Učební osnovy

2. ročník


Anglický jazyk


2  týdně, P
Šestá lekce
Dotace učebního bloku:   14
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • uplatňuje základní společenské zvyklosti a sociokulturní specifika zemí daného jazyka ve srovnání se zvyklostmi v České republice, uplatňuje je vhodně v komunikaci a při řešení problémů i v jiných vyučovacích předmětech
  • vhodně aplikuje slovní zásobu včetně vybrané frazeologie v rozsahu daných komunikačních situací a tematických okruhů a vybranou základní odbornou slovní zásobu ze svého oboru
  • uplatňuje v písemném projevu správnou grafickou podobu jazyka, dodržuje základní pravopisné normy
  • orientuje se v obsahu sdělení v přiměřených souvislých projevech a krátkých rozhovorech rodilých mluvčích pronášeným zřetelně spisovým jazykem i s obsahem několika snadno odhadnutelných výrazů
  • vyjádří, jak se cítí, popíše místo, lidi nebo zážitky ze svého prostředí
  • zaznamená písemně hlavní myšlenky a informace z vyslechnutého nebo přečteného textu, samostatně, popř. s pomocí slovníku a jiných jazykových příruček, zformuluje vlastní myšlenky ve formě krátkého sdělení, jednoduchého popisu, vyprávění, osobního dopisu a odpovědi na dopis, pozdravů, blahopřání

Gramatika

 

- předmětná zájmena

- slovesa like+(verb+-ing), hate

- slovesa +ing

- použití sloves: to be, to do

 

Lexikologie

 

- datum, řadové číslovnky

- hudba, zvuky, hudební nástroje

 

Témata, komunikační situace a typy textů

 

- vyjadřování názoru

- vyjádření omluvy

- čtení příběhu

- neformální e-mail

Sedmá lekce
Dotace učebního bloku:   14
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vhodně aplikuje slovní zásobu včetně vybrané frazeologie v rozsahu daných komunikačních situací a tematických okruhů a vybranou základní odbornou slovní zásobu ze svého oboru
  • používá běžné gramatické prostředky a vzorce v rámci snadno předvídatelných situací
  • odhaduje význam neznámých výrazů podle kontextu a způsobu tvoření
  • reaguje komunikativně správně v běžných životních situacích a v jednoduchých pracovních situacích v rozsahu aktivně osvojených jazykových prostředků, vyžaduje a podává jednoduchou informaci, sděluje své stanovisko

Gramatika

 

- minulý čas slovesa to be - kladná a záporná oznamovací věta, otázka, krátké odpovědi, otázky ano/ne

- otázky s tázacími zájmeny

- minulý čas prostý -  kladná a záporná oznamovací věta, otázka, krátké odpovědi, otázky ano/ne

- minulý tvar pravidelných a nepravidelných sloves

- tvary nepravidelných sloves

 

Lexikologie

 

- dovolená a cestování

- slovesa: go, have, get

- tvorba podstatných jmen

- výrazy s minulým časem

 

Témata, komunikační situace a typy textů

 

- popis zážitku z cestování

- dotazy na cestu, vysvětlení cesty

- popis novoročních oslav

- popis slavné osoby

 

Reálie

 

- novoroční oslavy v různých zemích světa

- slavné britské a americké osobnosti v literatuře, hudbě a filmu

- turisticky zajímavá místa v Londýně

Osmá lekce
Dotace učebního bloku:   14
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • uplatňuje základní společenské zvyklosti a sociokulturní specifika zemí daného jazyka ve srovnání se zvyklostmi v České republice, uplatňuje je vhodně v komunikaci a při řešení problémů i v jiných vyučovacích předmětech
  • uplatňuje v písemném projevu správnou grafickou podobu jazyka, dodržuje základní pravopisné normy
  • orientuje se v obsahu sdělení v přiměřených souvislých projevech a krátkých rozhovorech rodilých mluvčích pronášeným zřetelně spisovým jazykem i s obsahem několika snadno odhadnutelných výrazů
  • reaguje komunikativně správně v běžných životních situacích a v jednoduchých pracovních situacích v rozsahu aktivně osvojených jazykových prostředků, vyžaduje a podává jednoduchou informaci, sděluje své stanovisko
  • vyjádří, jak se cítí, popíše místo, lidi nebo zážitky ze svého prostředí
  • zaznamená písemně hlavní myšlenky a informace z vyslechnutého nebo přečteného textu, samostatně, popř. s pomocí slovníku a jiných jazykových příruček, zformuluje vlastní myšlenky ve formě krátkého sdělení, jednoduchého popisu, vyprávění, osobního dopisu a odpovědi na dopis, pozdravů, blahopřání

Gramatika

 

- vazba there is/ there are

- vazba there was/ there were

- nepravidelná slovesa

 

Lexikologie

 

- popis bytu, domu, vybavení pokoje

- předložky místa a pohybu

 

Témata, komunikační situace a typy textů

 

- popis bytu, domu

- popis pokoje

- detektivní příběh

 

Reálie

 

- dokument o britské historické památce

Devátá lekce
Dotace učebního bloku:   14
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • orientuje se v základních geografických, hospodářských, politických, kulturních faktorech zemí dané jazykové oblasti včetně vybraných poznatků z oboru, a to v porovnání s reáliemi mateřské země a jazyka
  • používá běžné gramatické prostředky a vzorce v rámci snadno předvídatelných situací
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty včetně jednoduchých textů odborných, orientuje se v textu, v textu nalezne důležité informace hlavní i vedlejší myšlenky
  • vhodně používá překladové i jiné slovníky v tištěné i elektronické podobě a umí přeložit přiměřený text
  • reaguje komunikativně správně v běžných životních situacích a v jednoduchých pracovních situacích v rozsahu aktivně osvojených jazykových prostředků, vyžaduje a podává jednoduchou informaci, sděluje své stanovisko

Gramatika

 

- počitatelná a nepočitatelná podstatná jména

- členy a výrazy - a, an, some

- vyjádření množství - how much, how many, a lot of

- stupňování přídavných jmen - 2. stupeň

 

Lexikologie

 

- jídlo a pití

- balení jídla a pití

- číslovky vyšších hodnot - 100 a více

 

Témata, komunikační situace a typy textů

 

- jídlo a pití

- pozvání na večeři, objednávka jídla v restauraci

- zdravé a nezdravé stravovací návyky

 

Reálie

 

- tradiční jídla britské a americké kuchyně

 

 

 

 

 

 

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- poznává hodnoty jiných zemí a jejich srovnáním s vlastním státem zvyšuje občanské kompetence

Člověk a životní prostředí

- upřednostňuje zdravý životní způsob jako příkaz pro současnost a budoucnost moderního člověka

Reálie anglicky mluvících zemí
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • orientuje se v základních geografických, hospodářských, politických, kulturních faktorech zemí dané jazykové oblasti včetně vybraných poznatků z oboru, a to v porovnání s reáliemi mateřské země a jazyka
  • orientuje se v obsahu sdělení v přiměřených souvislých projevech a krátkých rozhovorech rodilých mluvčích pronášeným zřetelně spisovým jazykem i s obsahem několika snadno odhadnutelných výrazů
  • požádá o vysvětlení neznámého výrazu, o zopakování dotazu či sdělení nebo zpomalení tempa řeči

Reálie anglicky mluvících zemí

 

- zvyky a tradice (termíny, průběh, symboly)  v anglicky mluvících zemích

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- orientuje se a respektuje specifika cizích zemí - poznává hodnoty jiných zemí a jejich srovnáním s vlastním státem zvyšuje občanské kompetence

Odborná angličtina
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • orientuje se v obsahu sdělení v přiměřených souvislých projevech a krátkých rozhovorech rodilých mluvčích pronášeným zřetelně spisovým jazykem i s obsahem několika snadno odhadnutelných výrazů
  • odhaduje význam neznámých výrazů podle kontextu a způsobu tvoření
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty včetně jednoduchých textů odborných, orientuje se v textu, v textu nalezne důležité informace hlavní i vedlejší myšlenky
  • vhodně používá překladové i jiné slovníky v tištěné i elektronické podobě a umí přeložit přiměřený text
  • zaznamená písemně hlavní myšlenky a informace z vyslechnutého nebo přečteného textu, samostatně, popř. s pomocí slovníku a jiných jazykových příruček, zformuluje vlastní myšlenky ve formě krátkého sdělení, jednoduchého popisu, vyprávění, osobního dopisu a odpovědi na dopis, pozdravů, blahopřání

Odborná angličtina

 

- odborná slovní zásoba - základní pojmy

- odborná slovní zásoba - práce s návody, manuály

 

Prezentace a pracovní listy

Odborný návod, příručka

Tematicky zaměřené  odborné texty

Tematicky zaměřená odborná videa

 

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Informační a komunikační technologie

- vyhledává potřebné informace v médiích i na internetu a používá je

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
  • ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • uplatňovat různé způsoby práce s textem (zvl. studijní a analytické čtení), umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace
  • s porozuměním poslouchat mluvené projevy (např. výklad, přednášku, proslov aj.), pořizovat si poznámky
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení ze strany jiných lidí
Kompetence k řešení problémů
  • volit prostředky a způsoby (pomůcky, studijní literaturu, metody a techniky) vhodné pro splnění jednotlivých aktivit, využívat zkušeností a vědomostí nabytých dříve
Komunikativní kompetence
  • formulovat své myšlenky srozumitelně a souvisle, v písemné podobě přehledně a jazykově správně
  • zaznamenávat písemně podstatné myšlenky a údaje z textů, popř. projevů jiných lidí
  • vyjadřovat se a vystupovat v souladu se zásadami kultury projevu a chování
  • dosáhnout jazykové způsobilosti potřebné pro základní komunikaci v cizojazyčném prostředí nejméně v jednom cizím jazyce
Personální a sociální kompetence
  • pracovat v týmu a podílet se na realizaci společných pracovních a jiných činností
  • přijímat a plnit odpovědně svěřené úkoly
  • přispívat k vytváření vstřícných mezilidských vztahů a k předcházení osobním konfliktům, nepodléhat předsudkům a stereotypům v přístupu k druhým
Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • uznávat tradice a hodnoty svého národa, chápat jeho minulost i současnost v evropském a světovém kontextu
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • pracovat s osobním počítačem a dalšími prostředky informačních a komunikačních technologií
  • pracovat s informacemi z různých zdrojů nesenými na různých médiích (tištěných, elektronických, audiovizuálních), a to i s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií