Učební osnovy

1. ročník


Odborný výcvik


7+8  týdně, P
BOZP
Dotace učebního bloku:   30
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • dokáže vyhodnotit rizika na pracovišti
  • dokáže poskytnout první pomoc
  • chápe základní pravidla pro bezpečný pohyb v kolejišti a mezi vozy
  • uvede povinosti zaměstnavatele i pracovníka v případě pracovního úrazu

- vstupní školeni KBP

- dodržování předpisů k zajištěni bezpečnosti a ochrany zdraví při práci

- pravidla bezpečného pohybu v kolejišti

- ochrana majetku před poškozením, ztrátou nebo zničením

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a svět práce

- řeší problémové situace - bezpečně se pohybuje v kolejišti pohybovat v kolejišti

Teoretická příprava na odborný výcvik
Dotace učebního bloku:   60
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • dokáže vyhledat dopravní spojení
  • orientuje se v místopisu
  • orientuje se v jízdním řádu
  • dokáže vyhodnotit rizika na pracovišti
  • chápe základní pravidla pro bezpečný pohyb v kolejišti a mezi vozy

- seznámení s profesemi na železnici

- pracovní náplň a povinnosti jednotlivých profesí na železnici

- zásady správného chování na pracovišti

- staniční řád a přístupové cesty na pracoviště

- práce s jízdním řádem

 

Doprava
Dotace učebního bloku:   60
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • ovládá definici a rozdělení dopraven
  • popíše funkci železničních návěsti a návěstidel
  • chápe význam daných návěstí
  • ovládá návěsti na vozidlech

- železniční stavby

- dopravny, stanoviště a zastávky

- používání návěstí a návěstidel v drážní dopravě

- návěsti hlavních a seřaďovacích návěstidel a návěstidel platných pro posun

- návěsti na vozidlech

Osobní přeprava
Dotace učebního bloku:   150
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zpracuje a vyhotoví náležitosti pro vlakové soupravy
  • vyplní příslušné podklady pro jízdu vlaků
  • předvede postup při odbavení zavazadel u vlaku
  • dokáže vyhledat dopravní spojení
  • orientuje se v místopisu
  • dokáže komunikovat s cestujícími
  • dokáže informovat o rezervaci míst
  • zpracuje dokumentaci pro sestavení železniční soupravy
  • orientuje se v jízdním řádu

- jízdní doklady

- smluvní přepravní podmínky

- přeprava zavazadel

- úschova zavazadel

- činnosti vlakového doprovodu

 

 

Nákladní přeprava
Dotace učebního bloku:   135
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • prokáže znalost technických parametrů železničních vozů a obsluhy technických zařízení železničních vozů
  • zpracuje a vyhotoví náležitosti pro vlakové soupravy
  • vyplní příslušné podklady pro jízdu vlaků
  • orientuje se v místopisu
  • dokáže svěsit a rozvěsit vozy
  • dokáže obsloužit zařízení železničních nákladních vozů
  • vede přepravní dokumentaci
  • vede evidenci železničních vozů
  • zpracuje a vyhotoví náležitosti pro odjezd vlaku
  • orientuje se v kontrole a úplnosti průvodních listin zásilek
  • zpracuje průvodní listiny pro nákladní přepravu

- základní ustanovení v přepravě zboží

- používání železničních vozidel

- úkony při podeji vozové zásilky

- přepravní listiny vozové zásilky

Sdělovací technika
Dotace učebního bloku:   60
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • řídí a organizuje práci informační kanceláře železniční stanice
  • dokáže obsluhovat informační a rozhlasové zařízení
  • obsluhuje zařízení interní počítačové sítě
  • dokáže srozumitelně a stručně provést hlášení při poruše informačního zařízení

- základy přenosu zprávy

- telefonní zařízení a sítě

- sdělovací vedení

- rádiová zařízení

- klasická sdělovací a informační zařízení

- moderní sdělovací a informační zařízení

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Informační a komunikační technologie

- orientuje se v různých obsazích internetu, kriticky je hodnotí a optimálně využívá pro své osobní potřeby

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
  • ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí
  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání
Kompetence k řešení problémů
  • porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky
  • volit prostředky a způsoby (pomůcky, studijní literaturu, metody a techniky) vhodné pro splnění jednotlivých aktivit, využívat zkušeností a vědomostí nabytých dříve
  • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
Komunikativní kompetence
  • zpracovávat běžné administrativní písemnosti a pracovní dokumenty
  • snažit se dodržovat jazykové a stylistické normy i odbornou terminologii
  • vyjadřovat se a vystupovat v souladu se zásadami kultury projevu a chování
Personální a sociální kompetence
  • posuzovat reálně své fyzické a duševní možnosti, odhadovat důsledky svého jednání a chování v různých situacích
  • mít odpovědný vztah ke svému zdraví, pečovat o svůj fyzický i duševní rozvoj, být si vědomi důsledků nezdravého životního stylu a závislostí
  • pracovat v týmu a podílet se na realizaci společných pracovních a jiných činností
  • přijímat a plnit odpovědně svěřené úkoly
  • přispívat k vytváření vstřícných mezilidských vztahů a k předcházení osobním konfliktům, nepodléhat předsudkům a stereotypům v přístupu k druhým
Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • jednat odpovědně, samostatně a iniciativně nejen ve vlastním zájmu, ale i ve veřejném zájmu
  • chápat význam životního prostředí pro člověka a jednat v duchu udržitelného rozvoje
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
  • mít odpovědný postoj k vlastní profesní budoucnosti a tedy i vzdělávání; uvědomovat si význam celoživotního učení a být připraveni přizpůsobovat se měnícím se pracovním podmínkám
  • mít přehled o možnostech uplatnění na trhu práce v daném oboru; cílevědomě a zodpovědně rozhodovat o své budoucí profesní a vzdělávací dráze
  • znát obecná práva a povinnosti zaměstnavatelů a pracovníků
Matematické kompetence
  • číst různé formy grafického znázornění (tabulky, diagramy, grafy, schémata apod.)
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • pracovat s osobním počítačem a dalšími prostředky informačních a komunikačních technologií
  • pracovat s běžným základním a aplikačním programovým vybavením
  • komunikovat elektronickou poštou a využívat další prostředky online a offline komunikace
  • pracovat s informacemi z různých zdrojů nesenými na různých médiích (tištěných, elektronických, audiovizuálních), a to i s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií

Odborné kompetence

Pracovat na úseku dopravní cesty
  • orientovali se v grafikonu vlakové dopravy
  • vedli dopravní dokumentaci
  • stavěli jízdní cesty
  • používali návěsti při výpravě vlaku
  • obsluhovali zabezpečovací a sdělovací zařízení
  • obsluhovali železniční návěstidla
  • obsluhovali železniční výhybky
  • vyřizovali operativní záležitosti v železničním provozu
  • poradenství v odborných otázkách železniční dopravy
Provádět činnosti v oblasti osobní dopravy
  • vedli dokumentaci železniční osobní přepravy
  • prováděli výpočty jízdného, dovozného a přirážek podle platných tarifů v osobní železniční přepravě
  • vystavovali jízdní doklady ve vlaku
  • vyhledávali spojení v jízdních řádech
  • řídili nakládku a překládku zavazadel
Samostatně působit na úseku nákladní dopravy
  • vykonávali práci vozové a přepravní kanceláře
Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci
  • chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem
  • znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence
  • osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik
  • znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce)
  • byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout
Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje
  • znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení