Učební osnovy

1. ročník


Osobní přeprava


2  týdně, P
Úvodní ustanovení
Dotace učebního bloku:   8
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • na příkladu vysvětlí práva a povinnosti cestujících
  • používá odbornou dopravní terminologii
  • používá zásady správné komunikace s cestujícími

- základní pojmy v osobní přepravě

- povinnosti zaměstnanců

- zásady správné komunikace ve vztahu k cestujícím

 

Jízdní doklady
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • na příkladu vysvětlí práva a povinnosti cestujících
  • ovládá předpisy a tarify pro vnitrostátní a mezinárodní přepravu cestujících a zavazadel
  • sepisuje jízdní doklady a provede jejich kontrolu ve vnitrostátní a mezinárodní přepravě
  • uzavírá přepravní smlouvy dle platných předpisů

- vznik přepravní smlouvy

- druhy jízdních dokladů a dokladů o zaplacení ceny

- průkazy na slevu

- platnost jízdních dokladů

- přirážky

 

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Informační a komunikační technologie

- kalkuluje cenu za přepravu osob

Smluvní přepravní podmínky
Dotace učebního bloku:   12
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • na příkladu vysvětlí práva a povinnosti cestujících
  • ovládá předpisy a tarify pro vnitrostátní a mezinárodní přepravu cestujících a zavazadel
  • používá odbornou dopravní terminologii
  • používá zásady správné komunikace s cestujícími

- podmínky přepravy cestujících ve vlaku

 

 

Přeprava zavazadel
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • na příkladu vysvětlí práva a povinnosti cestujících
  • ovládá předpisy a tarify pro vnitrostátní a mezinárodní přepravu cestujících a zavazadel
  • popíše podmínky pro přepravu cestovních zavazadel a kusových zásilek ve vnitrostátní a mezinárodní přepravě
  • používá odbornou dopravní terminologii
  • uzavírá přepravní smlouvy dle platných předpisů
  • používá zásady správné komunikace s cestujícími

- pojem zavazadla

- věci vyloučené z přepravy

- podmínky pro přepravu jednotlivých typů zavazadel

Úschova zavazadel
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • ovládá předpisy a tarify pro vnitrostátní a mezinárodní přepravu cestujících a zavazadel
  • chápe podmínky, za kterých lze uložit předměty do úschovny a činnosti spojené s úschovou zavazadel

- příjem zavazadel do úschovy

- uložení zavazadel v úschově

- evidence a poplatky

Činnosti vlakového doprovodu
Dotace učebního bloku:   21
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • ovládá předpisy a tarify pro vnitrostátní a mezinárodní přepravu cestujících a zavazadel
  • sepisuje jízdní doklady a provede jejich kontrolu ve vnitrostátní a mezinárodní přepravě
  • uzavírá přepravní smlouvy dle platných předpisů
  • používá zásady správné komunikace s cestujícími
  • vyhledává spojení v jízdním řádu
  • popíše povinnosti obsluhy vlaku ve stanici výchozí, během jízdy a ve stanici cílové

- povinnosti vlakového doprovodu ve stanici výchozí, cílové a během jízdy vlaku

- odbavení a kontrola cestujícího ve vlaku

- označování jízdních dokladů

- mimořádné situace během jízdy vlaku

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Informační a komunikační technologie

- pracuje s prostředky informačních a komunikačních technologií a je schopen je využívat jak při vzdělávání, tak při výkonu povolání

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
  • ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • uplatňovat různé způsoby práce s textem (zvl. studijní a analytické čtení), umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace
  • s porozuměním poslouchat mluvené projevy (např. výklad, přednášku, proslov aj.), pořizovat si poznámky
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení ze strany jiných lidí
  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání
Kompetence k řešení problémů
  • porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky
  • uplatňovat při řešení problémů různé metody myšlení a myšlenkové operace
Komunikativní kompetence
  • vyjadřovat se přiměřeně k účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných a vhodně se prezentovat
  • účastnit se aktivně diskusí, formulovat a obhajovat své názory a postoje
Personální a sociální kompetence
  • stanovovat si cíle a priority podle svých osobních schopností, zájmové a pracovní orientace a životních podmínek
Matematické kompetence
  • používat pojmy kvantifikujícího charakteru
  • provádět reálný odhad výsledku řešení dané úlohy
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • pracovat s osobním počítačem a dalšími prostředky informačních a komunikačních technologií
  • pracovat s běžným základním a aplikačním programovým vybavením
  • učit se používat nové aplikace

Odborné kompetence

Provádět činnosti v oblasti osobní dopravy
  • vedli dokumentaci železniční osobní přepravy
  • prováděli výpočty jízdného, dovozného a přirážek podle platných tarifů v osobní železniční přepravě
  • vystavovali jízdní doklady ve vlaku
  • vyhledávali spojení v jízdních řádech
  • řídili nakládku a překládku zavazadel
  • vyhotovovali podklady pro jízdu vlaků
Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci
  • znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence
  • osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik
Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb
  • chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku
Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje
  • znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení