Učební osnovy

2. ročník


Elektronika


2  týdně, P
Prvky elektronických obvodů
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozlišuje běžné elektronické součástky, popíše princip a praktické použití polovodičových součástek
  • zná základní prvky elektronických obvodů, vyhledává charakteristické údaje v katalozích
  • rozlišuje lineární a nelineární prvky, dvojbrany a, čtyřbrany
  • zná princip činnosti tranzistorů a spínacích prvků
  • zná součásti elektronických obvodů a dovede rozlišit jejich vlastnosti
  • zná princip činnosti děličů napětí
  • zná princip činnosti aktivních, pasivních prvků a jejich aplikace

- základní pojmy z elektroniky
- lineární prvky – rezistory, kondenzátory, cívky
- polovodičové prvky
- dioda – vlastnosti, použití
- tranzistor – vlastnosti, použití
- tyristor, triak – vlastnosti, použití
- integrované obvody
- vlastnosti integrovaných obvodů

Usměrňovače, stabilizátory a měniče napětí
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zná princip činnosti usměrňovače, stabilizátoru, násobiče napětí a měniče napětí a proudu a způsob filtrace
  • zná způsob použití polovodičových prvků v usměrňovačích
  • zná princip činnosti aktivních, pasivních prvků a jejich aplikace

- usměrňovače, filtrace napětí
- stabilizátory
- měniče napětí a proudu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a životní prostředí

- žáci chápou význam nových poznatků materialového inženýrství pro společnost a životní prostředí, dokážou je využívat i v jiných odborných předmětech a následně i v profesním a občanském životě

Zesilovače a oscilátory
Dotace učebního bloku:   7
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • orientuje se ve sdělovací a přenosové technice
  • zná základní prvky elektronických obvodů, vyhledává charakteristické údaje v katalozích
  • zná princip činnosti tranzistorů a spínacích prvků
  • zná rezonanci a rezonanční obvody
  • zná princip činnosti zesilovače a jejich rozdělení a aplikace, vysvětluje a schematicky znázorňuje funkci zesilovačů
  • zná princip činnosti oscilátoru, jejich základní zapojení a praktické aplikace
  • dovede vysvětlit princip činnosti rozhlasových a televizních zařízení a jejich jednotlivých částí
  • orientuje se v blokovém schématu rozhlasového a televizního vysílače a přijímače včetně průmyslové televize
  • zná princip činnosti přenosové techniky
  • zná princip činnosti aktivních, pasivních prvků a jejich aplikace

- nízkofrekvenční zesiovače
- vysokofrekvenční zesilovače
- oscilátory

Modulátory, směšovače, demodulátory
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zná druhy a princip činnosti modulátoru, směšovače, demodulátoru
  • zná způsoby modulace
  • zná rozdělení a způsob vzniku a šíření elektromagnetických vln
  • orientuje se v blokovém schématu rozhlasového a televizního vysílače a přijímače včetně průmyslové televize
  • orientuje se ve druzích přenosové techniky

- modulátory – základní pojmy, druhy modulace
- směšovače
- demodulátory

Vznik a šíření elektromagnetických vln
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zná rozdělení a způsob vzniku a šíření elektromagnetických vln
  • zná vlastnosti pasivních prvků antén
  • orientuje se v blokovém schématu rozhlasového a televizního vysílače a přijímače včetně průmyslové televize

- základní pojmy, rozdělení
- antény - prvky

Elektroakustika
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zná zákonitosti elektroakustiky a způsob záznamu zvuku
  • zná elektroakustické měniče a zařízení pro reprodukci zvuku
  • orientuje se v přenosových mediích

- základní pojmy, rozdělení
- elektroakustické měniče

Rozhlasový aTV přenosový řetězec
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zná význam a použití navigačních a komunikačních zařízení
  • rozlišuje multimediální zařízení (rozhlas, přehrávače kazet a CD) používaná v motorových vozidlech
  • orientuje se v radionavigačních systémech
  • orientuje se ve sdělovací a přenosové technice
  • zná vlastnosti pasivních prvků antén
  • dovede vysvětlit princip činnosti rozhlasových a televizních zařízení a jejich jednotlivých částí
  • orientuje se v blokovém schématu rozhlasového a televizního vysílače a přijímače včetně průmyslové televize
  • orientuje se ve druzích přenosové techniky
  • zná princip a hlavní části zařízení pro telegrafii a telefonii

- rozhlasové vysílače a přjímače
- TV vysílače a přijímače

Optoelektronika
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozlišuje běžné elektronické součástky, popíše princip a praktické použití polovodičových součástek
  • orientuje se ve sdělovací a přenosové technice
  • zná základní prvky elektronických obvodů, vyhledává charakteristické údaje v katalozích
  • zná princip činnosti přenosové techniky
  • orientuje se v přenosových mediích

- optoelektronické vysílače a přijímače
- optočleny, zobrazovače s kapalnými krystaly

Logické obvody
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zná podstatu vzniku a používání impulsových signálů a obvodů
  • zná možnosti použití dvouhodnotových signálů, popisuje principy činnosti A/D a D/A převodníků
  • dovede vyhodnotit logické funkce jejich využitelnost v obvodech, zapojuje základní logické obvody, vysvětlí význam jejich pravdivostní tabulky
  • zná možnosti použití klopných obvodů

- základní pojmy
- Booleova algebra
- prvky logických obvodů
- vlastnosti jednoduchých logických obvodů

Posuvné registry
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zná možnosti použití čítačů impulsů
  • zná možnosti použití posuvných registrů

- čítače
- posuvné registry
- užití čítačů a registrů

Paměti
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zná možnosti použití klopných obvodů
  • zná možnosti použití pamětí

- paměti RAM
- paměti ROM
- paměti PROM
- paměti EPROM
- užití pamětí

Mikroprocesory
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zná možnosti použití mikroprocesorů
  • zná možnosti použití výpočetní techniky
  • zná možnosti použití číslicových počítačů
  • zná možnosti využití výpočetní techniky v oboru

- blokové schema mikroprocesoru
- aplikace mikroprocesorů

Řídicí počitače
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zná možnosti použití mikroprocesorů
  • zná možnosti použití výpočetní techniky
  • zná možnosti použití číslicových počítačů

- specifika řídicích počítačů
- užití řídicích počítačů

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Informační a komunikační technologie

- zná hardware a programové vybavení řídicích systémů

Digitalizace analogových veličin
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zná možnosti použití dvouhodnotových signálů, popisuje principy činnosti A/D a D/A převodníků
  • zná možnosti použití digitalizace analogových veličin
  • zná možnosti využití výpočetní techniky v oboru

- principy, A/D a D/A převodníky
- aplikace v SMV

 

Užití číslicové techniky v SMV
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • používá schematické značení prvků, součástek, vodičů a zařízení motorových vozidel
  • zná možnosti použití mikroprocesorů
  • zná možnosti použití číslicových počítačů
  • zná možnosti použití digitalizace analogových veličin
  • zná možnosti využití výpočetní techniky v oboru

- multiplex
- sběrnice
- řídicí systémy

Řídicí jednotky SMV
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • používá schematické značení prvků, součástek, vodičů a zařízení motorových vozidel
  • dovede použít spínací obvody
  • zná možnosti použití pamětí
  • zná možnosti použití digitalizace analogových veličin

- centrální jednotka
- hierarchické systémy