Učební osnovy

2. ročník


Občanská nauka


1  týdně, P
Zabezpečení ochrany obyvatelstva při hrozbě vzniku mimořádných situací
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • ví, jak se zachovat při obdržení anonymního oznámení, podezřelé zásilky
  • je obeznámen co jsou chemické a biologické zbraně a jak se chránit
  • správným způsobem reaguje při vzniku požáru
  • zná zásady chování před, během a po povodní
  • dokáže připravit evakuační zavazadlo
  • rozliší typy varovných signálů

- anonymní oznámení (vysvětlení pojmu, jak se zachovat)
- podezřelá zásilka (vysvětlení pojmu, jak ji rozpoznat a jak se zachovat)
- biologické a chemické zbraně (jak se chránit)
- ukrytí (stálé úkryty, improvizované úkryty, chování v úkrytu)
- požár (Jak se zachovat při požárním poplachu)
- povodeň (chování před, během a po povodni)
- evakuace (vysvětlení pojmu, postup provedení, evakuační zavazadlo a jeho obsah) - - varovné signály (charakteristika, jak se zachovat, "Všeobecná výstraha", "Požárním poplach", "Nebezpečí zátopové vlny", "Neprodleně se ukryjte")
 

Stát a demokracie
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • uvede základní zásady a principy, na nich je založena demokracie
  • dovede debatovat o zcela jednoznačném a mediálně známém porušení principů nebo zásad demokracie
  • vysvětlí význam Listiny základních práv a svobod pro fungování demokratické společnosti
  • uvede, k čemu je pro občana dnešní doby prospěšný demokratický stát a jaké má ke svému státu a jeho ostatním lidem občan povinnosti
  • vysvětlí význam vzniku a vývoje státu

- stát a národ
- pojem státu a národu a jeho znaky
- demokratický stát

Politický systém ČR
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vysvětlí, proč je třeba zobrazení světa, událostí a lidí v médiích (mediální obsahy) přijímat kriticky
  • uvede nejvýznamnější české politické strany, vysvětlí, proč se uskutečňují svobodné volby a proč se jich mají lidé zúčastnit; popíše, podle čeho se může občan orientovat, když zvažuje nabídku politických stran
  • uvede příklady extremismu, např. na základě mediálního zpravodajství nebo pozorováním jednání lidí kolem sebe; vysvětlí, proč jsou extremistické názory a jednání nebezpečné
  • je schopen rozeznat zcela zřejmé konkrétní příklady ovlivňování veřejnosti (např. v médiích, v reklamě, jednotlivými politiky,…)
  • uvede základní lidská práva, která jsou zakotvena v českých zákonech – včetně práv dětí, popíše, kam se obrátit, když jsou lidská práva ohrožena
  • vysvětlí význam Ústavy pro fungování státu
  • chápe důležitost demokratických voleb a zná jejich druhy

- Ústava ČR, parlament, prezident, vláda, ústavní soud
- politika, politická ideologie
- politické strany
- volební systém a volby

Občanská společnost
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • orientuje se v občanských právech, která se vztahují k oblasti politiky
  • chápe rozdíl mezi správou a samosprávou
  • definuje, co je to územní samospráva a co zahrnuje (obec, město, kraj)

- občané a cizinci
- právní postavení občanů
- občanská společnost
- správa a samospráva

Právo a občan
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • uvědomuje si vztah: mám právo - musím respektovat právo jiného
  • zná svá základní práva a povinnosti jako občan ČR
  • vysvětlí rozdíl pojmů právo a spravedlnost

- právo a spravedlnost
- právo jako systém právních norem
- právo a povinnosti osob

Právo a společnost
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • uvědomuje si vztah: mám právo - musím respektovat právo jiného
  • vyjmenuje svá hospodářská, sociální a kulturní práva (např. svobodná volba povolání, právo podnikat, právo na hmotné zabezpečení)

- práva, svobody a veřejná moc
- etnické a národnostní menšiny
- hospodářská, sociální a kulturní práva

Právní vztahy v soukromé sféře
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • uvede, kdy je člověk způsobilý k právním úkonům a má trestní odpovědnost
  • vysvětlí práva a povinnost mezi dětmi a rodiči, mezi manželi; dovede v této oblasti práva vyhledat informace a pomoc při řešení konkrétního problému
  • seznámí se s právem dětí z hlediska práva rodinného i mezinárodního (Úmluva o právech dítěte OSN)

- rodinný život
- práva a povinnosti členů rodiny
- práva dětí
- občanskoprávní vztahy
- vlastnické vztahy, dědění aj.

Právo ve veřejné sféře
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • popíše, čím se zabývá policie, soudy, advokacie a notářství
  • dovede aplikovat postupy vhodného jednání, stane-li se svědkem nebo obětí kriminálního jednání (šikana, lichva, násilí, vydírání,…)
  • uvede příklady jednání, které demokracii ohrožuje (sobectví, korupce, kriminalita, násilí, neodpovědnost, …)
  • zná soustavu soudů v ČR
  • seznámí se s postupem orgánů činných v trestním řízení
  • zná rozdíl trestní odpovědnosti zletilých a nezletilých pachatelů

- zločin a trest
- trestní odpovědnost zletilých a nezletilých
- soudy, soudní řízení
- právnické profese