Učební osnovy

3. ročník


Český jazyk a literatura


1  týdně, P
Literární žánry
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • používá klíčových slov při vyhledávání informačních pramenů
  • vyjadřuje se věcně správně, jasně a srozumitelně
  • rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci
  • řídí se zásadami správné výslovnosti
  • v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu
  • orientuje se ve výstavbě textu
  • uvede hlavní literární směry a jejich významné představitele v české a světové literatuře
  • samostatně vyhledává informace v této oblasti

- epika, lyrika, drama
- epické a lyrické útvary

2. světová válka v literatuře
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozumí obsahu textu i jeho částí
  • pořizuje z odborného textu výpisky
  • orientuje se v denním tisku a v tisku podle svých zájmů
  • vhodně se prezentuje a obhajuje svá stanoviska
  • klade otázky a vhodně formuluje odpovědi
  • vyjadřuje postoje neutrální, pozitivní (pochválit) i negativní (kritizovat, polemizovat)
  • posoudí kompozici textu, jeho slovní zásobu a skladbu
  • v písemném i mluveném projevu využívá poznatků z tvarosloví
  • pracuje s nejnovějšími normativními příručkami českého jazyka
  • odhaluje a opravuje jazykové nedostatky a chyby

- literatura světová - východní, západní styl
- 1. - 3. vlna české literatury s okupační tematikou
- dokumentární literatura

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- poznává hodnoty jiných zemí a jejich srovnávání s vlastním státem zvyšuje i kompetence občanské, vede k vlastenectví a evropské integritě

Lidské vztahy v literatuře
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, vybírá je a přistupuje k nim kriticky
  • posoudí kompozici textu, jeho slovní zásobu a skladbu
  • vystihne charakteristické znaky různých druhů textu a rozdíly mezi nimi

- neorealismus
- beatnická generace
- psychologická próza
- historická próza
- záliby

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- poznává hodnoty jiných zemí a jejich srovnávání s vlastním státem zvyšuje i kompetence občanské, vede k vlastenectví a evropské integritě

Napětí v literatuře a filmu
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • samostatně zpracovává informace
  • rozumí obsahu textu i jeho částí

- horror, detektivní příběhy, thriller
- tradiční i mediální zpracování

Dobrodružná literatura
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, vybírá je a přistupuje k nim kriticky
  • rozumí obsahu textu i jeho částí

- literatura o přírodě
- historická literatura
- sci -fi, fantasy

Dramatická tvorba
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozpozná funkční styl a v typických příkladech slohový útvar
  • posoudí kompozici textu, jeho slovní zásobu a skladbu
  • orientuje se v soustavě jazyků
  • používá adekvátní slovní zásoby včetně příslušné odborné terminologie

- vývoj českého a světového divadla
- divadlo 2. poloviny 20. století
- současné tendence vývoje
- nejznámější divadla
- muzikálová tvorba
- rozbor divadelních textů

Umělecké směry 20. století
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • orientuje se ve výstavbě textu

- expresionismus, impresionismus, poetismus, surrealismus, proletářská literatura...

Literatura 2. poloviny 20. století
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • orientuje se v knihovnách a jejich službách
  • orientuje se ve výstavbě textu
  • vystihne charakteristické znaky různých literárních textů a rozdíly mezi nimi
  • uvede hlavní literární směry a jejich významné představitele v české a světové literatuře

- literatura po 2. světové válce
- literatura po roce 1968
- literatura po roce 1989

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- poznává hodnoty jiných zemí a jejich srovnáváním s vlastním státem zvyšuje i kompetence občanské, vede k vlastenectví a evropské integritě

Film
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, vybírá je a přistupuje k nim kriticky
  • samostatně zpracovává informace

- vývoj českého a světového filmu
- významné osobnosti
- filmové festivaly

Lidová tvorba
Dotace učebního bloku:   1
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, vybírá je a přistupuje k nim kriticky
  • text interpretuje a debatuje o něm

- znaky, regiony, nářečí, kroje
- lidová architektura
- ústní lidová slovesnost

Světové kulturní památky
Dotace učebního bloku:   1
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, vybírá je a přistupuje k nim kriticky
  • odborně se vyjadřuje o jevech svého oboru v základních útvarech odborného stylu, především popisného a výkladového
  • vytvoří základní útvary administrativního stylu
  • orientuje se v nabídce kulturních institucí
  • porovná typické znaky kultur hlavních národností na našem území

- klasifikace kulturních památek
- památkové péče
- památky UNESCO

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
  • ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • uplatňovat různé způsoby práce s textem (zvl. studijní a analytické čtení), umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace
  • s porozuměním poslouchat mluvené projevy (např. výklad, přednášku, proslov aj.), pořizovat si poznámky
Kompetence k řešení problémů
  • porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky
  • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
Komunikativní kompetence
  • vyjadřovat se přiměřeně k účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných a vhodně se prezentovat
  • formulovat své myšlenky srozumitelně a souvisle, v písemné podobě přehledně a jazykově správně
  • snažit se dodržovat jazykové a stylistické normy i odbornou terminologii
  • vyjadřovat se a vystupovat v souladu se zásadami kultury projevu a chování
Personální a sociální kompetence
  • přispívat k vytváření vstřícných mezilidských vztahů a k předcházení osobním konfliktům, nepodléhat předsudkům a stereotypům v přístupu k druhým
Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • jednat odpovědně, samostatně a iniciativně nejen ve vlastním zájmu, ale i ve veřejném zájmu
  • podporovat hodnoty místní, národní, evropské i světové kultury a mít k nim vytvořen pozitivní vztah
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
  • mít odpovědný postoj k vlastní profesní budoucnosti a tedy i vzdělávání; uvědomovat si význam celoživotního učení a být připraveni přizpůsobovat se měnícím se pracovním podmínkám
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • pracovat s informacemi z různých zdrojů nesenými na různých médiích (tištěných, elektronických, audiovizuálních), a to i s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií