Učební osnovy

3. ročník


Matematika


1  týdně, P
Stereometrie
Dotace učebního bloku:   17
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • určuje vzájemnou polohu bodů a přímek, bodů a roviny, dvou přímek, přímky a roviny, dvou rovin
  • určuje vzdálenost bodů, přímek a rovin
  • určuje odchylku dvou přímek, přímky a roviny, dvou rovin
  • charakterizuje tělesa: komolý jehlan a kužel, koule a její části
  • určí povrch a objem tělesa včetně složeného tělesa s využitím funkčních vztahů a trigonometrie
  • využívá sítě tělesa při výpočtu povrchu a objemu tělesa
  • aplikuje poznatky o tělesech v praktických úlohách, zejména ve vztahu k danému oboru vzdělání
  • užívá a převádí jednotky objemu
  • při řešení úloh účelně využívá digitální technologie a zdroje informací

- polohové vztahy prostorových útvarů
- metrické vlastnosti prostorových útvarů
- tělesa a jejich sítě
- složená tělesa
- výpočet povrchu a objemu těles, složených těles

Pravděpodobnost v praktických úlohách
Dotace učebního bloku:   8
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • užívá pojmy: náhodný pokus, výsledek náhodného pokusu, náhodný jev, opačný jev, nemožný jev, jistý jev
  • určí pravděpodobnost náhodného jevu v jednoduchých případech
  • při řešení úloh účelně využívá digitální technologie a zdroje informací

- náhodný pokus, výsledek náhodného pokusu
- náhodný jev, opačný jev, nemožný jev, jistý jev
- výpočet pravděpodobnosti náhodného jevu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- vytváří postoje k demokracii a ke společnosti prostřednictvím tématicky zaměřených statistických úloh

Informační a komunikační technologie

- rozvíjí počítačovou gramotnost prostřednictvím tvorby statistických grafů

Práce s daty v praktických úlohách
Dotace učebního bloku:   8
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • při řešení úloh účelně využívá digitální technologie a zdroje informací
  • užívá pojmy: statistický soubor, znak, četnost, relativní četnost a aritmetický průměr
  • porovnává soubory dat
  • interpretuje údaje vyjádřené v diagramech, grafech a tabulkách
  • určí aritmetický průměr
  • určí četnost a relativní četnost znaku
  • čte, vyhodnotí a sestaví tabulky, diagramy a grafy se statistickými údaji

- statistický soubor a jeho charakteristika
- četnost a relativní četnost znaku
- aritmetický průměr
- statistická data v grafech a tabulkách

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • uplatňovat různé způsoby práce s textem (zvl. studijní a analytické čtení), umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace
Kompetence k řešení problémů
  • volit prostředky a způsoby (pomůcky, studijní literaturu, metody a techniky) vhodné pro splnění jednotlivých aktivit, využívat zkušeností a vědomostí nabytých dříve
Komunikativní kompetence
  • účastnit se aktivně diskusí, formulovat a obhajovat své názory a postoje
Personální a sociální kompetence
  • reagovat adekvátně na hodnocení svého vystupování a způsobu jednání ze strany jiných lidí, přijímat radu i kritiku
Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • jednat v souladu s morálními principy a zásadami společenského chování, přispívat k uplatňování hodnot demokracie
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
  • mít reálnou představu o pracovních, platových a jiných podmínkách v oboru a o požadavcích zaměstnavatelů na pracovníky a umět je srovnávat se svými představami a předpoklady
Matematické kompetence
  • správně používat a převádět běžné jednotky
  • používat pojmy kvantifikujícího charakteru
  • provádět reálný odhad výsledku řešení dané úlohy
  • nacházet vztahy mezi jevy a předměty při řešení praktických úkolů, umět je popsat a využít pro dané řešení
  • číst různé formy grafického znázornění (tabulky, diagramy, grafy, schémata apod.)
  • aplikovat znalosti o základních tvarech předmětů a jejich vzájemné poloze v rovině i prostoru
  • aplikovat matematické postupy při řešení praktických úkolů v běžných situacích