Učební osnovy

3. ročník


Anglický jazyk


2  týdně, P
Prázdniny a dovolená
Dotace učebního bloku:   12
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • orientuje se v základní společenských zvyklosti a sociokulturních specificích zemí daného jazyka ve srovnání se zvyklostmi v České republice, uplatňuje je vhodně v komunikaci a při řešení problémů i v jiných vyučovacích předmětech
  • vhodně aplikuje slovní zásobu včetně vybrané frazeologie v rozsahu daných komunikačních situací a tematických okruhů a vybranou základní odbornou slovní zásobu ze svého oboru
  • uplatňuje v písemném projevu správnou grafickou podobu jazyka, dodržuje základní pravopisné normy
  • používá běžné gramatické prostředky a vzorce v rámci snadno předvídatelných situací
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty včetně jednoduchých textů odborných, orientuje se v textu, v textu nalezne důležité informace hlavní i vedlejší myšlenky
  • zaznamená písemně hlavní myšlenky a informace z vyslechnutého nebo přečteného textu, samostatně, popř. s pomocí slovníku a jiných jazykových příruček, zformuluje vlastní myšlenky ve formě krátkého sdělení, jednoduchého popisu, vyprávění, osobního dopisu a odpovědi na dopis, pozdravů, blahopřání

Konverzace:
- pobyt na horách
- volnočasové aktivity
- prohlídka města


Gramatika:
- minulý čas slovesa být
- minulý prostý čas
- nepravidelná slovesa

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Informační a komunikační technologie

- komunikuje a vyjednává, předchází konfliktním situacím - využívá informací a reaguje na nově vzniklé situace

Praha, Česká republika
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • orientuje se v základních geografických, demografických, hospodářských, politických, kulturních faktorech zemí dané jazykové oblasti včetně vybraných poznatků z oboru, a to v porovnání s reáliemi mateřské země a jazyka
  • rozumí přiměřeným souvislým projevům a krátkým rozhovorům rodilých mluvčích pronášeným zřetelně spisovým jazykem i s obsahem několika snadno odhadnutelných výrazů
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty včetně jednoduchých textů odborných, orientuje se v textu, v textu nalezne důležité informace hlavní i vedlejší myšlenky
  • vhodně používá překladové i jiné slovníky v tištěné i elektronické podobě a umí přeložit přiměřený text
  • požádá o vysvětlení neznámého výrazu, o zopakování dotazu či sdělení nebo zpomalení tempa řeči
  • vyjádří, jak se cítí, dokáže rozsáhleji popsat místo, lidi nebo zážitky ze svého prostředí
  • zaznamená písemně hlavní myšlenky a informace z vyslechnutého nebo přečteného textu, samostatně, popř. s pomocí slovníku a jiných jazykových příruček, zformuluje vlastní myšlenky ve formě krátkého sdělení, jednoduchého popisu, vyprávění, osobního dopisu a odpovědi na dopis, pozdravů, blahopřání

Konverzace:
- památky v  České republice
- Praha - památky

- výlet s přáteli
 

Gramatika:
- vazba go + ing
- časová určení, ago a další
- minulý čas - otázka a zápor

 

Poslechová  cvičení

 

Práce s časopisem

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- poznává hodnoty jiných zemí a jejich srovnáváním s vlastním státem zvyšuje občanské kompetence

Cestovní kancelář, hotel
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyjadřuje se ústně i písemně ke stanoveným tématům, pohotově a vhodně řeší každodenní snadno předvídatelnéřečové situace i jednoduché a typické situace týkající se pracovní činnosti
  • vhodně aplikuje slovní zásobu včetně vybrané frazeologie v rozsahu daných komunikačních situací a tematických okruhů a vybranou základní odbornou slovní zásobu ze svého oboru
  • rozumí přiměřeným souvislým projevům a krátkým rozhovorům rodilých mluvčích pronášeným zřetelně spisovým jazykem i s obsahem několika snadno odhadnutelných výrazů
  • reaguje komunikativně správně v běžných životních situacích a v jednoduchých pracovních situacích v rozsahu aktivně osvojených jazykových prostředků, dokáže si vyžádat a podat jednoduchou informaci, sdělit své stanovisko
  • požádá o vysvětlení neznámého výrazu, o zopakování dotazu či sdělení nebo zpomalení tempa řeči
  • zaznamená písemně hlavní myšlenky a informace z vyslechnutého nebo přečteného textu, samostatně, popř. s pomocí slovníku a jiných jazykových příruček, zformuluje vlastní myšlenky ve formě krátkého sdělení, jednoduchého popisu, vyprávění, osobního dopisu a odpovědi na dopis, pozdravů, blahopřání

Konverzace:
- měsíce, data

- řadové číslovky

- volnočasové aktivity

- občerstvení


Gramatika:
-  nepravidelná slovesa
- časová určení s minulým časem

- rozkazovací způsob 1. osoba množného čísla

 

Odborná angličtina

- práce s textem

- stroje a zařízení, železnice

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Informační a komunikační technologie

- komunikuje a vyjednává, předchází konfliktním situacím - využívá informací a reaguje na nově vzniklé situace

Reálie anglicky mluvících zemí
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • orientuje se v základních geografických, demografických, hospodářských, politických, kulturních faktorech zemí dané jazykové oblasti včetně vybraných poznatků z oboru, a to v porovnání s reáliemi mateřské země a jazyka
  • orientuje se v základní společenských zvyklosti a sociokulturních specificích zemí daného jazyka ve srovnání se zvyklostmi v České republice, uplatňuje je vhodně v komunikaci a při řešení problémů i v jiných vyučovacích předmětech
  • odhaduje význam neznámých výrazů podle kontextu a způsobu tvoření
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty včetně jednoduchých textů odborných, orientuje se v textu, v textu nalezne důležité informace hlavní i vedlejší myšlenky

 

Konverzace:
- reálie USA, Kanada, VB

- svátky a tradice v USA, VB, Kanada
- svátky, tradice v ČR


Gramatika:
- rozkazovací způsob 
- minulý prostý čas

- předložkové vazby

 

Odborná angličtina

- práce s textem

- konverzační obraty při práci, pracovní pokyny

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- poznává hodnoty jiných zemí a jejich srovnáním s vlastním státem zvyšuje občanské kompetence

Život ve městě a na venkově
Dotace učebního bloku:   9
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • používá běžné gramatické prostředky a vzorce v rámci snadno předvídatelných situací
  • rozumí přiměřeným souvislým projevům a krátkým rozhovorům rodilých mluvčích pronášeným zřetelně spisovým jazykem i s obsahem několika snadno odhadnutelných výrazů
  • odhaduje význam neznámých výrazů podle kontextu a způsobu tvoření
  • vyjádří, jak se cítí, dokáže rozsáhleji popsat místo, lidi nebo zážitky ze svého prostředí

 

Konverzace

-  budovy a objekty ve městě

-  na venkově

- domácí práce

 

Gramatika:
- minulý čas prostý

- předložkové vazby

 - minulý čas průběhový

- vazby      make  -  do

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a životní prostředí

- zabývá se v odborné terminologii problematikou ochrany životního prostředí

Volný čas
Dotace učebního bloku:   8
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vhodně aplikuje slovní zásobu včetně vybrané frazeologie v rozsahu daných komunikačních situací a tematických okruhů a vybranou základní odbornou slovní zásobu ze svého oboru
  • uplatňuje v písemném projevu správnou grafickou podobu jazyka, dodržuje základní pravopisné normy
  • používá běžné gramatické prostředky a vzorce v rámci snadno předvídatelných situací
  • rozumí přiměřeným souvislým projevům a krátkým rozhovorům rodilých mluvčích pronášeným zřetelně spisovým jazykem i s obsahem několika snadno odhadnutelných výrazů
  • zaznamená písemně hlavní myšlenky a informace z vyslechnutého nebo přečteného textu, samostatně, popř. s pomocí slovníku a jiných jazykových příruček, zformuluje vlastní myšlenky ve formě krátkého sdělení, jednoduchého popisu, vyprávění, osobního dopisu a odpovědi na dopis, pozdravů, blahopřání

Konverzace:
- mezilidské vztahy
- každodenní problémy
- volnočasové aktivity
- pocity


Gramatika:
- minulý průběhový čas
- vazby be + přídavné jméno
- předložkové vazby : časové, místní

- vazby  so, neither

 

Poslechová cvičení

Cestování
Dotace učebního bloku:   7
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • orientuje se v základní společenských zvyklosti a sociokulturních specificích zemí daného jazyka ve srovnání se zvyklostmi v České republice, uplatňuje je vhodně v komunikaci a při řešení problémů i v jiných vyučovacích předmětech
  • vyjadřuje se ústně i písemně ke stanoveným tématům, pohotově a vhodně řeší každodenní snadno předvídatelnéřečové situace i jednoduché a typické situace týkající se pracovní činnosti
  • rozumí přiměřeným souvislým projevům a krátkým rozhovorům rodilých mluvčích pronášeným zřetelně spisovým jazykem i s obsahem několika snadno odhadnutelných výrazů
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty včetně jednoduchých textů odborných, orientuje se v textu, v textu nalezne důležité informace hlavní i vedlejší myšlenky
  • vhodně používá překladové i jiné slovníky v tištěné i elektronické podobě a umí přeložit přiměřený text

Konverzace

- v zahraničí,

- dopravní prostředky, doklady

- na výletě,

- pocity, problémy

 

Gramatika

- minulý čas prostý

- předložkové vazby

- přídavná jména vyjadřující pocity

 

Poslechová cvičení, práce s textem

Dopravní značení, orientace ve městě
Dotace učebního bloku:   11
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vhodně aplikuje slovní zásobu včetně vybrané frazeologie v rozsahu daných komunikačních situací a tematických okruhů a vybranou základní odbornou slovní zásobu ze svého oboru
  • odhaduje význam neznámých výrazů podle kontextu a způsobu tvoření
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty včetně jednoduchých textů odborných, orientuje se v textu, v textu nalezne důležité informace hlavní i vedlejší myšlenky
  • vhodně používá překladové i jiné slovníky v tištěné i elektronické podobě a umí přeložit přiměřený text
  • reaguje komunikativně správně v běžných životních situacích a v jednoduchých pracovních situacích v rozsahu aktivně osvojených jazykových prostředků, dokáže si vyžádat a podat jednoduchou informaci, sdělit své stanovisko
  • zaznamená písemně hlavní myšlenky a informace z vyslechnutého nebo přečteného textu, samostatně, popř. s pomocí slovníku a jiných jazykových příruček, zformuluje vlastní myšlenky ve formě krátkého sdělení, jednoduchého popisu, vyprávění, osobního dopisu a odpovědi na dopis, pozdravů, blahopřání

 

Konverzace

- pokyny - směrování

- popis cesty

- dopravní značky a značení

- práce s mapou

 

Gramatika

- rozkazovací způsob v 1. osobě mn. č.

- předložky  s určením místa

- užití slovesa get

 

 Poslechová cvičení

 

Odborná angličtina

- pokyny, pracovní postupy

- práce s textem

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • uplatňovat různé způsoby práce s textem (zvl. studijní a analytické čtení), umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace
  • s porozuměním poslouchat mluvené projevy (např. výklad, přednášku, proslov aj.), pořizovat si poznámky
Kompetence k řešení problémů
  • porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky
Komunikativní kompetence
  • vyjadřovat se přiměřeně k účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných a vhodně se prezentovat
  • dosáhnout jazykové způsobilosti potřebné pro základní komunikaci v cizojazyčném prostředí nejméně v jednom cizím jazyce
  • dosáhnout jazykové způsobilosti potřebné pro základní pracovní uplatnění dle potřeb a charakteru příslušné odborné kvalifikace (např. porozumět základní odborné terminologii a základním pracovním pokynům v písemné i ústní formě)
  • pochopit výhody znalosti cizích jazyků pro životní i pracovní uplatnění, být motivováni k prohlubování svých jazykových dovedností
Personální a sociální kompetence
  • pracovat v týmu a podílet se na realizaci společných pracovních a jiných činností
Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • podporovat hodnoty místní, národní, evropské i světové kultury a mít k nim vytvořen pozitivní vztah
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • pracovat s informacemi z různých zdrojů nesenými na různých médiích (tištěných, elektronických, audiovizuálních), a to i s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií

Odborné kompetence

Provádět činnosti v oblasti osobní dopravy
  • komunikovali se zákazníky alespoň v jednom cizím jazyce