Učební osnovy

1. ročník


Fyzika


2  týdně, P
Úvod do předmětu
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • chápe význam pojmu fyzikální veličina,
  • vysvětlí význam a princip fyzikálního měření

- fyzika jako přírodní věda
- rozdělení fyziky
- fyzikální měření
- význam fyzikálních veličin
- základní a vedlejší jednotky veličin
- uplatnění poznatků fyziky

Mechanika
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • chápe význam pojmu fyzikální veličina,
  • chápe souvislost pojmů hmota, prostor, čas

- úvod, základní pojmy mechaniky
- formy existence hmoty, skupenství látek

Kinematika
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozliší druhy pohybů a řeší jednoduché úlohy na pohyb hmotného bodu
  • určí síly, které působí na tělesa, a popíše, jaký druh pohybu tyto síly vyvolají
  • chápe souvislost pojmů hmota, prostor, čas

- veličiny pro popis pohybu tělesa
- klasifikace pohybů podle trajektorie a velikosti rychlosti
- pohyb bodu po kružnici
- volný pád tělesa

Dynamika
Dotace učebního bloku:   8
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • určí síly, které působí na tělesa, a popíše, jaký druh pohybu tyto síly vyvolají
  • určí výslednici sil působících na těleso
  • určí podmínky rovnováhy sil
  • chápe význam pojmu fyzikální veličina,

- význam veličiny síla, účinky síly
- Newtonovy pohybové zákony
- tíha tělesa a tíhová síla

Mechanická práce a energie
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • určí mechanickou práci a energii při pohybu tělesa působením stálé síly
  • chápe vztah mezi veličinami mechanická energie a mechanická práce
  • vysvětlí na příkladech platnost zákona zachování mechanické energie

- podmínky konání mechanické práce
- vztah veličin mechanická práce a mechanická energie
- veličiny výkon a účinnost
- zákon zachování mechanické energie

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a životní prostředí

- popisuje způsoby přeměny forem energie

Mechanika tuhého tělesa
Dotace učebního bloku:   7
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • určí výslednici sil působících na těleso
  • popíše model tuhého tělesa, vysvětlí význam těžiště tělesa
  • určí podmínky rovnováhy sil
  • vysvětli princip a účel jednoduchých strojů
  • objasni tření, příčiny vzniku tření, chápe význam jevu a popíše jeho využití v praxi
  • chápe význam převodů, urči zda dojde ke změně rychlosti nebo směru otáčení

- model tuhého tělesa, pohyb posuvný a otáčivý
- moment síly, momentová věta
- podmínky rovnováhy sil, těžiště tělesa
- jednoduché stroje
- tření, druhy tření
- převody

Mechanika tekutin
Dotace učebního bloku:   9
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vysvětlí na příkladech platnost zákona zachování mechanické energie
  • určí výslednici sil působících na těleso
  • určí podmínky rovnováhy sil
  • využívá poznatků Pascalova zákona při popisu hydraulického zařízení
  • chápe význam pojmu fyzikální veličina,

- charakteristika tekutin, viskozita
- tlak, tlaková síla
- Pascalův zákon, užití v technické praxi
- Archimédův zákon
- proudění tekutin

Elektřina a magnetismus
Dotace učebního bloku:   26
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • popíše elektrické pole z hlediska jeho působení na bodový elektrický náboj
  • řeší úlohy s elektrickými obvody s použitím Ohmova zákona
  • popíše princip a použití polovodičových součástek s přechodem PN
  • určí magnetickou sílu v magnetickém poli vodiče s proudem
  • popíše princip generování střídavých proudů a jejich využití v energetice
  • chápe význam pojmu fyzikální veličina,

- elektrický náboj, jeho vlastnosti
- elektrické pole, elektrická síla, kapacita vodiče
- elektrický proud, elektrické napětí
- vedení proudu v látkách, zákony elektrického proudu
- elektrický obvod, řazení součástek
- polovodiče, přechod PN, využití polovodičů v praxi
- vlastnosti magnetů, magnetické pole vodiče s elektrickým proudem
- elektromagnetická indukce
- vznik střídavého proudu, přenos elektrické energie

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a životní prostředí

- orientuje se v bezpečnosti práce s elektrickými stroji a přístroji

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • uplatňovat různé způsoby práce s textem (zvl. studijní a analytické čtení), umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace
  • s porozuměním poslouchat mluvené projevy (např. výklad, přednášku, proslov aj.), pořizovat si poznámky
Kompetence k řešení problémů
  • porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky
  • uplatňovat při řešení problémů různé metody myšlení a myšlenkové operace
  • volit prostředky a způsoby (pomůcky, studijní literaturu, metody a techniky) vhodné pro splnění jednotlivých aktivit, využívat zkušeností a vědomostí nabytých dříve
  • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
Komunikativní kompetence
  • formulovat své myšlenky srozumitelně a souvisle, v písemné podobě přehledně a jazykově správně
  • vyjadřovat se a vystupovat v souladu se zásadami kultury projevu a chování
Personální a sociální kompetence
  • reagovat adekvátně na hodnocení svého vystupování a způsobu jednání ze strany jiných lidí, přijímat radu i kritiku
Matematické kompetence
  • správně používat a převádět běžné jednotky
  • provádět reálný odhad výsledku řešení dané úlohy
  • aplikovat matematické postupy při řešení praktických úkolů v běžných situacích
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • pracovat s osobním počítačem a dalšími prostředky informačních a komunikačních technologií
  • pracovat s informacemi z různých zdrojů nesenými na různých médiích (tištěných, elektronických, audiovizuálních), a to i s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií