Učební osnovy

2. ročník


Český jazyk a literatura A


1  týdně, P
Základní pravopisné jevy
Dotace učebního bloku:   1
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci
  • v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu
  • pracuje s nejnovějšími normativními příručkami českého jazyka

- zopakování základních pravidel pravopisu
- zvláštnosti a výjimky
- identifikace pravopisných chyb

Romantismus ve světové literatuře
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
  • samostatně zpracovává informace
  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • rozumí dílu K. H. Máchy
  • zhodnotí význam daného autora i díla pro dobu, v níž tvořil, pro příslušný umělecký směr i pro další generace

-  společensko-historické pozadí
-  znaky romantické literatury
-  představitelé světové literatury a jejich díla 
-  práce s vybranými literárními texty
 

Administrativní styl
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • samostatně zpracovává informace
  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • řídí se zásadami správné výslovnosti
  • v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu

- charakteristika administrativních projevů
- jazykové prostředky
- slohové útvary administrativního stylu
- druhy dopisů
- životopis
- drobné útvary (zpráva, inzerát, zápis, vyhláška, oběžník)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a svět práce

- písemně se vyjadřuje při úřední korespondenci

Cizí slova
Dotace učebního bloku:   1
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • řídí se zásadami správné výslovnosti
  • v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu
  • odhaluje a opravuje jazykové nedostatky a chyby
  • nahradí běžné cizí slovo českým ekvivalentem a naopak

- psaní a výslovnost cizích slov
- přejímání cizích slov
- původ cizích slov

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a svět práce

- písemně se vyjadřuje při úřední korespondenci - verbálně komunikuje při důležitých jednáních

Národní obrození
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • pořizuje z odborného textu výpisky a výtah, dělá si poznámky z přednášek a jiných veřejných projevů
  • rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci
  • orientuje se v nabídce kulturních institucí

- společensko-historické pozadí
- rozvoj kultury
- vznik společensko-vědních institucí
- česká expedice
- vývoj divadla
- etapizace
- významné osobnosti a jejich díla
- rozbor vybraných textů literárních i divadelních
- význam a odkaz národního obrození  v současnosti

 

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- váží si materiálních a duchovních hodnot

Nauka o tvoření slov
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu
  • v písemném i mluveném projevu využívá poznatků z tvarosloví
  • pracuje s nejnovějšími normativními příručkami českého jazyka
  • odhaluje a opravuje jazykové nedostatky a chyby
  • používá adekvátní slovní zásoby včetně příslušné odborné terminologie

- struktura slova (morfémy) 
- slovotvorný základ
- slovotvorný prostředek
- odvozování
- skládání
- zkracování
- zkratková slova

Realismus ve světové literatuře
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • pořizuje z odborného textu výpisky a výtah, dělá si poznámky z přednášek a jiných veřejných projevů
  • orientuje se ve společenském významu 2. poloviny 19. století
  • využívá poznatků o pozitivismu a realismu ve společenských vědách
  • posoudí význam díla významých světových a českých autorů
  • porovná typické znaky kultur hlavních národností na našem území

- společensko-historické pozadí
- obraz světa v realistické literatuře 19. století
- představitelé světové literatury a jejich díla
- srovnání romantické a realistické literatury
- rozbor vybraných textů

Odborný styl
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
  • samostatně zpracovává informace
  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • pořizuje z odborného textu výpisky a výtah, dělá si poznámky z přednášek a jiných veřejných projevů
  • má přehled o knihovnách a jejich službách
  • vhodně se prezentuje, argumentuje a obhajuje svá stanoviska
  • ovládá techniku mluveného slova, umí klást otázky a vhodně formulovat odpovědi
  • přednese krátký projev
  • posoudí kompozici textu, jeho slovní zásobu a skladbu
  • rozpozná funkční styl, dominantní slohový postup a v typických příkladech slohový útvar

- charakteristika odborných projevů
- jazykové prostředky
- stavba odborného textu
- slohové útvary odborného stylu
- popis pracovního postupu
- referát, výklad

Tvarosloví
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyjadřuje se věcně správně, jasně a srozumitelně
  • rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci
  • v písemném i mluveném projevu využívá poznatků z tvarosloví

- členění slovního tvaru
- třídění slov
- mluvnické kategorie
- ohebné slovní druhy
- neohebné slovní druhy

Česká literatura 2. poloviny 19. století
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
  • samostatně zpracovává informace
  • orientuje se ve společenském významu 2. poloviny 19. století

- společensko-historické pozadí
- májovci
- ruchovci
- lumírovci
- realistické tendence v české próze a dramatu druhé poloviny 19. století

Opakování a shrnutí učiva 2. ročníku
Dotace učebního bloku:   1
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
  • samostatně zpracovává informace
  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • vhodně se prezentuje, argumentuje a obhajuje svá stanoviska
  • ovládá techniku mluveného slova, umí klást otázky a vhodně formulovat odpovědi
  • vyjadřuje se věcně správně, jasně a srozumitelně
  • posoudí kompozici textu, jeho slovní zásobu a skladbu
  • rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci
  • rozpozná funkční styl, dominantní slohový postup a v typických příkladech slohový útvar

- opakování učiva literatury
- opakování učiva mluvnice
- opakování učiva slohu