Učební osnovy

3. ročník


Odborný výcvik


9+6  týdně, P
BOZP
Dotace učebního bloku:   30
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • dokáže vyhodnotit rizika na pracovišti
  • dokáže poskytnout první pomoc
  • chápe základní pravidla pro bezpečný pohyb v kolejišti a mezi vozy

- dodržování předpisů k zajištěni bezpečnosti a ochrany zdraví při práci

- pravidla bezpečného pohybu v kolejišti

- ochrana majetku před poškozením, ztrátou nebo zničením

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a svět práce

- řeší problémové situace - bezpečně se pohybuje v kolejišti pohybovat v kolejišti

Doprava
Dotace učebního bloku:   90
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • dokáže provést zkoušku brzdy a návěstí při zkoušce brzdy
  • řídí posun s hnacími vozidly
  • orientuje se ve způsobech zajištění vozidel proti ujetí
  • postaví posunovou cestu
  • orientuje se v druzích brzdových přestavovačů a ví jak je nastavit
  • orientuje se v technologických postupech přípravy jízdní cesty
  • dokáže převzít a předat obsluhu pomocných stavědel
  • dokáže obsluhovat pomocná stavědla při stavění posunových cest

- jízda vlaku

- posun

- brzdy a brzdění vlaku

- sestava vlaku

- mimořádnosti v provozu a mimořádní události

 

Osobní přeprava
Dotace učebního bloku:   138
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • orientuje se ve výpočtech jízdného, dovozného, poplatků, penále a pokut, přirážek podle platných tarifů v osobní železniční dopravě
  • orientuje se v evidenci jízdních dokladů a odvodů tržeb
  • prokáže znalosti Integrovaného systému MSK ODIS
  • sepisuje jízdní doklady a provede jejich kontrolu ve vnitrostátní a mezinárodní přepravě
  • na příkladu vysvětlí práva a povinnosti cestujících

- kilometrická banka

- pokladní činnost v osobní přepravě

- právo a přepravní smlouvy

- integrované dopravní systémy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Informační a komunikační technologie

- používá prostředky informačních a komunikačních technologií

Nákladní přeprava
Dotace učebního bloku:   138
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • orientuje se v označování nebezpečných věcí a zásilek
  • dokáže řešit situaci během mimořádných událostí

- zvláštní podminky při přepravě vozových zásilek

- kombinovaná přeprava

- vlečkový provoz

- mezinárodní přeprava

Zabezpečovací technika
Dotace učebního bloku:   99
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • dokáže převzít a předat obsluhu pomocných stavědel
  • dokáže obsluhovat pomocná stavědla při stavění posunových cest
  • dokáže sjednat jízdu vlaku
  • dokáže obsluhovat železniční závory
  • dokáže obsluhovat zabezpečovací a sdělovací zařízení

- traťové zabezpečovací zařízení

- releové staniční zabezpečovací zařízení

- elektronická a dálková zabezpečovací zařízení

- přejezdová zabezpečovací zařízení

- vlakový zabezpečovač

- automatizace spádovišť

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
  • ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí
  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání
Kompetence k řešení problémů
  • porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky
  • volit prostředky a způsoby (pomůcky, studijní literaturu, metody a techniky) vhodné pro splnění jednotlivých aktivit, využívat zkušeností a vědomostí nabytých dříve
  • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
Komunikativní kompetence
  • zpracovávat běžné administrativní písemnosti a pracovní dokumenty
  • snažit se dodržovat jazykové a stylistické normy i odbornou terminologii
  • vyjadřovat se a vystupovat v souladu se zásadami kultury projevu a chování
Personální a sociální kompetence
  • posuzovat reálně své fyzické a duševní možnosti, odhadovat důsledky svého jednání a chování v různých situacích
  • mít odpovědný vztah ke svému zdraví, pečovat o svůj fyzický i duševní rozvoj, být si vědomi důsledků nezdravého životního stylu a závislostí
  • pracovat v týmu a podílet se na realizaci společných pracovních a jiných činností
  • přijímat a plnit odpovědně svěřené úkoly
  • přispívat k vytváření vstřícných mezilidských vztahů a k předcházení osobním konfliktům, nepodléhat předsudkům a stereotypům v přístupu k druhým
Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • jednat odpovědně, samostatně a iniciativně nejen ve vlastním zájmu, ale i ve veřejném zájmu
  • chápat význam životního prostředí pro člověka a jednat v duchu udržitelného rozvoje
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
  • mít odpovědný postoj k vlastní profesní budoucnosti a tedy i vzdělávání; uvědomovat si význam celoživotního učení a být připraveni přizpůsobovat se měnícím se pracovním podmínkám
  • mít přehled o možnostech uplatnění na trhu práce v daném oboru; cílevědomě a zodpovědně rozhodovat o své budoucí profesní a vzdělávací dráze
  • znát obecná práva a povinnosti zaměstnavatelů a pracovníků
Matematické kompetence
  • číst různé formy grafického znázornění (tabulky, diagramy, grafy, schémata apod.)
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • pracovat s osobním počítačem a dalšími prostředky informačních a komunikačních technologií
  • pracovat s běžným základním a aplikačním programovým vybavením
  • komunikovat elektronickou poštou a využívat další prostředky online a offline komunikace
  • pracovat s informacemi z různých zdrojů nesenými na různých médiích (tištěných, elektronických, audiovizuálních), a to i s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií

Odborné kompetence

Pracovat na úseku dopravní cesty
  • orientovali se v grafikonu vlakové dopravy
  • vedli dopravní dokumentaci
  • stavěli jízdní cesty
  • používali návěsti při výpravě vlaku
  • obsluhovali zabezpečovací a sdělovací zařízení
  • obsluhovali železniční návěstidla
  • obsluhovali železniční výhybky
  • vyřizovali operativní záležitosti v železničním provozu
  • poradenství v odborných otázkách železniční dopravy
Provádět činnosti v oblasti osobní dopravy
  • vedli dokumentaci železniční osobní přepravy
  • prováděli výpočty jízdného, dovozného a přirážek podle platných tarifů v osobní železniční přepravě
  • vystavovali jízdní doklady ve vlaku
  • vyhledávali spojení v jízdních řádech
  • komunikovali se zákazníky alespoň v jednom cizím jazyce
  • vypravovali vlaky z železniční stanice
  • prováděli zkoušky brzdy
  • vyhotovovali podklady pro jízdu vlaků
Samostatně působit na úseku nákladní dopravy
  • koordinovali posun vozů
  • vykonávali práci vozové a přepravní kanceláře
  • využívali prostředky informačních a komunikačních technologií v železniční nákladní dopravě
  • zajišťovali železniční vozy
  • obsluhovali brzdy železničních vozů
  • orientovali se v oběhu a technických parametrech železničních souprav a vozidel
  • sestavovali železniční soupravy
  • obsluhovali kolejové brzdy při řízení posunu
  • prováděli zkoušky vlakových brzd
Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci
  • chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem
  • znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence
  • osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik
  • znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce)
  • byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout
Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb
  • chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku
  • dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti
Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje
  • znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení
  • efektivně hospodařili se svými finančními prostředky
  • nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí