Učební osnovy

2. ročník


Fyzika


1  týdně, P
Fyzika atomu
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • popíše strukturu elektronového obalu atomu z hlediska energie elektronu
  • popíše stavbu atomového jádra a charakterizuje základní nukleony
  • charakterizuje podstatu radioaktivity a popíše způsoby ochrany před jaderným zářením
  • popíše princip získávání energie v jaderném reaktoru

- model atomu, laser
- nukleony, radioaktivita, jaderné záření
- jaderná energie a její využití

Vesmír
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • charakterizuje Slunce jako hvězdu
  • popíše objekty ve sluneční soustavě
  • aplikuje příklady základních typů hvězd

- Slunce, planety a jejich pohyb, komety
- hvězdy a galaxie

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Informační a komunikační technologie

- využívá prostředí internetu k vyhledávání informací

Elektřina a magnetismus
Dotace učebního bloku:   24
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • popíše elektrické pole z hlediska jeho působení na bodový elektrický náboj
  • řeší úlohy s elektrickými obvody s použitím Ohmova zákona
  • popíše princip a použití polovodičových součástek s přechodem PN
  • určí magnetickou sílu v magnetickém poli vodiče s proudem
  • popíše princip generování střídavých proudů a jejich využití v energetice

- elektrický náboj tělesa, elektrická síla, elektrické pole, kapacita vodiče
- elektrický proud v látkách, zákony elektrického proudu, polovodiče
- magnetické pole, magnetické pole elektrického proudu, elektromagnetická indukce
- vznik střídavého proudu, přenos elektrické energie střídavým proudem

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
  • ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • uplatňovat různé způsoby práce s textem (zvl. studijní a analytické čtení), umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace
  • s porozuměním poslouchat mluvené projevy (např. výklad, přednášku, proslov aj.), pořizovat si poznámky
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení ze strany jiných lidí
Kompetence k řešení problémů
  • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
Komunikativní kompetence
  • účastnit se aktivně diskusí, formulovat a obhajovat své názory a postoje
Matematické kompetence
  • správně používat a převádět běžné jednotky
  • provádět reálný odhad výsledku řešení dané úlohy
  • číst různé formy grafického znázornění (tabulky, diagramy, grafy, schémata apod.)
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • pracovat s osobním počítačem a dalšími prostředky informačních a komunikačních technologií
  • získávat informace z otevřených zdrojů, zejména pak s využitím celosvětové sítě Internet
  • pracovat s informacemi z různých zdrojů nesenými na různých médiích (tištěných, elektronických, audiovizuálních), a to i s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií