Učební osnovy

2. ročník


Anglický jazyk


2  týdně, P
Bydlení
Dotace učebního bloku:   12
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zná základní společenské zvyklosti a sociokulturní specifika zemí daného jazyka ve srovnání se zvyklostmi v České republice, uplatňuje je vhodně v komunikaci a při řešení problémů i v jiných vyučovacích předmětech
  • vhodně aplikuje slovní zásobu včetně vybrané frazeologie v rozsahu daných komunikačních situací a tematických okruhů a vybranou základní odbornou slovní zásobu ze svého oboru
  • uplatňuje v písemném projevu správnou grafickou podobu jazyka, dodržuje základní pravopisné normy
  • rozumí přiměřeným souvislým projevům a krátkým rozhovorům rodilých mluvčích pronášeným zřetelně spisovým jazykem i s obsahem několika snadno odhadnutelných výrazů
  • vyjádří, jak se cítí, dokáže rozsáhleji popsat místo, lidi nebo zážitky ze svého prostředí
  • zaznamená písemně hlavní myšlenky a informace z vyslechnutého nebo přečteného textu, samostatně, popř. s pomocí slovníku a jiných jazykových příruček, zformuluje vlastní myšlenky ve formě krátkého sdělení, jednoduchého popisu, vyprávění, osobního dopisu a odpovědi na dopis, pozdravů, blahopřání

Konverzace:
- byt a  dům
- bydlení ve městě a na vesnici
- popis pokoje, domu


Gramatika:
- vazby there is/there are

- počitatelná a nepočitatelná podst. jména

- nějaký, někdo, něco
- předložky místní

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a životní prostředí

- zabývá se problematikou ochrany životního prostředí, chápe postavení člověka v přírodě a vlivy prostředí na jeho zdraví a život;

Domácí práce, domácnost
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vhodně aplikuje slovní zásobu včetně vybrané frazeologie v rozsahu daných komunikačních situací a tematických okruhů a vybranou základní odbornou slovní zásobu ze svého oboru
  • používá běžné gramatické prostředky a vzorce v rámci snadno předvídatelných situací
  • odhaduje význam neznámých výrazů podle kontextu a způsobu tvoření
  • reaguje komunikativně správně v běžných životních situacích a v jednoduchých pracovních situacích v rozsahu aktivně osvojených jazykových prostředků, dokáže si vyžádat a podat jednoduchou informaci, sdělit své stanovisko

Konverzace

- práce v domě

- denní rutina

 

Gramatika

- ing tvary

- přítomný čas průběhový

- přítomný čas průběhový - otázka a zápor

Návštěva přátel
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zná základní společenské zvyklosti a sociokulturní specifika zemí daného jazyka ve srovnání se zvyklostmi v České republice, uplatňuje je vhodně v komunikaci a při řešení problémů i v jiných vyučovacích předmětech
  • uplatňuje v písemném projevu správnou grafickou podobu jazyka, dodržuje základní pravopisné normy
  • rozumí přiměřeným souvislým projevům a krátkým rozhovorům rodilých mluvčích pronášeným zřetelně spisovým jazykem i s obsahem několika snadno odhadnutelných výrazů
  • reaguje komunikativně správně v běžných životních situacích a v jednoduchých pracovních situacích v rozsahu aktivně osvojených jazykových prostředků, dokáže si vyžádat a podat jednoduchou informaci, sdělit své stanovisko
  • vyjádří, jak se cítí, dokáže rozsáhleji popsat místo, lidi nebo zážitky ze svého prostředí
  • zaznamená písemně hlavní myšlenky a informace z vyslechnutého nebo přečteného textu, samostatně, popř. s pomocí slovníku a jiných jazykových příruček, zformuluje vlastní myšlenky ve formě krátkého sdělení, jednoduchého popisu, vyprávění, osobního dopisu a odpovědi na dopis, pozdravů, blahopřání

Konverzace:
- návštěva
- na večírku

- konverzace - fráze


Gramatika:
-ukazovací zájmena

- předložkové vazby
 

Reálie anglicky mluvících zemí
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • má faktické znalosti především o základních geografických, demografických, hospodářských, politických, kulturních faktorech zemí dané jazykové oblasti včetně vybraných poznatků z oboru, a to v porovnání s reáliemi mateřské země a jazyka
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty včetně jednoduchých textů odborných, orientuje se v textu, v textu nalezne důležité informace hlavní i vedlejší myšlenky
  • vhodně používá překladové i jiné slovníky v tištěné i elektronické podobě a umí přeložit přiměřený text

Konverzace
- zvyky a tradice ve Spojeném království

- slovní zásoba - Christmas

- práce s textem

 

Gramatika:
- předložkové vazby

-  ing tvary

- přídavná jména, příslovce

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- poznává hodnoty jiných zemí a jejich srovnáním s vlastním státem zvyšuje občanské kompetence

Jídlo a restaurace
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • má faktické znalosti především o základních geografických, demografických, hospodářských, politických, kulturních faktorech zemí dané jazykové oblasti včetně vybraných poznatků z oboru, a to v porovnání s reáliemi mateřské země a jazyka
  • vhodně aplikuje slovní zásobu včetně vybrané frazeologie v rozsahu daných komunikačních situací a tematických okruhů a vybranou základní odbornou slovní zásobu ze svého oboru
  • rozumí přiměřeným souvislým projevům a krátkým rozhovorům rodilých mluvčích pronášeným zřetelně spisovým jazykem i s obsahem několika snadno odhadnutelných výrazů
  • reaguje komunikativně správně v běžných životních situacích a v jednoduchých pracovních situacích v rozsahu aktivně osvojených jazykových prostředků, dokáže si vyžádat a podat jednoduchou informaci, sdělit své stanovisko
  • požádá o vysvětlení neznámého výrazu, o zopakování dotazu či sdělení nebo zpomalení tempa řeči

Konverzace:
-  barvy
- peníze
- jídlo, potraviny,
- restaurace, jídelníček
- fráze - placení, objednání
- na večírku


Gramatika:
- přítomný průběhový čas
- ukazovací zájmena this x that
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a životní prostředí

- upřednostňuje zdravý životní způsob jako příkaz pro současnost a budoucnost moderního člověka

Cestování
Dotace učebního bloku:   9
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • uplatňuje v písemném projevu správnou grafickou podobu jazyka, dodržuje základní pravopisné normy
  • rozumí přiměřeným souvislým projevům a krátkým rozhovorům rodilých mluvčích pronášeným zřetelně spisovým jazykem i s obsahem několika snadno odhadnutelných výrazů
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty včetně jednoduchých textů odborných, orientuje se v textu, v textu nalezne důležité informace hlavní i vedlejší myšlenky
  • zaznamená písemně hlavní myšlenky a informace z vyslechnutého nebo přečteného textu, samostatně, popř. s pomocí slovníku a jiných jazykových příruček, zformuluje vlastní myšlenky ve formě krátkého sdělení, jednoduchého popisu, vyprávění, osobního dopisu a odpovědi na dopis, pozdravů, blahopřání

Konverzace:
- město, doprava, památky
- reálie Spojeného království
- počasí, výlet

-pohlednice


Gramatika:
- budoucnost - vazba going to

- plánovaná budoucnost

- předložky
- modální slovesa can, must

V zahraničí, doprava
Dotace učebního bloku:   8
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • má faktické znalosti především o základních geografických, demografických, hospodářských, politických, kulturních faktorech zemí dané jazykové oblasti včetně vybraných poznatků z oboru, a to v porovnání s reáliemi mateřské země a jazyka
  • odhaduje význam neznámých výrazů podle kontextu a způsobu tvoření
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty včetně jednoduchých textů odborných, orientuje se v textu, v textu nalezne důležité informace hlavní i vedlejší myšlenky
  • vhodně používá překladové i jiné slovníky v tištěné i elektronické podobě a umí přeložit přiměřený text

Konverzace:
- v zahraničí

- doprava, památky

- odborná angličtina - dopravní prostředky

- dopravní značení


Gramatika:
- modální slovesa can, must
- složeniny se some, any
- věty se dvěma předměty - slovosled

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a svět práce

- komunikuje při důležitých jednáních - umí se písemně vyjadřovat při komunikaci s úřady

Společnost
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • používá běžné gramatické prostředky a vzorce v rámci snadno předvídatelných situací
  • rozumí přiměřeným souvislým projevům a krátkým rozhovorům rodilých mluvčích pronášeným zřetelně spisovým jazykem i s obsahem několika snadno odhadnutelných výrazů
  • zaznamená písemně hlavní myšlenky a informace z vyslechnutého nebo přečteného textu, samostatně, popř. s pomocí slovníku a jiných jazykových příruček, zformuluje vlastní myšlenky ve formě krátkého sdělení, jednoduchého popisu, vyprávění, osobního dopisu a odpovědi na dopis, pozdravů, blahopřání

Konverzace

- oslava, večírek

- vyjádření přání, nabídky

- příprava večírku

 

Gramatika

- vyjádření budoucnosti

- složeniny some, any

Nakupování, móda
Dotace učebního bloku:   11
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zná základní společenské zvyklosti a sociokulturní specifika zemí daného jazyka ve srovnání se zvyklostmi v České republice, uplatňuje je vhodně v komunikaci a při řešení problémů i v jiných vyučovacích předmětech
  • vhodně aplikuje slovní zásobu včetně vybrané frazeologie v rozsahu daných komunikačních situací a tematických okruhů a vybranou základní odbornou slovní zásobu ze svého oboru
  • používá běžné gramatické prostředky a vzorce v rámci snadno předvídatelných situací
  • reaguje komunikativně správně v běžných životních situacích a v jednoduchých pracovních situacích v rozsahu aktivně osvojených jazykových prostředků, dokáže si vyžádat a podat jednoduchou informaci, sdělit své stanovisko
  • požádá o vysvětlení neznámého výrazu, o zopakování dotazu či sdělení nebo zpomalení tempa řeči
  • vyjádří, jak se cítí, dokáže rozsáhleji popsat místo, lidi nebo zážitky ze svého prostředí

Konverzace:
- zboží
- oděvy, móda
- nakupování, placení
- popis osob


Gramatika:
- vyjádření přání a nabídky (would, could...)
- budoucí prostý čas
- stupňování přídavných jmen
- srovnávání