Učební osnovy

2. ročník


Informační a komunikační technologie


1  týdně, P
Úvodní hodina
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • uvědomuje si dodržování svých práv a povinností při práci v ICT učebně

- provozní řád počítačové učebny
- rozdělení a struktura počítačové sítě učebny a školy

Práce s počítačem, operační systém, soubory, adresářová struktura, souhrnné cíle
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • využívá počítač a jeho periferie (obsluhuje je, detekuje chyby)
  • pracuje s uživatelským prostředím operačního systému
  • orientuje se v běžném systému – popíše strukturu dat a možnosti jejich uložení, aplikuje a orientuje se v systému adresářů, volí základní práce se soubory (vyhledávání, kopírování, přesun, mazání), odlišuje a rozpoznává základní typy souborů a pracuje s nimi
  • vyhodnocuje možnosti a výhody, ale i rizik (zabezpečení dat před zneužitím, ochrana dat před zničením, porušování autorských práv) a omezení (zejména technických a technologických) spojených s používáním výpočetní techniky
  • využívá prostředky zabezpečení dat před zneužitím a ochrany dat před zničením
  • volí používání nových aplikací, zejména za pomoci manuálu a nápovědy, uvědomuje si analogie ve funkcích a ve způsobu ovládání různých aplikací
  • vybírá a používá vhodné programové vybavení pro řešení běžných konkrétních úkolů
  • používá běžné základní a aplikační programové vybavení

- hardware, software, osobní počítač, principy fungování, části, periferie
- základní a aplikační programové vybavení
- operační systém, jeho nastavení
- data, soubor, složka, souborový manažer
- komprese dat
- prostředky zabezpečení dat před zneužitím a ochrany dat před zničením
- ochrana autorských práv
- algoritmizace
- nápověda, manuál

Práce se standardním aplikačním programovým vybavením - textový editor Word
Dotace učebního bloku:   16
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • využívá nápovědy a manuálu pro práci se základním a aplikačním programovým vybavením i běžným hardware
  • vytváří, upravuje a uchovává strukturované textové dokumenty
  • zaznamenává a uchovává textové, grafické i numerické informace způsobem umožňujícím jejich rychlé vyhledání a využití
  • správně interpretuje získané informace a výsledky jejich zpracování následně prezentuje vhodným způsobem s ohledem na jejich další uživatele

- textový procesor
- sdílení a výměna dat, jejich import a export

Práce v lokální síti, elektronická komunikace, komunikační a přenosové možnosti Internetu
Dotace učebního bloku:   9
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • aplikuje specifika práce v síti (včetně rizik), využívá jejích možností a pracuje s jejími prostředky

- počítačová síť, server, pracovní stanice
- připojení k síti

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
  • uplatňovat různé způsoby práce s textem (zvl. studijní a analytické čtení), umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace
  • s porozuměním poslouchat mluvené projevy (např. výklad, přednášku, proslov aj.), pořizovat si poznámky
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení ze strany jiných lidí
  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • pracovat s osobním počítačem a dalšími prostředky informačních a komunikačních technologií
  • pracovat s běžným základním a aplikačním programovým vybavením
  • učit se používat nové aplikace
  • komunikovat elektronickou poštou a využívat další prostředky online a offline komunikace
  • získávat informace z otevřených zdrojů, zejména pak s využitím celosvětové sítě Internet
  • pracovat s informacemi z různých zdrojů nesenými na různých médiích (tištěných, elektronických, audiovizuálních), a to i s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií
  • uvědomovat si nutnost posuzovat rozdílnou věrohodnost různých informačních zdrojů a kriticky přistupovat k získaných informacím, být mediálně gramotní