Elektromechanik pro zařízení a přístroje (čtvrtá verze) - CHKZ
Střední škola technická a dopravní, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Učební osnovy

3. ročník


Informační a komunikační technologie


2  týdně, P
Úvodní hodina
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • uvědomuje si dodržování svých práv a povinností při práci v ICT učebně

- provozní řád počítačové učebny
- rozdělení a struktura počítačové sítě učebny a školy

Práce se standardním aplikačním programovým vybavením
Dotace učebního bloku:   48
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • pracuje s dalšími aplikacemi používanými v příslušné profesní oblasti
  • používá běžné základní a aplikační programové vybavení
  • orientuje s v běžné práci s tabulkovým procesorem a databází (editace, vyhledávání, filtrování, třídění, matematické operace, základní funkce, tvorba jednoduchého grafu, příprava pro tisk, tisk)
  • aplikuje hlavní typy grafických formátů, na základní úrovni grafiku tvoří a upravuje
  • využívá prostředky zabezpečení dat před zneužitím a ochrany dat před zničením
  • využívá nápovědy a manuálu pro práci se základním a aplikačním programovým vybavením i běžným hardware
  • volí používání nových aplikací, zejména za pomoci manuálu a nápovědy, uvědomuje si analogie ve funkcích a ve způsobu ovládání různých aplikací
  • vybírá vhodné programové vybavení pro řešení běžných konkrétních úkolů
  • uvědomuje si nutnost posouzení validity informačních zdrojů a použití informací relevantních pro potřeby řešení konkrétního problému
  • správně interpretuje získané informace a výsledky jejich zpracování následně prezentuje vhodným způsobem s ohledem na jejich další uživatele
  • orientuje se v běžných i odborných graficky ztvárněných informacích (schémata, grafy apod.)
  • orientuje se v získaných informacích, třídí je, analyzuje, vyhodnocuje, provádí jejich výběr a dále je zpracovává
  • získává a využívá informace z otevřených zdrojů, zejména pak z celosvětové sítě Internet, ovládá jejich vyhledávání
  • v oborech s vyššími nároky na využívání aplikací výpočetní techniky vybírá principy algoritmizace úloh a volí algoritmy řešení konkrétních úloh (dekompozice úlohy na jednotlivé elementárnější činnosti za použití přiměřené míry abstrakce)
  • volí vhodné informační zdroje k vyhledávání požadovaných informací a odpovídající techniky (metody, způsoby) k jejich získávání

- tabulkový procesor
- databáze
- sdílení a výměna dat, jejich import a export
- další aplikační programové vybavení

- software pro práci s grafikou
- další aplikační programové vybavení, prezentace

Elektronická komunikace, komunikační a přenosové možnosti Internetu
Dotace učebního bloku:   16
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • aplikuje specifika práce v síti (včetně rizik), využívá jejích možností a pracuje s jejími prostředky
  • samostatně komunikuje elektronickou poštou, volí i zaslání přílohy, či naopak její přijetí a následné otevření
  • využívá další funkce poštovního klienta (organizování, plánování…)
  • orientuje se v dalších běžných prostředcích online a offline komunikace a výměny dat

- specifika práce v síti, sdílení dokumentů a prostředků
- e-mail, organizace času a plánování, chat, messenger, videokonference, telefonie, FTP...

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
  • uplatňovat různé způsoby práce s textem (zvl. studijní a analytické čtení), umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace
  • s porozuměním poslouchat mluvené projevy (např. výklad, přednášku, proslov aj.), pořizovat si poznámky
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení ze strany jiných lidí
  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • pracovat s osobním počítačem a dalšími prostředky informačních a komunikačních technologií
  • pracovat s běžným základním a aplikačním programovým vybavením
  • učit se používat nové aplikace
  • komunikovat elektronickou poštou a využívat další prostředky online a offline komunikace
  • získávat informace z otevřených zdrojů, zejména pak s využitím celosvětové sítě Internet
  • pracovat s informacemi z různých zdrojů nesenými na různých médiích (tištěných, elektronických, audiovizuálních), a to i s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií
  • uvědomovat si nutnost posuzovat rozdílnou věrohodnost různých informačních zdrojů a kriticky přistupovat k získaných informacím, být mediálně gramotní