Učební osnovy

1. ročník


Matematika


2  týdně, P
Operace s čísly
Dotace učebního bloku:   46
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • provádí aritmetické operace v R
  • porovnává reálná čísla, určí vztahy mezi reálnými čísly
  • používá různé zápisy reálného čísla
  • určí řád reálného čísla
  • zaokrouhlí reálné číslo
  • znázorní reálné číslo na číselné ose
  • zapíše a znázorní interval
  • provádí, znázorní a zapíše operace s intervaly (sjednocení, průnik)
  • určí druhou a třetí mocninu a odmocninu čísla pomocí kalkulátoru
  • řeší praktické úlohy z oboru vzdělávání za použití trojčlenky a procentového počtu
  • provádí početní výkony s mocninami s celočíselným mocnitelem
  • orientuje se v základních pojmech finanční matematiky: změny cen zboží, směna peněz, úrok, úročení, spoření, úvěry, splátky úvěrů
  • provádí výpočty jednoduchých finančních záležitostí: změny cen zboží, směna peněz, úrok
  • při řešení úloh účelně využívá digitální technologie a zdroje informací

- číselný obor R
- aritmetické operace v číselných oborech R
- intervaly jako číselné množiny
- operace s číselnými množinami (sjednocení, průnik)
- různé zápisy reálného čísla
- užití procentového počtu
- mocniny s celočíselným mocnitelem
- odmocniny
- základy finanční matematiky
- slovní úlohy

Číselné a algebraické výrazy
Dotace učebního bloku:   20
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • provádí operace s číselnými výrazy
  • určí definiční obor lomeného výrazu
  • provádí operace s mnohočleny (sčítání, odčítání, násobení) a výrazy
  • rozloží mnohočlen na součin a užívá vzorce pro druhou mocninu dvojčlenu a rozdíl druhých mocnin
  • modeluje jednoduché reálné situace užitím výrazů, zejména ve vztahu k danému oboru vzdělání
  • na základě zadaných vzorců určí: výsledné částky při spoření, splátky úvěrů
  • interpretuje výrazy, zejména ve vztahu k danému oboru vzdělání
  • při řešení úloh účelně využívá digitální technologie a zdroje informací

- číselné výrazy
- mnohočleny
- lomené výrazy
- algebraické výrazy
- definiční obor lomeného výrazu
- slovní úlohy

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
Kompetence k řešení problémů
  • porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky
Komunikativní kompetence
  • vyjadřovat se přiměřeně k účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných a vhodně se prezentovat
Personální a sociální kompetence
  • posuzovat reálně své fyzické a duševní možnosti, odhadovat důsledky svého jednání a chování v různých situacích
Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • jednat odpovědně, samostatně a iniciativně nejen ve vlastním zájmu, ale i ve veřejném zájmu
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
  • mít odpovědný postoj k vlastní profesní budoucnosti a tedy i vzdělávání; uvědomovat si význam celoživotního učení a být připraveni přizpůsobovat se měnícím se pracovním podmínkám
Matematické kompetence
  • správně používat a převádět běžné jednotky
  • používat pojmy kvantifikujícího charakteru
  • provádět reálný odhad výsledku řešení dané úlohy
  • nacházet vztahy mezi jevy a předměty při řešení praktických úkolů, umět je popsat a využít pro dané řešení
  • číst různé formy grafického znázornění (tabulky, diagramy, grafy, schémata apod.)
  • aplikovat znalosti o základních tvarech předmětů a jejich vzájemné poloze v rovině i prostoru
  • aplikovat matematické postupy při řešení praktických úkolů v běžných situacích
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • pracovat s osobním počítačem a dalšími prostředky informačních a komunikačních technologií