Elektromechanik pro zařízení a přístroje (čtvrtá verze) - CHKZ
Střední škola technická a dopravní, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Učební osnovy

3. ročník


Anglický jazyk


2  týdně, P
Desátá lekce
Dotace učebního bloku:   14
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • uplatňuje základní společenské zvyklosti a sociokulturní specifika zemí daného jazyka ve srovnání se zvyklostmi v České republice, uplatňuje je vhodně v komunikaci a při řešení problémů i v jiných vyučovacích předmětech
  • vhodně aplikuje slovní zásobu včetně vybrané frazeologie v rozsahu daných komunikačních situací a tematických okruhů a vybranou základní odbornou slovní zásobu ze svého oboru
  • uplatňuje v písemném projevu správnou grafickou podobu jazyka, dodržuje základní pravopisné normy
  • používá běžné gramatické prostředky a vzorce v rámci snadno předvídatelných situací
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty včetně jednoduchých textů odborných, orientuje se v textu, v textu nalezne důležité informace hlavní i vedlejší myšlenky
  • zaznamená písemně hlavní myšlenky a informace z vyslechnutého nebo přečteného textu, samostatně, popř. s pomocí slovníku a jiných jazykových příruček, zformuluje vlastní myšlenky ve formě krátkého sdělení, jednoduchého popisu, vyprávění, osobního dopisu a odpovědi na dopis, pozdravů, blahopřání

Gramatika

 

- stupňování přídavných jmen - 3. stupeň

- vyjadřování budoucnosti a vyjadřování předpovědi vazbou be going to

- vyjadřování budoucnosti pomocí will

 

Lexikologie

 

- místa a budovy

- dovolená ve městě

 

Témata, komunikační situace a typy textů

 

- popis míst  a budov

- propagace města nebo vesnice pro turistické účely

- formální email - rezervace ubytování

- vyjadřování plánů do budoucna

 

Reálie

 

- propagační materiály o Ostravě a Moravskoslezském kraji v anglickém jazyce

 

 

 

 

 

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Informační a komunikační technologie

- využívá informací a reaguje na nově vzniklé situace - vyhledává potřebné informace v médiích i na internetu a používá je

Jedenáctá lekce
Dotace učebního bloku:   14
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • orientuje se v základních geografických, demografických, hospodářských, politických, kulturních faktorech zemí dané jazykové oblasti včetně vybraných poznatků z oboru, a to v porovnání s reáliemi mateřské země a jazyka
  • orientuje se v obsahu sdělení v přiměřených souvislých projevech a krátkých rozhovorech rodilých mluvčích pronášeným zřetelně spisovým jazykem i s obsahem několika snadno odhadnutelných výrazů
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty včetně jednoduchých textů odborných, orientuje se v textu, v textu nalezne důležité informace hlavní i vedlejší myšlenky
  • vhodně používá překladové i jiné slovníky v tištěné i elektronické podobě a překládá přiměřený text
  • požádá o vysvětlení neznámého výrazu, o zopakování dotazu či sdělení nebo zpomalení tempa řeči
  • vyjádří, jak se cítí, popíše místo, lidi nebo zážitky ze svého prostředí
  • zaznamená písemně hlavní myšlenky a informace z vyslechnutého nebo přečteného textu, samostatně, popř. s pomocí slovníku a jiných jazykových příruček, zformuluje vlastní myšlenky ve formě krátkého sdělení, jednoduchého popisu, vyprávění, osobního dopisu a odpovědi na dopis, pozdravů, blahopřání

Gramatika

 

- příslovce

- vazba slovesa s infinitivem

- určitý člen the

 

Lexikologie

 

- telefon a internet

- běžná příslovce

- dopravní prostředky

 

Témata, komunikační situace a typy textů

 

- veřejná doprava

- popis trasy na letiště

- komunikace telefonem a na internetu

- mé plány a sny

 

Reálie

 

- veřejná doprava v Londýně a New Yorku

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a životní prostředí

- orientuje se v základních negativních dopadech působení člověka na přírodu a životní prostředí

Dvanáctá lekce
Dotace učebního bloku:   14
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyjadřuje se ústně i písemně ke stanoveným tématům, pohotově a vhodně řeší každodenní snadno předvídatelnéřečové situace i jednoduché a typické situace týkající se pracovní činnosti
  • vhodně aplikuje slovní zásobu včetně vybrané frazeologie v rozsahu daných komunikačních situací a tematických okruhů a vybranou základní odbornou slovní zásobu ze svého oboru
  • orientuje se v obsahu sdělení v přiměřených souvislých projevech a krátkých rozhovorech rodilých mluvčích pronášeným zřetelně spisovým jazykem i s obsahem několika snadno odhadnutelných výrazů
  • reaguje komunikativně správně v běžných životních situacích a v jednoduchých pracovních situacích v rozsahu aktivně osvojených jazykových prostředků, dokáže si vyžádat a podat jednoduchou informaci, sdělit své stanovisko
  • požádá o vysvětlení neznámého výrazu, o zopakování dotazu či sdělení nebo zpomalení tempa řeči
  • zaznamená písemně hlavní myšlenky a informace z vyslechnutého nebo přečteného textu, samostatně, popř. s pomocí slovníku a jiných jazykových příruček, zformuluje vlastní myšlenky ve formě krátkého sdělení, jednoduchého popisu, vyprávění, osobního dopisu a odpovědi na dopis, pozdravů, blahopřání

Gramatika

 

- předpřítomný čas prostý

- 3. tvar nepravidelných sloves

- použití předpřítomného vs minulého času

- opakování : tvorba otázky

 

Lexikologie

 

- knihy, filmy, fotky

- kultura, kino, divadlo

 

Témata, komunikační situace a typy textů

 

- rozhovor o oblíbené knize

- informace o oblíbeném filmu a populárním televizním programu

- rozhovor se známým hercem

 

Reálie

 

- tipy na populární restaurace ve Spojeném království

- známé osobnosti v anglické a americké kultuře

 

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Informační a komunikační technologie

- využívá informací a reaguje na nově vzniklé situace - vyhledává potřebné informace v médiích i na internetu a používá je

Reálie anglicky mluvících zemí
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • orientuje se v základních geografických, demografických, hospodářských, politických, kulturních faktorech zemí dané jazykové oblasti včetně vybraných poznatků z oboru, a to v porovnání s reáliemi mateřské země a jazyka
  • uplatňuje základní společenské zvyklosti a sociokulturní specifika zemí daného jazyka ve srovnání se zvyklostmi v České republice, uplatňuje je vhodně v komunikaci a při řešení problémů i v jiných vyučovacích předmětech
  • odhaduje význam neznámých výrazů podle kontextu a způsobu tvoření
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty včetně jednoduchých textů odborných, orientuje se v textu, v textu nalezne důležité informace hlavní i vedlejší myšlenky

Reálie anglicky mluvících zemí

 

- práce s textem anglicky píšícího autora

- ukázky ze známých filmů v anglickém jazyce

- britská a americká kuchyně - tradiční suroviny, jídla, recept

- zvyky a tradice (termíny, průběh, symboly)  v anglicky mluvících zemích

 

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- poznává hodnoty jiných zemí a jejich srovnáním s vlastním státem zvyšuje občanské kompetence

Odborná angličtina
Dotace učebního bloku:   8
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • používá běžné gramatické prostředky a vzorce v rámci snadno předvídatelných situací
  • odhaduje význam neznámých výrazů podle kontextu a způsobu tvoření
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty včetně jednoduchých textů odborných, orientuje se v textu, v textu nalezne důležité informace hlavní i vedlejší myšlenky
  • vhodně používá překladové i jiné slovníky v tištěné i elektronické podobě a překládá přiměřený text
  • reaguje komunikativně správně v běžných životních situacích a v jednoduchých pracovních situacích v rozsahu aktivně osvojených jazykových prostředků, dokáže si vyžádat a podat jednoduchou informaci, sdělit své stanovisko

Odborná angličtina

 

- odborná slovní zásoba - stroje a zařízení

- konverzační obraty v pracovním procesu

- práce s texty - servisní příručka

 

 

Prezentace a pracovní listy

Odborné texty, příručky

Tematicky zaměřená odborná videa

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a životní prostředí

- zabývá se v odborné terminologii problematikou ochrany životního prostředí

Souhrnné opakování
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vhodně aplikuje slovní zásobu včetně vybrané frazeologie v rozsahu daných komunikačních situací a tematických okruhů a vybranou základní odbornou slovní zásobu ze svého oboru
  • uplatňuje v písemném projevu správnou grafickou podobu jazyka, dodržuje základní pravopisné normy
  • používá běžné gramatické prostředky a vzorce v rámci snadno předvídatelných situací
  • orientuje se v obsahu sdělení v přiměřených souvislých projevech a krátkých rozhovorech rodilých mluvčích pronášeným zřetelně spisovým jazykem i s obsahem několika snadno odhadnutelných výrazů
  • zaznamená písemně hlavní myšlenky a informace z vyslechnutého nebo přečteného textu, samostatně, popř. s pomocí slovníku a jiných jazykových příruček, zformuluje vlastní myšlenky ve formě krátkého sdělení, jednoduchého popisu, vyprávění, osobního dopisu a odpovědi na dopis, pozdravů, blahopřání

Gramatika

 

- slovesné časy - přítomný prostý, přítomný průběhový, minulý prostý, předpřítomný prostý, vyjadřování budoucnosti

- vazba there is/ there are, there was/ there were

- předložky času a místa

- vyjadřování množství - počitatelná a nepočitatelná podstatná jména

- přídavná jména a příslovce

 

Témata, konverzační situace

 

- tradiční česká kuchyně

- cestování

- nakupování

- v restauraci

- telefonování

- škola a povolání

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
  • ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • uplatňovat různé způsoby práce s textem (zvl. studijní a analytické čtení), umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace
  • s porozuměním poslouchat mluvené projevy (např. výklad, přednášku, proslov aj.), pořizovat si poznámky
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení ze strany jiných lidí
Kompetence k řešení problémů
  • porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky
  • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
Komunikativní kompetence
  • vyjadřovat se přiměřeně k účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných a vhodně se prezentovat
  • formulovat své myšlenky srozumitelně a souvisle, v písemné podobě přehledně a jazykově správně
  • snažit se dodržovat jazykové a stylistické normy i odbornou terminologii
  • vyjadřovat se a vystupovat v souladu se zásadami kultury projevu a chování
  • dosáhnout jazykové způsobilosti potřebné pro základní pracovní uplatnění dle potřeb a charakteru příslušné odborné kvalifikace (např. porozumět základní odborné terminologii a základním pracovním pokynům v písemné i ústní formě)
  • pochopit výhody znalosti cizích jazyků pro životní i pracovní uplatnění, být motivováni k prohlubování svých jazykových dovedností
Personální a sociální kompetence
  • reagovat adekvátně na hodnocení svého vystupování a způsobu jednání ze strany jiných lidí, přijímat radu i kritiku
  • pracovat v týmu a podílet se na realizaci společných pracovních a jiných činností
  • přijímat a plnit odpovědně svěřené úkoly
Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • podporovat hodnoty místní, národní, evropské i světové kultury a mít k nim vytvořen pozitivní vztah
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • pracovat s osobním počítačem a dalšími prostředky informačních a komunikačních technologií
  • získávat informace z otevřených zdrojů, zejména pak s využitím celosvětové sítě Internet
  • pracovat s informacemi z různých zdrojů nesenými na různých médiích (tištěných, elektronických, audiovizuálních), a to i s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií