Elektromechanik pro zařízení a přístroje (čtvrtá verze) - CHKZ
Střední škola technická a dopravní, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Učební osnovy

3. ročník


Elektrická měření


2  týdně, P
Úvod, zásady měření
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • uvede zásady bezpečnosti práce při měření
  • uvede zásady poskytování první pomoci při úrazu elektrickým proudem

- seznámení s elektrolaboratoří a jejím provozním řádem
- zásady první pomoci při úrazech elektrickým proudem
- protipožární ochrana
- zpracování výsledků měření a hodnocení v ELM
 

Měřicí přístroje a principy měčicích přístrojů
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozlišuje vlastnosti běžných druhů měřicích přístrojů
  • volí k měřením odpovídající měřicí přístroje v závislosti na metodě a charakteru měření
  • ověřuje a kontroluje správnou činnost měřicích přístrojů

- osciloskopy a měřicí generátory
- analogové měřicí přístroje
- digitální měřicí přístroje
- měřicí systémy na bázi PC, dálkové měření elektrických a neelektrických veličin
- snímače neelektrických veličin

 

Metody elektrických měření, měření elektrických veličin
Dotace učebního bloku:   40
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • měří elektrické veličiny a jejich změny na elektrotechnických prvcích (charakterizovaných jako pasivní nebo aktivní dvojpóly a čtyřpóly)
  • používá metody měření běžně užívané v dílenské nebo laboratorní praxi při diagnostice elektrických obvodů, volí vhodnou měřicí metodu, sestavuje měřicí obvody
  • odečítá a vyhodnocuje údaje z měřicích přístrojů, správně interpretuje naměřené výsledky
  • určuje rozměr chyby měření v závislosti na způsobu měření

- charakteristiky a parametry běžných elektronických obvodů a prvků
- měření charakteristik na elektrických strojích a přístrojích
- kontrola 1 fázové a 3 fázové zásuvky, ověření sledu fází
- měření klešťovými měřicími přístroji
- měření neelektrických veličin

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a svět práce

- používá měřicí přístroje s ohledem na zvolený pracovní postup v praxi

Digitální měření
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • měří funkční parametry na digitálních integrovaných obvodů v závislosti na realizovaných logických funkcích
  • kontroluje měřením správnou funkci obvodů a zařízení v oblasti digitální a mikroprocesorové techniky

- základní pojmy a metodické návody, hodinový kmitočet
- logické integrované obvody, základní funkce, parametry a použití, rozšířené technologie
- kombinační a sekvenční logické funkce, zobrazení výstupů
 

Zpracování naměřených výsledků
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • měří funkční parametry na digitálních integrovaných obvodů v závislosti na realizovaných logických funkcích
  • kontroluje měřením správnou funkci obvodů a zařízení v oblasti digitální a mikroprocesorové techniky

- základní pojmy a metodické návody
- vizualizace výsledků, přehledné zobrazení

Klíčové kompetence

Kompetence k řešení problémů
  • uplatňovat při řešení problémů různé metody myšlení a myšlenkové operace
Personální a sociální kompetence
  • pracovat v týmu a podílet se na realizaci společných pracovních a jiných činností
  • přijímat a plnit odpovědně svěřené úkoly
Matematické kompetence
  • provádět reálný odhad výsledku řešení dané úlohy

Odborné kompetence

Provádět elektrotechnická měření a vyhodnocovat naměřené výsledky
  • volili vhodnou měřicí metodu pro měření na elektrotechnických a elektronických zařízeních a přístrojích
  • měřili elektrické veličiny a jejich změny v elektrických a elektronických obvodech a příslušných obvodových prvcích
  • vyhodnocovali naměřené hodnoty pro kontrolu a diagnostiku zařízení, odstraňování jejich závad, pro jejich uvádění do provozu, seřizování a provozní nastavení