Učební osnovy

4. ročník


Český jazyk a literatura


1+1 1/2  týdně, P
Komplexní jazykové rozbory
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • pořizuje z odborného textu výpisky a výtah, dělá si poznámky z přednášek a jiných veřejných projevů
  • rozpozná funkční styl, dominantní slohový postup a v typických příkladech slohový útvar
  • v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu
  • v písemném i mluveném projevu využívá poznatků z tvarosloví
  • pracuje s nejnovějšími normativními příručkami českého jazyka

- slovnědruhová platnost slova
- identifikace chyb
- větný rozbor
- jazyková a stylistická vhodnost syntaktické výstavby

Světová literatura druhé poloviny 20. století
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • pořizuje z odborného textu výpisky a výtah, dělá si poznámky z přednášek a jiných veřejných projevů
  • orientuje se v politické situaci 2. poloviny 20. století na základě literárních ukázek
  • ovládá rozdíly mezi oficiální a neoficiální kulturou
  • orientuje se v díle významných světových a českých autorů

- literárněhistorický kontext
- 2. světová válka v próze
- beatnici 
- nový román, postmodernismus
- absurdní drama
- člověk v totalitní společnosti
- sci-fi
- další autoři ve světové literatuře

 

 

Funkční styly
Dotace učebního bloku:   8
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vystihne charakteristické znaky různých druhů textu a rozdíly mezi nimi
  • rozpozná funkční styl, dominantní slohový postup a v typických příkladech slohový útvar
  • sestaví základní projevy administrativního stylu
  • vhodně používá jednotlivé slohové postupy a základní útvary
  • vypracuje anotaci

- srovnání a analýza funkčních stylů
- podstatné a nepodstatné informace
- interpetace textu
- význam pojmenování v kontextu

Kultura mluveného projevu
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vhodně se prezentuje, argumentuje a obhajuje svá stanoviska
  • rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci
  • v písemném i mluveném projevu využívá poznatků z tvarosloví

- verbální a neverbální komunikace
- spisovná výslovnost
- vystupování
- kultura mluveného a psaného slova
- osobní prezentace

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- má citlivý vztah k jazyku jako složce národní kultury

Česká poezie druhé poloviny 20. století
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • orientuje se v politické situaci 2. poloviny 20. století na základě literárních ukázek
  • orientuje se v díle významných světových a českých autorů

- literárněhistorický kontext
- poezie druhé světové války
- poezie od 70. let po současnost
- písničkáři ve 2. polovině 20. století
- rozbory vybraných básní a písní

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- identifikuje a formuje vlastní priority - klade si základní existenční otázky a hledá na ně odpovědi a řešení

Nauka o textu
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • samostatně zpracovává informace
  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • vystihne charakteristické znaky různých druhů textu a rozdíly mezi nimi

- komunikace
- záznam výpovědi v textu
- výstavba textu
- jazykové prostředky soudržnosti textu
- členění souvislého textu
 

Popularizační publikace
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • samostatně zpracovává informace
  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • pořizuje z odborného textu výpisky a výtah, dělá si poznámky z přednášek a jiných veřejných projevů
  • dovede rozeznat seriózní a bulvární tisk
  • na základě dostupných informací z médií si dokáže sám vytvořit vlastní názor a obhájit ho

- význam a účel popularizačních publikací
- rámcový přehled
- ukázky vybraných textů

 

Česká próza, drama a kritika od r. 1945 do r. 1968
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • samostatně zpracovává informace
  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • orientuje se ve výstavbě textu
  • orientuje se v politické situaci 2. poloviny 20. století na základě literárních ukázek
  • ovládá rozdíly mezi oficiální a neoficiální kulturou
  • orientuje se v díle významných světových a českých autorů
  • orientuje se v různých typych divadla a dle zájmu sleduje aktuální tvorbu

- literárněhistorický kontext
- literatura s válečnou tematikou
- literatura s poválečnou tematikou
- literatura s politickou tematikou
- směry a tendence
- významní představitelé a jejich díla
- rozbory vybraných literárních děl

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- identifikuje a formuje vlastní priority - klade si základní existenční otázky a hledá na ně odpovědi a řešení

Česká próza, drama a kritika od r. 1968 po současnost
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • samostatně zpracovává informace
  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • zaznamenává bibliografické údaje
  • vystihne charakteristické znaky různých druhů textu a rozdíly mezi nimi
  • orientuje se v politické situaci 2. poloviny 20. století na základě literárních ukázek
  • ovládá rozdíly mezi oficiální a neoficiální kulturou
  • orientuje se v díle významných světových a českých autorů
  • orientuje se v různých typych divadla a dle zájmu sleduje aktuální tvorbu

- literárněhistorický kontext
- normalizační literatura
- literatura samizdatová, exilová, underground
- vývoj filmu a divadla

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- identifikuje a formuje vlastní priority - klade si základní existenční otázky a hledá na ně odpovědi a řešení

Časopisy a noviny
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • samostatně zpracovává informace
  • dovede rozeznat seriózní a bulvární tisk
  • na základě dostupných informací z médií si dokáže sám vytvořit vlastní názor a obhájit ho
  • má přehled o denním tisku a tisku své zájmové oblasti

- časopisy - účel a význam
- časopisy odborné
- časopisy popularizační
- časopisy zábavné
- časopisy pro děti a mládež
- časopisy různé

 

Odkazy, citace
Dotace učebního bloku:   1
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • zaznamenává bibliografické údaje
  • vhodně se prezentuje, argumentuje a obhajuje svá stanoviska
  • ovládá techniku mluveného slova, umí klást otázky a vhodně formulovat odpovědi
  • v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu

- význam odkazů a jejich správný zápis
- význam citace a jejich správné začlenění a odlišení v textu

Práce s prameny
Dotace učebního bloku:   1
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • samostatně zpracovává informace
  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • pořizuje z odborného textu výpisky a výtah, dělá si poznámky z přednášek a jiných veřejných projevů
  • zaznamenává bibliografické údaje
  • vystihne charakteristické znaky různých druhů textu a rozdíly mezi nimi

- základy práce s prameny
- bibliografická citace
- forma citace dle ČSN 
- struktura bibliografické citace
- text s odkazem

 

Opakování a shrnutí učiva 4. ročníku
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, umí si je vybírat a přistupovat k nim kriticky
  • samostatně zpracovává informace
  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • ovládá techniku mluveného slova, umí klást otázky a vhodně formulovat odpovědi
  • vystihne charakteristické znaky různých druhů textu a rozdíly mezi nimi
  • rozpozná funkční styl, dominantní slohový postup a v typických příkladech slohový útvar
  • rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci
  • v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu
  • v písemném i mluveném projevu využívá poznatků z tvarosloví
  • pracuje s nejnovějšími normativními příručkami českého jazyka
  • orientuje se ve výstavbě textu
  • vhodně používá jednotlivé slohové postupy a základní útvary

- opakování učiva literatury
- opakování učiva mluvnice
- opakování učiva slohu