Vedoucí předmětové komise
Mgr. Markéta Turková
Členové
Ing. Lukáš Adásek, MBA
Ing. Andrea Chromíková
Ing. Ivo Kovalčík
Ing. Jaroslav Kubánek
Mgr. Pavla Nováčková
Ing. Kateřina Rychlá
Mgr. Robert Strakoš
Mgr. Iveta Šimurdová
RNDr. Eva Vavříková, Ph.D.
Mgr. Radka Zelinková
Mgr. Pavlína Žáková
Obecná charakteristika předmětů
Vyučování přírodovědných předmětů na naší škole vychází z platných učebních osnov MŠMT ČR a navazuje na učivo základní školy. Výuka probíhá podle ŠVP daného oboru. Učivo je rozpracováno do tematických plánů jednotlivých ročníků všech studijních a učebních oborů. Žáci studijních oborů jsou připravováni na novou podobu maturitní zkoušky podle podkladů z Katalogu požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky (www.cermat.cz).
Výuka v přírodovědných předmětech je zaměřena jednak na zvládnutí poznatků a dovedností z příslušných vědních oborů, jednak na rozvoj schopností, logického myšlení, abstraktního myšlení, prostorové představivosti, tvůrčího řešení úloh a přípravy a provádění experimentů. Studenti s hlubším zájmem o tyto obory se zapojují do soutěží, účastní se odborných exkurzí.
Odborné učebny
Výuka probíhá v učebnách vybavených audiovizuální technikou. Výuka ICT probíhá na specializovaných učebnách vybavených výpočetní technikou.
Je nejvíce dynamický se rozvíjející předmět na naší škole, kterému je věnována mimořádná pozornost učitelů a vedení školy. V oblasti CAD je škola vybavena nejnovějšími programy – AutoCAD, Autodesk Inventor a AutoCAD Mechanical.
Výukový e-learningový systém MOODLE sosd.cz/moodle umožňuje snadnou publikaci studijních materiálů, zakládání diskusních fór, sběr a hodnocení elektronicky odevzdávaných úkolů, tvorbu online testů a řadu dalších činností sloužících pro podporu výuky a je přístupný odkudkoliv a s jakoukoli verzí OS – včetně mobilních telefonů nebo tabletů. Žáci mají také přístup do programu Bakalář, který slouží k informování o hodnocení žáků a dále jsou na něm publikovány aktuální úpravy rozvrhu. Rovněž i rodiče žáků jsou informováni o prospěchu svých dětí jak na webových stránkách školy nebo pomocí moderní aplikace na mobilních zařízeních.
Žáci se učí základům hardware a software, BIOS (UEFI), kancelářský balík programů Microsoft Office 365, grafický program Zoner Callisto a Zoner Photo Studio X.
Pro všechny obory se provádí výuka problematiky sítí s důrazem na jejich na diagnostiku.
Žáci mají možnost navštěvovat učebny výpočetní techniky i po řádné výuce. K dispozici mají tiskárnu a přístup na internet.
Matematika provází lidstvo odnepaměti. Úsilí proniknout do tohoto tajemného světa je jedním ze základních stavebních kamenů k poznání a porozumění prostředí, ve kterém žijeme. Matematika je královnou věd. Neobejde se bez ní fyzika, chemie, zeměpis a ani žádný jiný technický předmět.
Matematika přispívá k celkovému intelektuálnímu rozvoji. Řešením úloh a problémů rozvíjí samostatné myšlení, svou deduktivní výstavbou posiluje logické myšlení, zaváděním pojmů rozvíjí abstraktní myšlení, vede k rozvoji funkčního myšlení. Geometrie jako část matematiky učí přesnosti a rozvíjí prostorovou představivost.
Matematika nejsou jen čísla, rovnice, geometrické obrazce, matematika je hlavně návod, jak správně uvažovat, jak se přesně vyjadřovat a jak se nenechat v životě klamat. A co jiného člověk potřebuje v praxi, nežli střízlivý úsudek a zdravý rozum. A proto je i naším cílem v hodinách matematiky rozvíjet logické myšlení, kreativitu, ale také přesnost a pečlivost. Klademe důraz na aktivní a samostatnou práci žáků, ve vyučovacích hodinách využíváme prostředky moderní didaktické techniky.
Nejlépe to shrnul v jednom citátu Albert Einstein: „Radost z uvažování a z chápání je nejkrásnějším darem přírody.“
Používané učebnice
Výuka fyziky poskytuje žákům fyzikální vzdělání na všeobecné úrovni, umožňuje jim jednoduchým a srozumitelným způsobem pochopit základní fyzikální jevy, porozumět základním fyzikálním souvislostem a postavení člověka v přírodě. Učí je měřit, zpracovávat a vyhodnocovat získané údaje, vyhledávat a interpretovat fyzikální informace a následně je využívat v diskusi k fyzikální a odborné tématice.
Vyučování fyzice přispívá k pochopení souvislostí fyzikálního poznání a rozvoje techniky, posouzení fyzikálních jevů a dějů z hlediska nebezpečnosti a vlivu na zdraví a život, prohloubení vědomostí žáků o aplikaci fyzikálních jevů ve výpočetní technice a v mikroelektronice. Do vyučování se promítá rovněž rozvoj vědy a techniky společně s novými trendy ve výrobě.
Snahou je poskytnout žákům možnost komplexně pochopit přírodních jevy a zákony, formovat žádoucí vztah k technice a vést žáky k umění využívat fyzikální poznatky a dovednosti v praktickém životě, a to ve všech situacích, které souvisejí s profesním i občanským životem.
Používané učebnice
Hlavním cílem tohoto předmětu je, aby se žáci naučili po dobu svého studia myslet a chovat se ekologicky, získali návyky pro odpovědné ekologické jednání a aby se takto chovali a jednali i v jejich dalším budoucím pracovním i soukromém životě.
Snahou je, aby žák jednal hospodárně a v souladu se strategií trvale udržitelného rozvoje. A dále žák jednal hospodárně a ekologicky při vykonávání pracovní činnosti i v běžném životě.
Jde o osobní rozvoj, komplexní pohled žáka na udržitelnost rozvoje v občanském životě a v daném oboru vzdělávání a uvědomění si vlastní odpovědnosti za kvalitu životního prostředí. Důležité je, aby vznikl ucelený obraz ukazující složitost souvislostí v přírodě, ve společnosti, mezi přírodou a člověkem a jeho životním prostředí.
Žáci jsou vedeni k tomu, aby: chápali postavení člověka v přírodě a vlivy prostředí na jeho zdraví a život, samostatně a aktivně poznávali okolní prostředí, získávali informace z různých informačních zdrojů, pochopili vlastní odpovědnost za své jednání a snažili se aktivně podílet na řešení environmentálních problémů, osvojili si základní principy šetrného a odpovědného přístupu k životnímu prostředí v osobním a profesním jednání, osvojili si zásady zdravého životního stylu a vědomí odpovědnosti za své zdraví.
Vyučující snaží pozitivně motivovat žáky, aby si všímali zákonitostí v přírodě a spojovali si je s vlastním životem, aktivně regulovali světlo v hodinách a o přestávkách ale i doma, a tím se podíleli na šetření elektrické energie, snižovali počet použitých PET lahví a PET lahve používali opakovaně, třídili plasty, chápali souvislosti mezi zdravím člověka a zhoršujícím se životním prostředí, třídili i nebezpečný odpad v rámci svých možností, aktivně se zapojili do práce ve školním ekotýmu, používali papíry oboustranně, získávali informace o zvířatech z různých zdrojů a chápali potřebu jejich ochrany.
Základy přírodních věd, který se učí v 1. a 2. ročnících a pokrývá obecnou, anorganickou a organickou chemii, biochemii, základy biologie, ekologie a člověka a životní prostředí. Žáci se učí o vzniku a vývoji života na Zemi, rozmanitosti organismů, dědičnosti, proměnlivosti, biologii člověka, zdraví, nemoci, ekologických pojmech, potravních řetězcích, koloběhu látek v přírodě, typech krajiny, vztazích mezi člověkem a prostředím, o přírodních zdrojích energií a surovin, globálních problémech, ochraně přírody a krajiny, o zásadách udržitelného rozvoje a odpovědnosti jedince za ochranu přírody a životního prostředí.
Důležité je propojení teorie s praxí, týkající se toxických odpadů, žáci se o nich učí a současně s nimi na praktickém výcviku pracují a třídí je.
Střední škola technická a dopravní , Ostrava-Vítkovice
Moravská 964/2 703 00 Ostrava-Vítkovice
IČ: 14451093