slovní zásoba
- odborná angličtina - dle oboru

- barvy

- poslechová cvičení

- práce s textem


Gramatika:
- přivlastňovací pád
- přídavná jména
- slovosled

- tvoření slov - koncovky

- rozkazovací způsob pro 2. osoby
- množné číslo
- předložky
- neurčitý člen

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a svět práce

- komunikuje při důležitých jednáních

Společnost a zvyky
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • má faktické znalosti především o základních geografických, demografických, hospodářských, politických, kulturních faktorech zemí dané jazykové oblasti včetně vybraných poznatků z oboru, a to v porovnání s reáliemi mateřské země a jazyka
  • zná základní společenské zvyklosti a sociokulturní specifika zemí daného jazyka ve srovnání se zvyklostmi v České republice, uplatňuje je vhodně v komunikaci a při řešení problémů i v jiných vyučovacích předmětech
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty včetně jednoduchých textů odborných, orientuje se v textu, v textu nalezne důležité informace hlavní i vedlejší myšlenky
  • vhodně používá překladové i jiné slovníky v tištěné i elektronické podobě a umí přeložit přiměřený text
  • požádá o vysvětlení neznámého výrazu, o zopakování dotazu či sdělení nebo zpomalení tempa řeči

Konverzace:
- svátky v ČR
- Vánoce v anglicky mluvících zemích
- tradice u nás a ve světě
- kvízy


Gramatika:
- sloveso  "have got"
- otázka a zápor
- vazby:   sloveso have + podstatné jméno
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- umí pomocí získaných znalostí v anglickém jazyce navazovat vstřícné mezilidské vztahy a předcházet konfliktním situacím

Přátelé, kamarádi
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyjadřuje se ústně i písemně ke stanoveným tématům, pohotově a vhodně řeší každodenní snadno předvídatelnéřečové situace i jednoduché a typické situace týkající se pracovní činnosti
  • vhodně aplikuje slovní zásobu včetně vybrané frazeologie v rozsahu daných komunikačních situací a tematických okruhů a vybranou základní odbornou slovní zásobu ze svého oboru
  • rozumí přiměřeným souvislým projevům a krátkým rozhovorům rodilých mluvčích pronášeným zřetelně spisovým jazykem i s obsahem několika snadno odhadnutelných výrazů
  • reaguje komunikativně správně v běžných životních situacích a v jednoduchých pracovních situacích v rozsahu aktivně osvojených jazykových prostředků, dokáže si vyžádat a podat jednoduchou informaci, sdělit své stanovisko

Konverzace:
- popis osob

- charakteristika přítele
- vyjádření pocitů
- poslechová cvičení

- společenské fráze - zjišťování informací


Gramatika:
- sloveso "have got"
- vazba  slovesa "like"
- předložky

- určitý člen

- číslovky 20-100

Denní program
Dotace učebního bloku:   8
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyjadřuje se ústně i písemně ke stanoveným tématům, pohotově a vhodně řeší každodenní snadno předvídatelnéřečové situace i jednoduché a typické situace týkající se pracovní činnosti
  • uplatňuje v písemném projevu správnou grafickou podobu jazyka, dodržuje základní pravopisné normy
  • používá běžné gramatické prostředky a vzorce v rámci snadno předvídatelných situací
  • rozumí přiměřeným souvislým projevům a krátkým rozhovorům rodilých mluvčích pronášeným zřetelně spisovým jazykem i s obsahem několika snadno odhadnutelných výrazů
  • vyjádří, jak se cítí, dokáže rozsáhleji popsat místo, lidi nebo zážitky ze svého prostředí
  • zaznamená písemně hlavní myšlenky a informace z vyslechnutého nebo přečteného textu, samostatně, popř. s pomocí slovníku a jiných jazykových příruček, zformuluje vlastní myšlenky ve formě krátkého sdělení, jednoduchého popisu, vyprávění, osobního dopisu a odpovědi na dopis, pozdravů, blahopřání

Konverzace:
- denní činnosti
- volnočasové aktivity
- části dne, dny v týdnu


Gramatika:
- přítomný čas prostý
- otázky, zápor
- předložky (časové, místní)
- slovosled

- tázací zájmena

- doplňovací otázky

Zájmy a koníčky
Dotace učebního bloku:   9
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • uplatňuje v písemném projevu správnou grafickou podobu jazyka, dodržuje základní pravopisné normy
  • používá běžné gramatické prostředky a vzorce v rámci snadno předvídatelných situací
  • reaguje komunikativně správně v běžných životních situacích a v jednoduchých pracovních situacích v rozsahu aktivně osvojených jazykových prostředků, dokáže si vyžádat a podat jednoduchou informaci, sdělit své stanovisko
  • vyjádří, jak se cítí, dokáže rozsáhleji popsat místo, lidi nebo zážitky ze svého prostředí
  • rozlišuje základní zvukové prostředky

 

Konverzace:
- volnočasové aktivity
- koníčky, zájmy
- dny v týdnu

- odborná angličtina

 

Gramatika:
- přítomný čas prostý
- tázací zájmena
- předložkové vazby

- předmětový tvar osobních zájmen

- vazba like

- rozkazovací způsob ve 2. osobě

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a životní prostředí

- upřednostňuje zdravý životní způsob jako příkaz pro současnost a budoucnost moderního člověka

Domácnost a povinnosti
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyjadřuje se ústně i písemně ke stanoveným tématům, pohotově a vhodně řeší každodenní snadno předvídatelnéřečové situace i jednoduché a typické situace týkající se pracovní činnosti
  • rozumí přiměřeným souvislým projevům a krátkým rozhovorům rodilých mluvčích pronášeným zřetelně spisovým jazykem i s obsahem několika snadno odhadnutelných výrazů
  • odhaduje význam neznámých výrazů podle kontextu a způsobu tvoření
  • požádá o vysvětlení neznámého výrazu, o zopakování dotazu či sdělení nebo zpomalení tempa řeči

Konverzace

- domácí práce

- denní rutina

- každodenní povinnosti

- vyjádření času

 

Gramatika

- sloveso have + podstatné jméno

- předložky ve vyjádření času

 

Škola
Dotace učebního bloku:   8
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • má faktické znalosti především o základních geografických, demografických, hospodářských, politických, kulturních faktorech zemí dané jazykové oblasti včetně vybraných poznatků z oboru, a to v porovnání s reáliemi mateřské země a jazyka
  • vhodně aplikuje slovní zásobu včetně vybrané frazeologie v rozsahu daných komunikačních situací a tematických okruhů a vybranou základní odbornou slovní zásobu ze svého oboru
  • odhaduje význam neznámých výrazů podle kontextu a způsobu tvoření
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty včetně jednoduchých textů odborných, orientuje se v textu, v textu nalezne důležité informace hlavní i vedlejší myšlenky
  • vhodně používá překladové i jiné slovníky v tištěné i elektronické podobě a umí přeložit přiměřený text
  • zaznamená písemně hlavní myšlenky a informace z vyslechnutého nebo přečteného textu, samostatně, popř. s pomocí slovníku a jiných jazykových příruček, zformuluje vlastní myšlenky ve formě krátkého sdělení, jednoduchého popisu, vyprávění, osobního dopisu a odpovědi na dopis, pozdravů, blahopřání

Konverzace:

- pracovní doba, hodiny
- školní předměty
- typy škol, školní rozvrh
- měsíce

- odborná angličtina


Gramatika:
- pořadí slov ve větě
 - ing tvar
- vazby: infinitiv + ing
- sloveso like + ing