Učební osnovy

1. ročník


Nákladní přeprava


1  týdně, P
Základní ustanovení v přepravě zboží
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • ovládá základní rozdělení a význam přeprav
  • ovládá práci s tarify a předpisy souvisejícími s železniční nákladní přepravou
  • vede dokumentaci vozové a přepravní kanceláře

- základní právní normy v nákladní přepravě

- základní pojmy používané v nákladní přepravě

- základní dokumenty a standardy k přepravě

- druhy přeprav, věci vyloučené z přepravy, věci přepravované za zvláštních podmínek
 

Používání železničních vozidel
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • ovládá práci s tarify a předpisy souvisejícími s železniční nákladní přepravou
  • prokáže znaĺost jednotlivých řad vozů,nápisů a nálepek
  • používá odbornou dopravní terminologii
  • popíše přepravní prohlídku vlaku
  • popíše rozdělení železničních dopravních a přepravních prostředků
  • ovládá základní technické parametry železničních dopravních prostředků

- použití jednotlivých druhů vozů vzhledem k přepravovanému zboží

-vnější označení železničních nákladních vozů

- základní řady vozů

- značky na vozech

Úkony při podeji vozové zásilky
Dotace učebního bloku:   16
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • ovládá základní rozdělení a význam přeprav
  • ovládá práci s tarify a předpisy souvisejícími s železniční nákladní přepravou
  • vede dokumentaci vozové a přepravní kanceláře
  • používá odbornou dopravní terminologii
  • popíše přepravní prohlídku vlaku

- výběr vozu k nakládce

- přistavení a naložení vozu

- pobyt vozu při nakládce a vykládce

- zjišťování a přezkušování hmotnosti zásilek

- polepování vozových zásilek

- plombování vozových zásilek

Přepravní listina vozové zásilky
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • ovládá práci s tarify a předpisy souvisejícími s železniční nákladní přepravou
  • vede dokumentaci vozové a přepravní kanceláře
  • zpracuje a zaúčtuje přepravní listiny
  • používá odbornou dopravní terminologii

- nákladní list vnitrostátní přepravy

- vyplňování, manipulace s tiskopisem

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Informační a komunikační technologie

- pracuje s prostředky informačních a komunikačních technologií a je schopen je využívat jak při vzdělávání, tak při výkonu povolání

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
  • ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • uplatňovat různé způsoby práce s textem (zvl. studijní a analytické čtení), umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace
  • s porozuměním poslouchat mluvené projevy (např. výklad, přednášku, proslov aj.), pořizovat si poznámky
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení ze strany jiných lidí
  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání
Kompetence k řešení problémů
  • porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky
Komunikativní kompetence
  • vyjadřovat se přiměřeně k účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných a vhodně se prezentovat
  • formulovat své myšlenky srozumitelně a souvisle, v písemné podobě přehledně a jazykově správně
Personální a sociální kompetence
  • posuzovat reálně své fyzické a duševní možnosti, odhadovat důsledky svého jednání a chování v různých situacích
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
  • mít odpovědný postoj k vlastní profesní budoucnosti a tedy i vzdělávání; uvědomovat si význam celoživotního učení a být připraveni přizpůsobovat se měnícím se pracovním podmínkám
  • mít přehled o možnostech uplatnění na trhu práce v daném oboru; cílevědomě a zodpovědně rozhodovat o své budoucí profesní a vzdělávací dráze
Matematické kompetence
  • nacházet vztahy mezi jevy a předměty při řešení praktických úkolů, umět je popsat a využít pro dané řešení
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • pracovat s osobním počítačem a dalšími prostředky informačních a komunikačních technologií
  • pracovat s běžným základním a aplikačním programovým vybavením
  • učit se používat nové aplikace

Odborné kompetence

Samostatně působit na úseku nákladní dopravy
  • vykonávali práci vozové a přepravní kanceláře
  • využívali prostředky informačních a komunikačních technologií v železniční nákladní dopravě
  • zajišťovali železniční vozy
  • orientovali se v oběhu a technických parametrech železničních souprav a vozidel
Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci
  • chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem
Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb
  • chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku
Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje
  • znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení