Učební osnovy

1. ročník


Sdělovací technika


1  týdně, P
Základní pojmy
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • používá odbornou terminologii

- účel a význam sdělovací techniky

- rozdělení zdělovací techniky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Informační a komunikační technologie

- uvědomuje si význam a podstatu přenosu zpráv a vliv sdělovací techniky na odbornou složku vzdělání, ale také vliv sdělovací techniky na vzdělání moderního člověka

Základy přenosu zprávy
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • používá odbornou terminologii
  • chápe základní principy přenosu zpráv

- kódování
- modulace
- přenos
- demodulace
- dekódování

Telefonní zařízení a sítě
Dotace učebního bloku:   8
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • chápe princip telefonního přenosu
  • Dokáže popsat jednotlivé části telefonního přístroje
  • chápe význam a funkci telefonních zapojovačů
  • vysvětlí princip fungování telefonních ústředen

- základy přenosu telekomunikačních signálů
- princip telefonního přenosu
- telefonní přístroje MB, ÚB, AUT
- telefonní zapojovače
- telefonní ústředny
- druhy železničních telefonních sítí

Sdělovací vedení
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • chápe význam a použití sdělovacího vedení
  • uvede příklad použití jednotlivých druhů zdělovacího vedení
  • uvede výhody a nevýhody jednotlivých druhů zdělovacího vedení

- druhy a charakteristika metalických vedení
- nadzemní vedení
- kabelová vedení
- optická vlákna

Rádiová zařízení
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • ovláda princip rádiového přenosu
  • charakterizuje železniční rádiové sítě
  • dokáže popsat fungování rádiostanic na železnici

- princip radiového přenosu
- železniční radiové sítě
- radiotelefonní provoz
- radiostanice v ČD
- pravidla radiového provozu - TRS, GSM-R

Klasická sdělovací a informační zařízení
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • orientuje se v přehledu klasických sdělovacích a informačních zařízeních
  • uvede výhody a nevýhody daných zařízení

- hodinová zařízení
- rozhlasová zařízení
- poplachová zařízení požární signalizace
- zařízení průmyslové televize
- informační zařízení optická a akustická
 

Moderní sdělovací a informační zařízení
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • orientuje se v moderních sdělovacích a informačních zařízeních
  • ovláda zásady používání internetu
  • charakterizuje funkce a služby, které internet nabízí
  • ovláda princip fungování a zásady používání mobilních telefonů

- internet, intranet, extranet
- elektronická pošta
- síť mobilních telefonů
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Informační a komunikační technologie

- je schopen orientovat se v různých obsazích internetu, kriticky je hodnotit a optimálně využívat pro své osobní potřeby

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
  • s porozuměním poslouchat mluvené projevy (např. výklad, přednášku, proslov aj.), pořizovat si poznámky
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí
  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání
Kompetence k řešení problémů
  • porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky
  • volit prostředky a způsoby (pomůcky, studijní literaturu, metody a techniky) vhodné pro splnění jednotlivých aktivit, využívat zkušeností a vědomostí nabytých dříve
  • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
Komunikativní kompetence
  • snažit se dodržovat jazykové a stylistické normy i odbornou terminologii
  • zaznamenávat písemně podstatné myšlenky a údaje z textů, popř. projevů jiných lidí
  • vyjadřovat se a vystupovat v souladu se zásadami kultury projevu a chování
Personální a sociální kompetence
  • posuzovat reálně své fyzické a duševní možnosti, odhadovat důsledky svého jednání a chování v různých situacích
  • mít odpovědný vztah ke svému zdraví, pečovat o svůj fyzický i duševní rozvoj, být si vědomi důsledků nezdravého životního stylu a závislostí
  • přijímat a plnit odpovědně svěřené úkoly
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
  • mít odpovědný postoj k vlastní profesní budoucnosti a tedy i vzdělávání; uvědomovat si význam celoživotního učení a být připraveni přizpůsobovat se měnícím se pracovním podmínkám
  • znát obecná práva a povinnosti zaměstnavatelů a pracovníků
Matematické kompetence
  • číst různé formy grafického znázornění (tabulky, diagramy, grafy, schémata apod.)
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • pracovat s osobním počítačem a dalšími prostředky informačních a komunikačních technologií
  • učit se používat nové aplikace
  • komunikovat elektronickou poštou a využívat další prostředky online a offline komunikace
  • pracovat s informacemi z různých zdrojů nesenými na různých médiích (tištěných, elektronických, audiovizuálních), a to i s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií

Odborné kompetence

Pracovat na úseku dopravní cesty
  • obsluhovali zabezpečovací a sdělovací zařízení
  • vyřizovali operativní záležitosti v železničním provozu