Elektromechanik pro zařízení a přístroje (čtvrtá verze) - CHKZ
Střední škola technická a dopravní, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Učební osnovy

1. ročník


Anglický jazyk


2  týdně, P
První lekce
Dotace učebního bloku:   13
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • uplatňuje základní společenské zvyklosti a sociokulturní specifika zemí daného jazyka ve srovnání se zvyklostmi v České republice, uplatňuje je vhodně v komunikaci a při řešení problémů i v jiných vyučovacích předmětech
  • vhodně aplikuje slovní zásobu včetně vybrané frazeologie v rozsahu daných komunikačních situací a tematických okruhů a vybranou základní odbornou slovní zásobu ze svého oboru
  • orientuje se v obsahu sdělení v přiměřených souvislých projevech a krátkých rozhovorech rodilých mluvčích pronášeným zřetelně spisovým jazykem i s obsahem několika snadno odhadnutelných výrazů
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty včetně jednoduchých textů odborných, orientuje se v textu, v textu nalezne důležité informace hlavní i vedlejší myšlenky
  • rozlišuje základní zvukové prostředky

Gramatika

 

- anglická abeceda a fonetika

- osobní zájmena

- sloveso to be -  kladná věta, záporná věta, otázka

- přivlastňovací zájmena

 

Lexikologie

 

- pozdravy

- čísla, dny v týdnu

- pokyny pro práci ve třídě

 

Témata, komunikační situace a typy textů

 

- země a národnosti

- vybavení učebny a základní pokyny ve třídě

- osobní informace a vyplnění formuláře s osobními informacemi

- základní obraty pro ubytování v hotelu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- pomocí získaných znalostí v anglickém jazyce navazuje vstřícné mezilidské vztahy a předchází konfliktním situacím

Druhá lekce
Dotace učebního bloku:   13
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • používá běžné gramatické prostředky a vzorce v rámci snadno předvídatelných situací
  • reaguje komunikativně správně v běžných životních situacích a v jednoduchých pracovních situacích v rozsahu aktivně osvojených jazykových prostředků, dokáže si vyžádat a podat jednoduchou informaci, sdělit své stanovisko
  • vyjádří, jak se cítí, popíše místo, lidi nebo zážitky ze svého prostředí

Gramatika

 

- neurčitý člen a, an

- jednotné a množné číslo podstatných jmen

- ukazovací zájmena

- rozkazovací způsob, let´s

 

Lexikologie

 

- rozvíjející větné členy - quite, very, really

- barvy

- pocity

 

Témata, komunikační situace a typy textů

 

- vybavení místnosti

- popis předmětů - přídavná jména

- vyjádření pocitů

- vyplnění formuláře pro získání víza

 

Reálie

 

- rozdíly mezi britskou a americkou angličtinou

- použití please

 

Třetí lekce
Dotace učebního bloku:   12
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • uplatňuje základní společenské zvyklosti a sociokulturní specifika zemí daného jazyka ve srovnání se zvyklostmi v České republice, uplatňuje je vhodně v komunikaci a při řešení problémů i v jiných vyučovacích předmětech
  • používá běžné gramatické prostředky a vzorce v rámci snadno předvídatelných situací
  • odhaduje význam neznámých výrazů podle kontextu a způsobu tvoření
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty včetně jednoduchých textů odborných, orientuje se v textu, v textu nalezne důležité informace hlavní i vedlejší myšlenky
  • reaguje komunikativně správně v běžných životních situacích a v jednoduchých pracovních situacích v rozsahu aktivně osvojených jazykových prostředků, dokáže si vyžádat a podat jednoduchou informaci, sdělit své stanovisko
  • vyjádří, jak se cítí, popíše místo, lidi nebo zážitky ze svého prostředí
  • zaznamená písemně hlavní myšlenky a informace z vyslechnutého nebo přečteného textu, samostatně, popř. s pomocí slovníku a jiných jazykových příruček, zformuluje vlastní myšlenky ve formě krátkého sdělení, jednoduchého popisu, vyprávění, osobního dopisu a odpovědi na dopis, pozdravů, blahopřání
  • vhodně uplatňuje základní způsoby tvoření slov daného jazyka a využívá je pro porozumění textu i ve vlastním projevu

Gramatika

 

- přítomný čas prostý - kladná věta, záporná věta, otázka

- slovosled v otázce

 

Lexikologie

 

- tázací výrazy

- vyjádření času

- slovesná spojení

 

Témata, komunikační situace a typy textů

 

- povolání

- první den v práci a v kanceláři

- v kavárně

 

Reálie

 

- britské stereotypy, co si o Británii myslí cizinci

 

 

 

Čtvrtá lekce
Dotace učebního bloku:   12
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • orientuje se v základních geografických, hospodářských, politických, kulturních faktorech zemí dané jazykové oblasti včetně vybraných poznatků z oboru, a to v porovnání s reáliemi mateřské země a jazyka
  • uplatňuje základní společenské zvyklosti a sociokulturní specifika zemí daného jazyka ve srovnání se zvyklostmi v České republice, uplatňuje je vhodně v komunikaci a při řešení problémů i v jiných vyučovacích předmětech
  • čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty včetně jednoduchých textů odborných, orientuje se v textu, v textu nalezne důležité informace hlavní i vedlejší myšlenky
  • vhodně používá překladové i jiné slovníky v tištěné i elektronické podobě a umí přeložit přiměřený text
  • požádá o vysvětlení neznámého výrazu, o zopakování dotazu či sdělení nebo zpomalení tempa řeči

Gramatika

 

- přivlastňovací pád a whose

- předložky času a místa: at, in, on

- příslovce četnosti

 

Lexikologie

 

- členové rodiny

- každodenní aktivity

- měsíce

 

Témata, komunikační situace a typy textů

 

- moje rodina

- můj denní program, volnočasové aktivity

- známé osobnosti kulturního života

 

Reálie

 

- americké ikony

 

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- navazuje vstřícné mezilidské vztahy a předchází konfliktním situacím pomocí získaných znalostí v anglickém jazyce

Pátá lekce
Dotace učebního bloku:   12
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • orientuje se v základních geografických, hospodářských, politických, kulturních faktorech zemí dané jazykové oblasti včetně vybraných poznatků z oboru, a to v porovnání s reáliemi mateřské země a jazyka
  • vyjadřuje se ústně i písemně ke stanoveným tématům, pohotově a vhodně řeší každodenní snadno předvídatelnéřečové situace i jednoduché a typické situace týkající se pracovní činnosti
  • vhodně aplikuje slovní zásobu včetně vybrané frazeologie v rozsahu daných komunikačních situací a tematických okruhů a vybranou základní odbornou slovní zásobu ze svého oboru
  • orientuje se v obsahu sdělení v přiměřených souvislých projevech a krátkých rozhovorech rodilých mluvčích pronášeným zřetelně spisovým jazykem i s obsahem několika snadno odhadnutelných výrazů
  • reaguje komunikativně správně v běžných životních situacích a v jednoduchých pracovních situacích v rozsahu aktivně osvojených jazykových prostředků, dokáže si vyžádat a podat jednoduchou informaci, sdělit své stanovisko

Gramatika

 

- modální sloveso can/ can´t

- přítomný čas průběhový - kladná a záporná věta, otázka, krátké odpovědi, otázky ano/ne, otázky s tázacími zájmeny

- použití prostého vs průběhového přítomného času

 

Lexikologie

 

- slovesné fráze

- počasí a roční období

- slovesa vyjadřující hluk

 

Témata, komunikační situace a typy textů

 

- měsíce

- počasí, roční období

- oblečení, nákup oblečení

- setkání na ulici

 

Reálie

 

- zajímavá místa v Londýně

Odborná angličtina
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyjadřuje se ústně i písemně ke stanoveným tématům, pohotově a vhodně řeší každodenní snadno předvídatelnéřečové situace i jednoduché a typické situace týkající se pracovní činnosti
  • uplatňuje v písemném projevu správnou grafickou podobu jazyka, dodržuje základní pravopisné normy
  • používá běžné gramatické prostředky a vzorce v rámci snadno předvídatelných situací
  • orientuje se v obsahu sdělení v přiměřených souvislých projevech a krátkých rozhovorech rodilých mluvčích pronášeným zřetelně spisovým jazykem i s obsahem několika snadno odhadnutelných výrazů
  • zaznamená písemně hlavní myšlenky a informace z vyslechnutého nebo přečteného textu, samostatně, popř. s pomocí slovníku a jiných jazykových příruček, zformuluje vlastní myšlenky ve formě krátkého sdělení, jednoduchého popisu, vyprávění, osobního dopisu a odpovědi na dopis, pozdravů, blahopřání

Odborná angličtina

 

- odborná slovní zásoba - základní pojmy

- odborná slovní zásoba - bezpečnost práce

 

Prezentace a pracovní listy

Tematicky zaměřené odborné texty

Tematicky zaměřená odborná videa

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a svět práce

- uvědomuje si význam dodržování zásad bezpečnosti a ochrany zdraví při práci

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
  • ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • uplatňovat různé způsoby práce s textem (zvl. studijní a analytické čtení), umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace
  • s porozuměním poslouchat mluvené projevy (např. výklad, přednášku, proslov aj.), pořizovat si poznámky
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení ze strany jiných lidí
Kompetence k řešení problémů
  • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
Komunikativní kompetence
  • formulovat své myšlenky srozumitelně a souvisle, v písemné podobě přehledně a jazykově správně
  • snažit se dodržovat jazykové a stylistické normy i odbornou terminologii
  • vyjadřovat se a vystupovat v souladu se zásadami kultury projevu a chování
  • dosáhnout jazykové způsobilosti potřebné pro základní komunikaci v cizojazyčném prostředí nejméně v jednom cizím jazyce
Personální a sociální kompetence
  • pracovat v týmu a podílet se na realizaci společných pracovních a jiných činností
  • přijímat a plnit odpovědně svěřené úkoly
  • přispívat k vytváření vstřícných mezilidských vztahů a k předcházení osobním konfliktům, nepodléhat předsudkům a stereotypům v přístupu k druhým
Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • podporovat hodnoty místní, národní, evropské i světové kultury a mít k nim vytvořen pozitivní vztah
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • pracovat s informacemi z různých zdrojů nesenými na různých médiích (tištěných, elektronických, audiovizuálních), a to i s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií