Učební osnovy

2. ročník


Občanská nauka


1  týdně, P
Zásady jednání v situacích osobního ohrožení a za mimořádných událostí
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyhodnocuje hrozící nebezpečí, reaguje na ně v situacích osobního ohrožení a za mimořádných událostí
  • popíše úlohu státu a místní samosprávy při ochraně zdraví a životů obyvatel

- biologické a chemické havárie (jak se chránit)

- ukrytí (stálé úkryty, improvizované úkryty, chování v úkrytu)

- požár (Jak se zachovat při požárním poplachu)

- povodeň (chování před, během a po povodni)

- evakuace (vysvětlení pojmu, postup provedení, evakuační zavazadlo a jeho obsah)

- varovné signály (charakteristika, jak se zachovat, "Všeobecná výstraha", "Požárním poplach", "Nebezpečí zátopové vlny", "Neprodleně se ukryjte")

Člověk jako občan
Dotace učebního bloku:   16
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • orientuje se v základních lidských právech, která jsou zakotvena v českých zákonech – včetně práv dětí, popíše, kam se obrátit, když jsou lidská práva ohrožena
  • orientuje se v základních zásadách a principech demokracie
  • uvede příklady jednání, které demokracii ohrožuje (sobectví, korupce, kriminalita, násilí, neodpovědnost, …)
  • objasní, k čemu je pro občana dnešní doby prospěšný demokratický stát a jaké má ke svému státu a jeho ostatním lidem občan povinnosti
  • uvede konkrétní příklad pozitivní občanské angažovanosti
  • v konkrétních příkladech ze života rozliší pozitivní jednání (tj. jednání, které je v souladu s občanskými ctnostmi), od špatného-nedemokratického jednání
  • popíše nejvýznamnější české politické strany, vysvětlí, proč se uskutečňují svobodné volby a proč se jich mají lidé zúčastnit; popíše, podle čeho se může občan orientovat, když zvažuje nabídku politických stran
  • orientuje se v projevech extremismu, např. na základě mediálního zpravodajství nebo pozorováním jednání lidí kolem sebe; vysvětlí, proč jsou extremistické názory a jednání nebezpečné
  • debatuje o zcela jednoznačném a mediálně známém porušení principů nebo zásad demokracie
  • vysvětlí, proč je třeba zobrazení světa, událostí a lidí v médiích (mediální obsahy) přijímat kriticky
  • objasní, jak se mají řešit konflikty mezi vrstevníky a žáky, co se rozumí šikanou a vandalismem a jaké mají tyto jevy důsledky

- lidská práva, jejich obhajování, veřejný ochránce práv, práva dětí
- svobodný přístup k informacím; média (tisk, televize, rozhlas, internet), funkce médií, kritický přístup k médiím, média jako zdroj zábavy a poučení
- stát a jeho funkce, ústava a politickýsystém ČR, struktura veřejné správy, obecní a krajská samospráva
- politika, politické strany, volby, právo volit
- politický radikalismus a extremismus, aktuální česká extremistická scéna a její symbolika, mládež a extremismus
- občanská společnost, občanské ctnosti potřebné pro demokracii a multikulturní soužití
- základní hodnoty a principy demokracie

Člověk a právo
Dotace učebního bloku:   15
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • popíše, čím se zabývá policie, soudy, advokacie a notářství
  • uvede, kdy je člověk způsobilý k právním úkonům a má trestní odpovědnost
  • aplikuje postupy vhodného jednání, stane-li se svědkem nebo obětí kriminálního jednání (šikana, lichva, násilí, vydírání,…)
  • vysvětlí práva a povinnost mezi dětmi a rodiči, mezi manželi; vyhledává informace z oblasti rodinného práva a pomoc při řešení konkrétního problému
  • orientuje se v pravidlech reklamace koupeného zboží nebo služby
  • orientuje se v textu fiktivní smlouvy běžné v praktickém životě (např. o koupi zboží, cestovním zájezdu, pojištění), vyplývajících povinnostech a právech

- právo a spravedlnost, právní stát, právní ochrana občanů, právní vztahy
- soustava soudů v ČR; právnická povolání (notáři, advokáti, soudcové)
- právo a mravní odpovědnost v běžném životě; vlastnictví; smlouvy; odpovědnost za škodu
- manželé a partneři; děti v rodině, domácí násilí
- trestní právo: trestní odpovědnost, tresty a ochranná opatření, orgány činné v trestním řízení (policie, státní zastupitelství, vyšetřovatel, soud),
- kriminalita páchaná na mladistvých a na dětech; kriminalita páchaná mladistvými

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
  • ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • uplatňovat různé způsoby práce s textem (zvl. studijní a analytické čtení), umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace
  • s porozuměním poslouchat mluvené projevy (např. výklad, přednášku, proslov aj.), pořizovat si poznámky
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení ze strany jiných lidí
  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání
Kompetence k řešení problémů
  • porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky
  • volit prostředky a způsoby (pomůcky, studijní literaturu, metody a techniky) vhodné pro splnění jednotlivých aktivit, využívat zkušeností a vědomostí nabytých dříve
  • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
Komunikativní kompetence
  • vyjadřovat se přiměřeně k účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných a vhodně se prezentovat
  • formulovat své myšlenky srozumitelně a souvisle, v písemné podobě přehledně a jazykově správně
  • účastnit se aktivně diskusí, formulovat a obhajovat své názory a postoje
  • vyjadřovat se a vystupovat v souladu se zásadami kultury projevu a chování
Personální a sociální kompetence
  • posuzovat reálně své fyzické a duševní možnosti, odhadovat důsledky svého jednání a chování v různých situacích
  • stanovovat si cíle a priority podle svých osobních schopností, zájmové a pracovní orientace a životních podmínek
  • reagovat adekvátně na hodnocení svého vystupování a způsobu jednání ze strany jiných lidí, přijímat radu i kritiku
  • ověřovat si získané poznatky, kriticky zvažovat názory, postoje a jednání jiných lidí
  • mít odpovědný vztah ke svému zdraví, pečovat o svůj fyzický i duševní rozvoj, být si vědomi důsledků nezdravého životního stylu a závislostí
  • pracovat v týmu a podílet se na realizaci společných pracovních a jiných činností
  • přijímat a plnit odpovědně svěřené úkoly
  • podněcovat práci týmu vlastními návrhy na zlepšení práce a řešení úkolů, nezaujatě zvažovat návrhy druhých
  • přispívat k vytváření vstřícných mezilidských vztahů a k předcházení osobním konfliktům, nepodléhat předsudkům a stereotypům v přístupu k druhým
Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • jednat odpovědně, samostatně a iniciativně nejen ve vlastním zájmu, ale i ve veřejném zájmu
  • dodržovat zákony, respektovat práva a osobnost druhých lidí (popř. jejich kulturní specifika), vystupovat proti nesnášenlivosti, xenofobii a diskriminaci
  • jednat v souladu s morálními principy a zásadami společenského chování, přispívat k uplatňování hodnot demokracie
  • uvědomovat si – v rámci plurality a multikulturního soužití – vlastní kulturní, národní a osobnostní identitu, přistupovat s aktivní tolerancí k identitě druhých
  • zajímat se aktivně o politické a společenské dění u nás a ve světě
  • chápat význam životního prostředí pro člověka a jednat v duchu udržitelného rozvoje
  • uznávat hodnotu života, uvědomovat si odpovědnost za vlastní život a spoluodpovědnost při zabezpečování ochrany života a zdraví ostatních
  • uznávat tradice a hodnoty svého národa, chápat jeho minulost i současnost v evropském a světovém kontextu
  • podporovat hodnoty místní, národní, evropské i světové kultury a mít k nim vytvořen pozitivní vztah
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • získávat informace z otevřených zdrojů, zejména pak s využitím celosvětové sítě Internet
  • uvědomovat si nutnost posuzovat rozdílnou věrohodnost různých informačních zdrojů a kriticky přistupovat k získaných informacím, být mediálně gramotní