Učební osnovy

2. ročník


Materiály


1  týdně, P
Polotovary
Dotace učebního bloku:   7
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • volí vhodný druh a rozměr výchozího polotovaru pro výrobu součásti či náhradního dílu

- slévarenství
- formy
- vtokové soustavy
- způsoby plnění forem
- čištění a úprava odlitků

- tváření za tepla
- tváření za studena

Koroze, ochrana proti korozi
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • posuzuje příčiny koroze materiálů, součástí a konstrukcí
  • volí pro dané provozní a klimatické podmínky způsob protikorozní ochrany strojní součásti

- druhy koroze
- ochrana vhodnou volbou materiálů
- ochrana konstrukční úpravou
- elektrická ochrana
- pokovování ponorem
- plátování
- žárové stříkání kovů
- galvanické pokovování
- smaltování
- povlaky z nátěrových hmot
- povlaky z plastů

Základy metalografie a tepelného zpracování
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zohledňuje při zpracovávání konstrukčních materiálů jejich vlastnosti, způsob jejich zpracování, způsob tepelného zpracování

- kalení
- žíhání
- popouštění
- chemicko- tepelné zpracování

Prostředky pro úpravu podkladů
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • orientuje se v prostředcích pro úpravu podkladů a popíše jejich vlastnosti
  • zohledňuje při zpracovávání konstrukčních materiálů jejich vlastnosti, způsob jejich zpracování, způsob tepelného zpracování

- odstraňování nátěrů
- odstraňování koroze
- odmašťování
- tmelení
- broušení

Přehled a značení nátěrových hmot, skladování
Dotace učebního bloku:   8
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • popíše systémy rozdělení nátěrových hmot podle charakteristických vlastností, použití, způsobu tvorby filmu, podmínek zasychání, druhu pojiva a druhu rozpouštědla
  • vysvětlí systém označování nátěrových hmot
  • popíše skladování nátěrových hmot

- způsoby skladování nátěrových hmot
- způsoby a prostředky používané při manipulaci s nátěrovými hmotami

- základní názvosloví a pojmy při rozlišování nátěrových hmot
- hlediska dělení nátěrových hmot

Nakládání s odpady
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • popíše způsoby skladování a manipulace s materiály

- základní předpisy a pravidla o ochraně zdraví v souvislosti s chemickými látkami
- definice nebezpečných látek
- označování nebezpečných látek
- vliv nebezpečných látek na životní prostředí
- manipulace a bezpečnostní opatření při nakládání s lakýrnickými odpady

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a životní prostředí

- orientuje se v zásadách pro ekologickou likvidaci nebezpečných látek - uplatňuje bezpečnostní zásady při práci s nebezpečnými látkami

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
  • uplatňovat různé způsoby práce s textem (zvl. studijní a analytické čtení), umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace
  • s porozuměním poslouchat mluvené projevy (např. výklad, přednášku, proslov aj.), pořizovat si poznámky
Personální a sociální kompetence
  • mít odpovědný vztah ke svému zdraví, pečovat o svůj fyzický i duševní rozvoj, být si vědomi důsledků nezdravého životního stylu a závislostí
Matematické kompetence
  • správně používat a převádět běžné jednotky
  • provádět reálný odhad výsledku řešení dané úlohy
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • pracovat s osobním počítačem a dalšími prostředky informačních a komunikačních technologií
  • získávat informace z otevřených zdrojů, zejména pak s využitím celosvětové sítě Internet

Odborné kompetence

Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci
  • chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem
Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb
  • chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku
Jednat ekonomicky a v souladu se strategií trvale udržitelného rozvoje
  • znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení
Upravovat a dokončovat po strojním obrábění (popř. vyrábět) součásti strojů, zařízení a kovových konstrukcí a sestavovat je
  • používali potřebné moderní nástroje, nářadí, ruční mechanizované nářadí, stroje a zařízení, mechanizační prostředky umožňující či usnadňující manipulaci s montovanými částmi strojů a konstrukcí apod. a samostatně tyto pracovní pomůcky volili
  • měřili a kontrolovali rozměry, tvar, vzájemnou polohu ploch, jakost povrchu součástí a jejich další vlastnosti, nutné pro správnou funkci v sestavení
Obsluhovat strojní zařízení
  • kontrolovali technický stav uvedených zařízení a odstraňovali jejich drobné závady
  • vedli předepsanou dokumentaci o provozu zařízení, o jejich technickém stavu, závadách, opravách apod.