Učební osnovy

3. ročník


Tělesná výchova


1  týdně, P
Hygiena, bezpečnost, organizace TEV
Dotace učebního bloku:   1
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zdůvodní význam zdravého životního stylu
  • objasní důsledky patologických závislostí na život jedince, rodiny a společnosti a vysvětlí, jak aktivně chránit své zdraví
  • používá povely pořadových cvičení
  • dodržuje specifika bezpečnosti a hygieny při atletických činnostech
  • dovede posoudit vliv pracovních podmínek a povolání na své zdraví v dlouhodobé perspektivě a ví, jak by mohl kompenzovat jejich nežádoucí důsledky
  • orientuje se v zásadách zdravé výživy a v jejích alternativních směrech
  • diskutuje a argumentuje o etice v partnerských vztazích, o vhodných partnerech a o odpovědném přístupu k pohlavnímu životu
  • dovede posoudit vliv médií na a reklamy na životní styl jedince a na péči o své zdraví

- bezpečnost a hygiena v hodinách tělesné výchovy
- negativní vliv drog, alkoholu a kouření na zdraví a výkonnost člověka
- organizace hodin tělesné výchovy, pořadová cvičení

První pomoc
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • seznámí se s příčinami a příznaky šoku a bezvědomí
  • je schopen poskytnout první pomoc při šoku a bezvědomí
  • popíše vliv fyzického a psychického zatížení na lidský organismus
  • dovede uplatňovat naučené modelové situace k řešení konfliktních situací
  • popíše úlohu státu a místní samosprávy při ochraně zdraví a životů obyvatel
  • dovede rozpoznat hrozící nebezpečí a ví, jak na ně reagovat v situacích osobního ohrožení a za mimořádných událostí
  • prokáže dovednosti poskytnutí první pomoci sobě a jiným

Šok:
- příčiny
- příznaky
- první pomoc
- praktická cvičení
Bezvědomí:
- příčiny
- příznaky
- první pomoc
- praktická cvičení

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- dokáže zajistit první pomoc

Atletika
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • chápe význam atletických činností pro všestrannou pohybovou přípravu
  • zdokonaluje se v základních atletických disciplínách
  • využívá atletické kondiční činnosti pro rozvoj pohybových schopností
  • dodržuje specifika bezpečnosti a hygieny při atletických činnostech
  • dokáže rozhodovat, zapisovat a sledovat výkony jednotlivců
  • zdokonaluje základy techniky skoku vysokého - flop
  • dovede o pohybových činnostech diskutovat, analyzovat je a hodnotit
  • dovede rozvíjet svalovou sílu, rychlost, vytrvalost, obratnost a pohyblivost
  • ovládá kompenzační cvičení k regeneraci tělesných a duševních sil, i vzhledem k požadavkům budoucího povolání; uplatňuje osvojené způsoby relaxace
  • dovede uplatňovat techniku a základy taktiky v základních a vybraných sportovních odvětvích
  • ověří úroveň tělesné zdatnosti a svalové nerovnováhy
  • je schopen zhodnotit své pohybové možnosti a dosahovat osobního výkonu z nabídky pohybových aktivit
  • zvolí vhodná cvičení ke korekci svého zdravotního oslabení a dokáže rozlišit vhodné a nevhodné pohybové činnosti vzhledem k poruše svého zdraví
  • sestaví soubory zdravotně zaměřených cvičení, cvičení pro tělesnou a duševní relaxaci; navrhne kondiční program osobního rozvoje a vyhodnotí jej

Rozvoj pohybových schopností:
- reakční rychlost
- výbušná síla dolních končetin
- obecná vytrvalost
- běžecká technika, starty
Skok vysoký:
- technika flopu
- odrazová průprava
Testy:
- běh 100m
- běh 1500m

Gymnastika
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zdokonaluje se v technice provedení kotoulu vpřed, vzad a letmo, přemetu stranou
  • spojuje jednotlivé gymnastické prvky do ucelené sestavy
  • prohlubuje senzomotorické schopnosti
  • rozvíjí rychlost pohybových reakcí
  • dovede o pohybových činnostech diskutovat, analyzovat je a hodnotit
  • dovede rozvíjet svalovou sílu, rychlost, vytrvalost, obratnost a pohyblivost
  • je schopen sladit pohyb s hudbou, umí sestavit pohybové vazby, hudebně pohybové motivy a vytvořit pohybovou sestavu (skladbu)
  • osvojí si techniku roznožky přes bednu nadél
  • je schopen kultivovat své tělesné a pohybové projevy

Akrobacie:
- kotouly, stoje, přemet stranou, rondát - zdokonalování
- stoj na rukou - kotoul
- kotoul vzad do stoje na rukou
- přemet vpřed
Přeskok přes bednu nadél:
- roznožka
- skrčka

 

Fotbal
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • chápe význam atletických činností pro všestrannou pohybovou přípravu
  • využívá atletické kondiční činnosti pro rozvoj pohybových schopností
  • aplikuje herní činnosti jednotlivce ve hře
  • rozvíjí pohybovou tvořivost v útočných herních kombinacích
  • rozvíjí pohybovou tvořivost v obranných herních kombinacích se zajišťováním a přebíráním do šířky
  • rozvíjí pohybovou tvořivost v útočných herních systémech a osobní obrany na vlastní polovině
  • dovede řídit a rozhodovat utkání
  • prohlubuje senzomotorické schopnosti
  • rozvíjí rychlost pohybových reakcí
  • dovede o pohybových činnostech diskutovat, analyzovat je a hodnotit
  • dovede rozvíjet svalovou sílu, rychlost, vytrvalost, obratnost a pohyblivost
  • ovládá kompenzační cvičení k regeneraci tělesných a duševních sil, i vzhledem k požadavkům budoucího povolání; uplatňuje osvojené způsoby relaxace
  • dovede uplatňovat techniku a základy taktiky v základních a vybraných sportovních odvětvích
  • je schopen zhodnotit své pohybové možnosti a dosahovat osobního výkonu z nabídky pohybových aktivit
  • zvolí vhodná cvičení ke korekci svého zdravotního oslabení a dokáže rozlišit vhodné a nevhodné pohybové činnosti vzhledem k poruše svého zdraví

Herní činnosti jednotlivce:
- vhazování, zpracování míče
- vedení míče, přihrávka
- činnosti brankáře
- tlumení míče nohou, hlavou, tělem
- střelba prvním dotykem, hlavou
- pokutový kop
Herní systém:
- útočná kombice - přihrávání
- obranná kombinace - zajišťování a přebírání do šířky
- utkání - analýza hry

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- chápe význam týmové spolupráce

Basketbal
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • chápe význam atletických činností pro všestrannou pohybovou přípravu
  • využívá atletické kondiční činnosti pro rozvoj pohybových schopností
  • aplikuje herní činnosti jednotlivce ve hře
  • rozvíjí pohybovou tvořivost v útočných herních kombinacích
  • rozvíjí pohybovou tvořivost v útočných herních systémech a osobní obrany na vlastní polovině
  • dovede řídit a rozhodovat utkání
  • prohlubuje senzomotorické schopnosti
  • rozvíjí rychlost pohybových reakcí
  • dovede o pohybových činnostech diskutovat, analyzovat je a hodnotit
  • dovede rozvíjet svalovou sílu, rychlost, vytrvalost, obratnost a pohyblivost
  • ovládá kompenzační cvičení k regeneraci tělesných a duševních sil, i vzhledem k požadavkům budoucího povolání; uplatňuje osvojené způsoby relaxace
  • dovede uplatňovat techniku a základy taktiky v základních a vybraných sportovních odvětvích
  • je schopen zhodnotit své pohybové možnosti a dosahovat osobního výkonu z nabídky pohybových aktivit
  • zvolí vhodná cvičení ke korekci svého zdravotního oslabení a dokáže rozlišit vhodné a nevhodné pohybové činnosti vzhledem k poruše svého zdraví

Herní činnosti jednotlivce:
- přihrávky, driblink, střelba z místa, dvojtakt - zdokonalování
Herní systém:
- osobní obranný systém na vlastní polovině
- útočná kombinace - "hoď a běž", clonění
- utkání - analýza hry

Florbal
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • chápe význam atletických činností pro všestrannou pohybovou přípravu
  • využívá atletické kondiční činnosti pro rozvoj pohybových schopností
  • aplikuje herní činnosti jednotlivce ve hře
  • rozvíjí pohybovou tvořivost v útočných herních kombinacích
  • rozvíjí pohybovou tvořivost v obranných herních kombinacích se zajišťováním a přebíráním do šířky
  • rozvíjí pohybovou tvořivost v útočných herních systémech a osobní obrany na vlastní polovině
  • dovede řídit a rozhodovat utkání
  • prohlubuje senzomotorické schopnosti
  • rozvíjí rychlost pohybových reakcí
  • dovede o pohybových činnostech diskutovat, analyzovat je a hodnotit
  • dovede rozvíjet svalovou sílu, rychlost, vytrvalost, obratnost a pohyblivost
  • dovede uplatňovat techniku a základy taktiky v základních a vybraných sportovních odvětvích
  • je schopen zhodnotit své pohybové možnosti a dosahovat osobního výkonu z nabídky pohybových aktivit
  • zvolí vhodná cvičení ke korekci svého zdravotního oslabení a dokáže rozlišit vhodné a nevhodné pohybové činnosti vzhledem k poruše svého zdraví

Herní činnosti jednotlivce:
- přihrávky
- zpracování a vedení míče
- střelba z menší blízkosti
- střelba z poloviny hřiště
- trestné střílení
- utkání - analýza hry

Volejbal
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • chápe význam atletických činností pro všestrannou pohybovou přípravu
  • využívá atletické kondiční činnosti pro rozvoj pohybových schopností
  • aplikuje herní činnosti jednotlivce ve hře
  • rozvíjí pohybovou tvořivost v útočných herních kombinacích
  • dovede řídit a rozhodovat utkání
  • prohlubuje senzomotorické schopnosti
  • rozvíjí rychlost pohybových reakcí
  • dovede o pohybových činnostech diskutovat, analyzovat je a hodnotit
  • dovede rozvíjet svalovou sílu, rychlost, vytrvalost, obratnost a pohyblivost
  • ovládá kompenzační cvičení k regeneraci tělesných a duševních sil, i vzhledem k požadavkům budoucího povolání; uplatňuje osvojené způsoby relaxace
  • dovede uplatňovat techniku a základy taktiky v základních a vybraných sportovních odvětvích
  • je schopen zhodnotit své pohybové možnosti a dosahovat osobního výkonu z nabídky pohybových aktivit
  • zvolí vhodná cvičení ke korekci svého zdravotního oslabení a dokáže rozlišit vhodné a nevhodné pohybové činnosti vzhledem k poruše svého zdraví

Herní činnosti jednotlivce:
- odbíjení obouruč vrchem, spodem
- podání v čelném postoji spodní, vrchní
- příjem podání, postavení hráčů při příjmu
- přihrávka
- nahrávka podél sítě, útočný úder, dvojblok
- přihrávka
- utkání - analýza hry

Tělesná cvičení
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zvolí vhodná cvičení ke korekci svého zdravotního oslabení a dokáže rozlišit vhodné a nevhodné pohybové činnosti vzhledem k poruše svého zdraví
  • sestaví soubory zdravotně zaměřených cvičení, cvičení pro tělesnou a duševní relaxaci; navrhne kondiční program osobního rozvoje a vyhodnotí jej
  • uplatňuje ve svém jednání základní znalosti o stavbě a funkci lidského organismu jako celku

- průpravná cvičení
- kondiční cvičení (posilování velkých svalových skupin pro zpevnění svalového korzetu)
- relaxační, vyrovnávací a kompenzační cvičení
- strečink

Testy tělesné zdatnosti
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • ověří úroveň tělesné zdatnosti a svalové nerovnováhy
  • dokáže zjistit úroveň pohyblivosti, ukazatele své tělesné zdatnosti a korigovat si pohybový režim ve shodě se zjištěnými údaji

- leh - sed
- šplh na tyči
- shyby
- hod plným míčem
- skok daleký z místa
- Cooprův test
- Jacíkův celostní motorický test

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
  • ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • s porozuměním poslouchat mluvené projevy (např. výklad, přednášku, proslov aj.), pořizovat si poznámky
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení ze strany jiných lidí
Kompetence k řešení problémů
  • porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky
  • uplatňovat při řešení problémů různé metody myšlení a myšlenkové operace
  • volit prostředky a způsoby (pomůcky, studijní literaturu, metody a techniky) vhodné pro splnění jednotlivých aktivit, využívat zkušeností a vědomostí nabytých dříve
  • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
Komunikativní kompetence
  • vyjadřovat se přiměřeně k účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných a vhodně se prezentovat
  • formulovat své myšlenky srozumitelně a souvisle, v písemné podobě přehledně a jazykově správně
  • účastnit se aktivně diskusí, formulovat a obhajovat své názory a postoje
  • vyjadřovat se a vystupovat v souladu se zásadami kultury projevu a chování
Personální a sociální kompetence
  • posuzovat reálně své fyzické a duševní možnosti, odhadovat důsledky svého jednání a chování v různých situacích
  • stanovovat si cíle a priority podle svých osobních schopností, zájmové a pracovní orientace a životních podmínek
  • reagovat adekvátně na hodnocení svého vystupování a způsobu jednání ze strany jiných lidí, přijímat radu i kritiku
  • mít odpovědný vztah ke svému zdraví, pečovat o svůj fyzický i duševní rozvoj, být si vědomi důsledků nezdravého životního stylu a závislostí
  • adaptovat se na měnící se životní a pracovní podmínky a podle svých schopností a možností je pozitivně ovlivňovat, být připraveni řešit své sociální i ekonomické záležitosti, být finančně gramotní
  • pracovat v týmu a podílet se na realizaci společných pracovních a jiných činností
  • přijímat a plnit odpovědně svěřené úkoly
  • podněcovat práci týmu vlastními návrhy na zlepšení práce a řešení úkolů, nezaujatě zvažovat návrhy druhých
  • přispívat k vytváření vstřícných mezilidských vztahů a k předcházení osobním konfliktům, nepodléhat předsudkům a stereotypům v přístupu k druhým
Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • uznávat hodnotu života, uvědomovat si odpovědnost za vlastní život a spoluodpovědnost při zabezpečování ochrany života a zdraví ostatních

Odborné kompetence

Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci
  • byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout