Učební osnovy

2. ročník


Informační a komunikační technologie


1  týdně, P
Úvodní hodina
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • je si vědom dodržování svých práv a povinností při práci v IKT učebně

- provozní řád počítačové učebny
- rozdělení a struktura počítačové sítě učebny a školy

Počítač, operační systém, soubory, adresářová struktura
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • používá počítač a jeho periferie (obsluhuje je, detekuje chyby, vyměňuje spotřební materiál)
  • nastavuje uživatelské prostředí operačního systému
  • orientuje se v běžném systému – chápe strukturu dat a možnosti jejich uložení, rozumí a orientuje se v systému adresářů, ovládá základní práce se soubory (vyhledávání, kopírování, přesun, mazání), odlišuje a rozpoznává základní typy souborů a pracuje s nimi
  • využívá nápovědy a manuálu pro práci se základním a aplikačním programovým vybavením i běžným hardware
  • vytváří, upravuje a uchovává strukturované textové dokumenty

- princip práce počítače, základní a aplikační programové vybavení
- operační systém a jeho prostředí ( nabídka START, spuštění programu)
- okno programu a jeho prvky, manipulace s oknem, přepínání mezi více otevřenými okny
- data, soubor, složka
- průzkumník, hledání souborů a složek
- komprese a dekomprese souborů a složek
- ochrana autorských práv
- nápověda, manuál

Textový editor
Dotace učebního bloku:   16
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • využívá nápovědy a manuálu pro práci se základním a aplikačním programovým vybavením i běžným hardware
  • má vytvořeny předpoklady učit se používat nové aplikace, zejména za pomoci manuálu a nápovědy, uvědomuje si analogie ve funkcích a ve způsobu ovládání různých aplikací
  • vybírá a používá vhodné programové vybavení pro řešení běžných konkrétních úkolů
  • vytváří, upravuje a uchovává strukturované textové dokumenty
  • používá běžné základní a aplikační programové vybavení
  • zaznamenává a uchovává textové, grafické i numerické informace způsobem umožňujícím jejich rychlé vyhledání a využití
  • správně interpretuje získané informace a výsledky jejich zpracování následně prezentuje vhodným způsobem s ohledem na jejich další uživatele

- SW pro práci s textem a seznámení s jeho prostředím
- nastavení prostředí textového editoru
- napsaní textu na počítači: zásady úprav dokumentů, typografická a estetická pravidla
- editace napsaného textu: přesun, kopírování, mazání, vyhledávání a nahrazování
- formátování textu: vlastnosti písma, odstavce, styly, odrážky, číslování, ohraničení
- vlastnosti stránky: záhlaví a zápatí
- sloupce a psaní textu ve sloupcích
- objekty v textu a jejich editace: vkládání, úprava (Kliparty, tabulky,editor rovnic)
- tabulky - vytvoření, grafická úprava
- zpracování zadaných informací do tabulky
- úprava dokumentu pro tisk
- využití nadefinovaných šablon

Lokální síť
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • je si vědom možností a výhod, ale i rizik (zabezpečení dat před zneužitím, ochrana dat před zničením, porušování autorských práv) a omezení (zejména technických a technologických) spojených s používáním výpočetní techniky
  • aplikuje výše uvedené – zejména aktivně využívá prostředky zabezpečení dat před zneužitím a ochrany dat před zničením
  • využívá nápovědy a manuálu pro práci se základním a aplikačním programovým vybavením i běžným hardware
  • samostatně komunikuje elektronickou poštou, ovládá i zaslání přílohy, či naopak její přijetí a následné otevření
  • využívá další funkce poštovního klienta (organizování, plánování…)
  • volí vhodné informační zdroje k vyhledávání požadovaných informací a odpovídající techniky (metody, způsoby) k jejich získávání

- počítačová síť ( LAN, WAN), server, pracovní stanice
- připojení k síti

Informační zdroje, Internet
Dotace učebního bloku:   7
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • používá běžné základní a aplikační programové vybavení
  • chápe specifika práce v síti (včetně rizik), využívá jejích možností a pracuje s jejími prostředky
  • ovládá další běžné prostředky online a offline komunikace a výměny dat
  • volí vhodné informační zdroje k vyhledávání požadovaných informací a odpovídající techniky (metody, způsoby) k jejich získávání
  • získává a využívá informace z otevřených zdrojů, zejména pak z celosvětové sítě Internet, ovládá jejich vyhledávání
  • orientuje se v získaných informacích, třídí je, analyzuje, vyhodnocuje, provádí jejich výběr a dále je zpracovává
  • správně interpretuje získané informace a výsledky jejich zpracování následně prezentuje vhodným způsobem s ohledem na jejich další uživatele
  • volí vhodné informační zdroje k vyhledávání požadovaných informací a odpovídající techniky (metody, způsoby) k jejich získávání

- internet jako zdroj informací
- jak internet pracuje
- práce s různými prohlížeči