Učební osnovy

4. ročník


Německý jazyk


1+2  týdně, P
Vzdělávání
Dotace učebního bloku:   15
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyjadřuje se ústně i písemně, k tématům osobního života a k tématům z oblasti zaměření studijního oboru
  • řeší pohotově a vhodně standardní řečové situace i jednoduché a frekventované situace týkající se pracovní činnosti
  • domluví se v běžných situacích; získá i poskytne informace
  • uplatňuje základní způsoby tvoření slov v jazyce
  • dodržuje základní pravopisné normy v písemném projevu, opravuje chyby
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty, orientuje se v textu
  • vyměňuje si informace, které jsou běžné při neformálních hovorech

Konverzace

 

Bildung und Zukunft:
- vzdělávací systém Německa

 

Gramatika:
- předložky s 2. pádem

- budoucí čas

 

Odborná němčina

Životní prostředí
Dotace učebního bloku:   15
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • nalezne v promluvě hlavní a vedlejší myšlenky a důležité informace
  • porozumí školním a pracovním pokynům
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty, orientuje se v textu
  • přeloží text a používá slovníky i elektronické
  • vyjádří písemně svůj názor na text
  • uplatňuje různé techniky čtení textu

Konverzace:

 

Umwelt, Umweltschutz:
- téma ekologie

- jevy (ne)příznivé pro životní prostředí

- činnost ekologických organizací

- co můžeme udělat pro životní prostředí

 

Gramatika:
- složená podstatná jména

- složená přídavná jména

 

 Odborná němčina

ČR
Dotace učebního bloku:   20
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • používá stylisticky vhodné obraty umožňující nekonfliktní vztahy a komunikaci
  • vyslovuje srozumitelně co nejblíže přirozené výslovnosti, rozlišuje základní zvukové prostředky daného jazyka a koriguje odlišnosti zvukové podoby jazyka
  • komunikuje s jistou mírou sebedůvěry a aktivně používá získanou slovní zásobu včetně vybrané frazeologie v rozsahu daných tematických okruhů, zejména v rutinních situacích každodenního života, a vlastních zálib
  • používá opisné prostředky v neznámých situacích, při vyjadřování složitých myšlenek
  • sdělí obsah, hlavní myšlenky či informace vyslechnuté nebo přečtené
  • vypráví jednoduché příběhy, zážitky, popíše své pocity
  • zaznamená písemně podstatné myšlenky a informace z textu, zformuluje vlastní myšlenky a vytvoří text o událostech a zážitcích v podobě popisu, sdělení, vyprávění, dopisu a odpovědi na dopis
  • zapojí se do odborné debaty nebo argumentace, týká-li se známého tématu
  • požádá o upřesnění nebo zopakování sdělené informace, pokud nezachytí přesně význam sdělení

Konverzace:

 

Tschechien:
- známé osobnosti

- prezentace ČR

 

Gramatika:

- vzájemné postavení příslovečných určení

 

Švýcarsko
Dotace učebního bloku:   20
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • používá vhodně základní odbornou slovní zásobu ze svého studijního oboru
  • rozumí přiměřeným souvislým projevům a diskusím rodilých mluvčích pronášeným ve standardním hovorovém tempu
  • odhaduje význam neznámých výrazů podle kontextu a způsobu tvoření
  • sdělí a zdůvodní svůj názor
  • vyhledá, zformuluje a zaznamená informace nebo fakta týkající se studovaného oboru
  • při pohovorech, na které je připraven, klade vhodné otázky a reaguje na dotazy tazatele
  • vyřeší většinu běžných denních situací, které se mohou odehrát v cizojazyčném prostředí
  • vyplní jednoduchý neznámý formulář

Konverzace:

 

Schweiz

- pamětihodnosti, osobnosti, výrobky

- Curych

 

 Gramatika:
- předminulý čas

- směrová příslovce

Německo
Dotace učebního bloku:   20
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • prokazuje faktické znalosti především o geografických, demografických, hospodářských, politických, kulturních faktorech zemí dané jazykové oblasti včetně vybraných poznatků studijního oboru, a to i z jiných vyučovacích předmětů, a uplatňuje je také v porovnání s reáliemi mateřské země
  • uplatňuje v komunikaci vhodně vybraná sociokulturní specifika daných zemí

Konverzace:

 

Deutschland:

- osobnosti, produkty

- politický systém Německa

 

Gramatika:

- skloňování přídavných jmen bez členu

- zpodstatnělá přídavná jména