Učební osnovy

1. ročník


Tělesná výchova


1  týdně, P
Hygiena, bezpečnost, organizace TEV
Dotace učebního bloku:   1
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zdůvodní význam zdravého životního stylu
  • objasní důsledky sociálně patologických závislostí na život jednotlivce, rodiny a společnosti a vysvětlí, jak aktivně chránit svoje zdraví
  • rozumí povelům pořadových cvičení a dokáže je používat
  • volí sportovní vybavení /výstroj a výzbroj/ odpovídající příslušné činnosti a okolním podmínkám (klimatickým, zařízení, hygieně, bezpečnosti) a dovede je udržovat a ošetřovat
  • popíše, jak faktory životního prostředí ovlivňují zdraví lidí

- bezpečnost a hygiena v hodinách tělesné výchovy
- negativní vliv drog, alkoholu a kouření na zdraví a výkonnost člověka
- organizace hodin tělesné výchovy, pořadová cvičení

První pomoc
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • seznámí se se stavy ohrožujícími lidský život
  • orientuje se v technické a zdravotnické první pomoci
  • dovede se orientovat v zásadách vyšetření zraněného
  • dokáže používat důležitá telefonní čísla při poskytnutí první pomoci
  • uplatňuje ve svém jednání základní znalosti o stavbě a funkci lidského organismu jako celku

- stavy ohrožující lidský život
- cíl první pomoci
- technická první pomoc
- zdravotnická první pomoc
- zásady vyšetření postiženého
- důležitá telefonní čísla

Atletika
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • volí sportovní vybavení /výstroj a výzbroj/ odpovídající příslušné činnosti a okolním podmínkám (klimatickým, zařízení, hygieně, bezpečnosti) a dovede je udržovat a ošetřovat
  • komunikuje při pohybových činnostech – dodržuje smluvené signály a vhodně používá odbornou terminologii
  • dovede se zapojit do organizace turnajů a soutěží
  • dokáže rozhodovat, zapisovat a sledovat výkony jednotlivců
  • chápe význam atletických činností pro všestrannou pohybovou připravenost sportovce
  • rozvíjí své kondiční schopnosti
  • zdokonaluje se v základních atletických disciplínách
  • orientuje se v pravidla atletických disciplín
  • dodržuje specifika bezpečnosti a hygieny při atletických činnostech
  • dovede rozlišit sportovní jednání od nesportovního
  • chápe vliv stravovacího a pitného režimu na výkon sportovce
  • sestaví soubory zdravotně zaměřených cvičení, cvičení pro tělesnou a duševní relaxaci; navrhne kondiční program osobního rozvoje a vyhodnotí jej
  • uplatňuje zásady sportovního tréninku
  • využívá různých forem turistiky

Rozvoj pohybových schopností:
- reakční rychlost
- výbušná síla dolních končetin
- obecná vytrvalost
- zdokonalování běžecké techniky
- běžecké starty
Hod granátem:
- technika hodu
Atletické tělovýchovné prověrky:
- běh 100m
- běh 1 500m
- skok daleký
- hod granátem

Fotbal
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • volí sportovní vybavení /výstroj a výzbroj/ odpovídající příslušné činnosti a okolním podmínkám (klimatickým, zařízení, hygieně, bezpečnosti) a dovede je udržovat a ošetřovat
  • komunikuje při pohybových činnostech – dodržuje smluvené signály a vhodně používá odbornou terminologii
  • dovede se zapojit do organizace turnajů a soutěží
  • dokáže rozhodovat, zapisovat a sledovat výkony jednotlivců
  • dovede připravit prostředky k plánovaným pohybovým činnostem
  • chápe význam atletických činností pro všestrannou pohybovou připravenost sportovce
  • rozvíjí své kondiční schopnosti
  • ovládá základní pravidla
  • dovede rozlišit sportovní jednání od nesportovního
  • aplikuje herní činnosti jednotlivce ve hře
  • dovede využít herní systém postupného útoku a osobní obrany
  • rozvíjí výbušnou sílu, rychlost, schopnost rychlé orientace
  • přizpůsobuje činnost okamžité, rychle se měnící situaci
  • dovede využívat herních činností ve hře s menším počtem hráčů a na zmenšeném hřišti
  • chápe vliv stravovacího a pitného režimu na výkon sportovce
  • sestaví soubory zdravotně zaměřených cvičení, cvičení pro tělesnou a duševní relaxaci; navrhne kondiční program osobního rozvoje a vyhodnotí jej
  • uplatňuje zásady sportovního tréninku
  • uplatňuje zásady bezpečnosti při pohybových aktivitách
  • ovládá základní herní činnosti jednotlivce a participuje na týmovém herním výkonu družstva
  • dovede rozlišit jednání fair play od nesportovního jednání

Herní činnosti jednotlivce:
- vhazování
- zpracování míč
- vedení míče, přihrávka
- činnosti brankáře
Herní systém:
- postupný útok
- osobní obrana v blízkosti branky
- utkání - analýza hry
 

Basketbal
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • volí sportovní vybavení /výstroj a výzbroj/ odpovídající příslušné činnosti a okolním podmínkám (klimatickým, zařízení, hygieně, bezpečnosti) a dovede je udržovat a ošetřovat
  • komunikuje při pohybových činnostech – dodržuje smluvené signály a vhodně používá odbornou terminologii
  • dovede se zapojit do organizace turnajů a soutěží
  • dokáže rozhodovat, zapisovat a sledovat výkony jednotlivců
  • dovede připravit prostředky k plánovaným pohybovým činnostem
  • chápe význam atletických činností pro všestrannou pohybovou připravenost sportovce
  • rozvíjí své kondiční schopnosti
  • ovládá základní pravidla
  • dovede rozlišit sportovní jednání od nesportovního
  • aplikuje herní činnosti jednotlivce ve hře
  • dovede využít herní systém postupného útoku a osobní obrany
  • osvojuje si herní činnosti jednotlivce basketbalu
  • rozvíjí výbušnou sílu, rychlost, schopnost rychlé orientace
  • přizpůsobuje činnost okamžité, rychle se měnící situaci
  • dovede využívat herních činností ve hře s menším počtem hráčů a na zmenšeném hřišti
  • chápe vliv stravovacího a pitného režimu na výkon sportovce
  • sestaví soubory zdravotně zaměřených cvičení, cvičení pro tělesnou a duševní relaxaci; navrhne kondiční program osobního rozvoje a vyhodnotí jej
  • uplatňuje ve svém jednání základní znalosti o stavbě a funkci lidského organismu jako celku
  • uplatňuje zásady sportovního tréninku
  • uplatňuje zásady bezpečnosti při pohybových aktivitách
  • ovládá základní herní činnosti jednotlivce a participuje na týmovém herním výkonu družstva
  • dovede rozlišit jednání fair play od nesportovního jednání

Herní činnosti jednotlivce:
- pravidla
- přihrávky
- driblink
- střelba z místa
- dvojtakt
Herní systém:
- postupný útok
- osobní obrana na vlastní polovině
- utkání s menším počtem hráčů 3:3, 4:4 - analýza hry
 

Florbal
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • volí sportovní vybavení /výstroj a výzbroj/ odpovídající příslušné činnosti a okolním podmínkám (klimatickým, zařízení, hygieně, bezpečnosti) a dovede je udržovat a ošetřovat
  • komunikuje při pohybových činnostech – dodržuje smluvené signály a vhodně používá odbornou terminologii
  • dovede se zapojit do organizace turnajů a soutěží
  • dokáže rozhodovat, zapisovat a sledovat výkony jednotlivců
  • dovede připravit prostředky k plánovaným pohybovým činnostem
  • chápe význam atletických činností pro všestrannou pohybovou připravenost sportovce
  • ovládá základní pravidla
  • dovede rozlišit sportovní jednání od nesportovního
  • aplikuje herní činnosti jednotlivce ve hře
  • dovede využít herní systém postupného útoku a osobní obrany
  • rozvíjí výbušnou sílu, rychlost, schopnost rychlé orientace
  • přizpůsobuje činnost okamžité, rychle se měnící situaci
  • osvojuje si herní činnosti jednotlivce florbalu
  • dovede využívat herních činností ve hře s menším počtem hráčů a na zmenšeném hřišti
  • chápe vliv stravovacího a pitného režimu na výkon sportovce
  • sestaví soubory zdravotně zaměřených cvičení, cvičení pro tělesnou a duševní relaxaci; navrhne kondiční program osobního rozvoje a vyhodnotí jej
  • uplatňuje ve svém jednání základní znalosti o stavbě a funkci lidského organismu jako celku
  • uplatňuje zásady sportovního tréninku
  • uplatňuje zásady bezpečnosti při pohybových aktivitách
  • ovládá základní herní činnosti jednotlivce a participuje na týmovém herním výkonu družstva
  • dovede rozlišit jednání fair play od nesportovního jednání

Herní činnosti jednotlivce:
- pravidla
- přihrávky
- zpracování a vedení míče
- střelba z menší blízkosti od branky
- utkání - analýza hry

Volejbal
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • volí sportovní vybavení /výstroj a výzbroj/ odpovídající příslušné činnosti a okolním podmínkám (klimatickým, zařízení, hygieně, bezpečnosti) a dovede je udržovat a ošetřovat
  • komunikuje při pohybových činnostech – dodržuje smluvené signály a vhodně používá odbornou terminologii
  • dovede se zapojit do organizace turnajů a soutěží
  • dokáže rozhodovat, zapisovat a sledovat výkony jednotlivců
  • dovede připravit prostředky k plánovaným pohybovým činnostem
  • chápe význam atletických činností pro všestrannou pohybovou připravenost sportovce
  • rozvíjí své kondiční schopnosti
  • ovládá základní pravidla
  • dovede rozlišit sportovní jednání od nesportovního
  • aplikuje herní činnosti jednotlivce ve hře
  • rozvíjí výbušnou sílu, rychlost, schopnost rychlé orientace
  • přizpůsobuje činnost okamžité, rychle se měnící situaci
  • dovede využívat herních činností ve hře s menším počtem hráčů a na zmenšeném hřišti
  • uplatňuje zásady sportovního tréninku
  • uplatňuje zásady bezpečnosti při pohybových aktivitách
  • ovládá základní herní činnosti jednotlivce a participuje na týmovém herním výkonu družstva
  • dovede rozlišit jednání fair play od nesportovního jednání

Herní činnosti jednotlivce:
- pravidla
- odbíjení obouruč vrchem
- odbíjení obouruč spodem
- spodní podání v čelném postoji
- vrchní podání v čelném postoji
- příjem podání, postavení hráčů při příjmu
- přihrávka
- hra s menším počtem hráčů na zmenšeném hřišti s menším počtem hráčů
- utkání - analýza hry
 

Gymnastika
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • volí sportovní vybavení /výstroj a výzbroj/ odpovídající příslušné činnosti a okolním podmínkám (klimatickým, zařízení, hygieně, bezpečnosti) a dovede je udržovat a ošetřovat
  • komunikuje při pohybových činnostech – dodržuje smluvené signály a vhodně používá odbornou terminologii
  • dovede připravit prostředky k plánovaným pohybovým činnostem
  • rozvíjí své kondiční schopnosti
  • předvede kotoul vpřed, vzad, letmo
  • osvojí si techniku stoje na rukách
  • předvede přes bednu našíř kotoul letmo, skrčku
  • chápe vliv stravovacího a pitného režimu na výkon sportovce
  • sestaví soubory zdravotně zaměřených cvičení, cvičení pro tělesnou a duševní relaxaci; navrhne kondiční program osobního rozvoje a vyhodnotí jej
  • uplatňuje ve svém jednání základní znalosti o stavbě a funkci lidského organismu jako celku
  • uplatňuje zásady bezpečnosti při pohybových aktivitách

Akrobacie:
- kotouly
- stoje
Přeskok přes bednu našíř:
- kotoul letmo
- skrčka
 

Tělesná cvičení
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • uplatňuje ve svém jednání základní znalosti o stavbě a funkci lidského organismu jako celku
  • zvolí vhodná cvičení ke korekci svého zdravotního oslabení a dokáže rozlišit vhodné a nevhodné pohybové činnosti vzhledem k poruše svého zdraví

- průpravná cvičení
- kondiční cvičení (posilování velkých svalových skupin pro zpevnění svalového korzetu)
- relaxační, vyrovnávací a kompenzační cvičení
- strečink

Testy tělesné zdatnosti
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • dokáže zjistit úroveň pohyblivosti, ukazatele své tělesné zdatnosti a korigovat si pohybový režim ve shodě se zjištěnými údaji
  • ověří úroveň pohyblivosti, ukazatele své tělesné zdatnosti a svalové nerovnováhy

- leh - sed
- šplh na tyči
- shyby
- hod plným míčem
- skok daleký z místa
- Cooprův test
- Jacíkův celostní motorický test