Elektromechanik pro zařízení a přístroje (čtvrtá verze) - CHKZ
Střední škola technická a dopravní, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Učební osnovy

3. ročník


Ekonomika


2  týdně, P
Podnikání
Dotace učebního bloku:   31
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozlišuje různé formy podnikání a vysvětlí jejich hlavní znaky
  • vytvoří jednoduchý podnikatelský záměr a zakladatelský rozpočet
  • na příkladu vysvětlí základní povinnosti podnikatele vůči státu
  • stanoví cenu jako součet nákladů, zisku a DPH a vysvětlí, jak se cena liší podle zákazníků, místa a období
  • rozliší jednotlivé druhy nákladů a výnosů
  • vypočítá výsledek hospodaření
  • vypočítá čistou mzdu
  • vysvětlí zásady daňové evidence
  • sestaví fiktivní odpovědný rozpočet životních nákladů
  • koupené zboží nebo služby reklamuje
  • vysvětlí, co má vliv na cenu zboží
  • vyhledává nabídky zaměstnání, kontaktovat případného zaměstnavatele a úřad práce, prezentovat své pracovní dovednosti a zkušenosti
  • popíše, co má obsahovat pracovní smlouva
  • dovede vyhledat poučení a pomoc v pracovněprávních záležitostech
  • zkontroluje, zda jeho mzda a pracovní zařazení odpovídají pracovní smlouvě a jiným písemně dohodnutým podmínkám

- podnikání podle živnostenského zákona a zákona o obchodních korporacích
- podnikatelský záměr
- zakladatelský rozpočet
- povinnosti podnikatele
- trh, tržní subjekty, nabídka, poptávka, zboží, cena
- náklady, výnosy, zisk/ztráta
- mzda časová a úkolová a jejich výpočet
- zásady daňové evidence

Finanční vzdělávání
Dotace učebního bloku:   25
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • orientuje se v platebním styku a smění peníze podle kurzovního lístku
  • vysvětlí, co jsou kreditní a debetní karty a jejich klady a zápory
  • vysvětlí způsoby stanovení úrokových sazeb a rozdíl mezi úrokovou sazbou a RPSN a vyhledá aktuální výši úrokových sazeb na trhu
  • orientuje se v produktech pojišťovacího trhu vybere nejvýhodnější pojistný produkt s ohledem na své potřeby
  • vysvětlí podstatu inflace a její důsledky na finanční situaci obyvatel a na příkladu ukáže, jak se bránit jejím nepříznivým důsledkům
  • charakterizuje jednotlivé druhy úvěrů a jejich zajištění
  • z textu fiktivní smlouvy běžné v praktickém životě (např. o koupi zboží, cestovním zájezdu, pojištění) zjistí, jaké mu z ní vyplývají povinnosti a práva
  • zřídí si peněžní účet, provést bezhotovostní platbu, sledovat pohyb peněz na svém účtu
  • zjistí, jaké služby poskytuje konkrétní peněžní ústav (banka, pojišťovna) a na základě zjištěných informací posoudit, zda konkrétní služby jsou pro něho únosné (např. půjčka), nebo nutné a výhodné
  • vysvětlí, jak je možné se zabezpečit na stáří
  • vysvětlí důsledky nesplácení úvěrů a navrhne možnosti řešení tíživé finanční situace své, či domácnosti

- peníze, hotovostní a bezhotovostní platební styk;
- úroková míra, RPSN;
- pojištění, pojistné produkty;
- inflace
- úvěrové produkty

Daně
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vysvětlí úlohu státního rozpočtu v národním hospodářství
  • charakterizuje jednotlivé daně a vysvětlí jejich význam pro stát
  • provede jednoduchý výpočet daní
  • vyhotoví daňové přiznání k dani z příjmu fyzických osob
  • provede jednoduchý výpočet zdravotního a sociálního pojištění
  • vyhotoví a zkontroluje daňový doklad
  • vysvětlí, proč občané platí daně, sociální a zdravotní pojištění

- státní rozpočet
- daně a daňová soustava
- výpočet daní
- přiznání k dani
- zdravotní pojištění
- sociální pojištění
- daňové a účetní doklady

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
  • ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • uplatňovat různé způsoby práce s textem (zvl. studijní a analytické čtení), umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace
  • s porozuměním poslouchat mluvené projevy (např. výklad, přednášku, proslov aj.), pořizovat si poznámky
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení ze strany jiných lidí
  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání
Komunikativní kompetence
  • účastnit se aktivně diskusí, formulovat a obhajovat své názory a postoje
  • zpracovávat běžné administrativní písemnosti a pracovní dokumenty
Personální a sociální kompetence
  • adaptovat se na měnící se životní a pracovní podmínky a podle svých schopností a možností je pozitivně ovlivňovat, být připraveni řešit své sociální i ekonomické záležitosti, být finančně gramotní
  • pracovat v týmu a podílet se na realizaci společných pracovních a jiných činností
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
  • mít odpovědný postoj k vlastní profesní budoucnosti a tedy i vzdělávání; uvědomovat si význam celoživotního učení a být připraveni přizpůsobovat se měnícím se pracovním podmínkám
  • mít přehled o možnostech uplatnění na trhu práce v daném oboru; cílevědomě a zodpovědně rozhodovat o své budoucí profesní a vzdělávací dráze
  • mít reálnou představu o pracovních, platových a jiných podmínkách v oboru a o požadavcích zaměstnavatelů na pracovníky a umět je srovnávat se svými představami a předpoklady
  • umět získávat a vyhodnocovat informace o pracovních i vzdělávacích příležitostech, využívat poradenských a zprostředkovatelských služeb jak z oblasti světa práce, tak vzdělávání
  • vhodně komunikovat s potenciálními zaměstnavateli, prezentovat svůj odborný potenciál a své profesní cíle
  • znát obecná práva a povinnosti zaměstnavatelů a pracovníků
  • rozumět podstatě a principům podnikání, mít představu o právních, ekonomických, administrativních, osobnostních a etických aspektech soukromého podnikání; dokázat vyhledávat a posuzovat podnikatelské příležitosti v souladu s realitou tržního prostředí, svými předpoklady a dalšími možnostmi
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • získávat informace z otevřených zdrojů, zejména pak s využitím celosvětové sítě Internet

Odborné kompetence

Jednat ekonomicky a v souladu se strategií trvale udržitelného rozvoje
  • znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení
  • zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady
  • efektivně hospodařili se svými finančními prostředky
  • nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí