Elektromechanik pro zařízení a přístroje (čtvrtá verze) - CHKZ
Střední škola technická a dopravní, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Učební osnovy

1. ročník


Občanská nauka


1  týdně, P
Zásady jednání v situacích osobního ohrožení a za mimořádných událostí
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • popíše úlohu státu a místní samosprávy při ochraně zdraví a životů obyvatel
  • vyhodocuje hrozící nebezpečí a ví, jak na ně reagovat v situacích osobního ohrožení a za mimořádných událostí
  • orientuje se v důležitých telefonních číslech vztahujících se k řešení mimořádných událostí

- druhy a příklady mimořádných událostí
- základní složky integrovaného záchranného systému (IZS)
- důležitá telefonní čísla (Hasiči ČR, Policie ČR, Městská policie, První pomoc, Mezinárodní tísňová linka) + postup správného oznámení            - anonymní oznámení (vysvětlení pojmu, jak se zachovat)
- podezřelá zásilka (vysvětlení pojmu, jak ji rozpoznat a jak se zachovat)
 

Péče o zdraví
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • popíše, jak faktory životního prostředí ovlivňují zdraví lidí
  • uplatňuje ve svém jednání základní znalosti o stavbě a funkci lidského organismu jako celku
  • zdůvodní význam zdravého životního stylu
  • posuzuje vliv pracovních podmínek a povolání na své zdraví v dlouhodobé perspektivě a ví, jak by mohl kompenzovat jejich nežádoucí důsledky
  • popíše vliv fyzického a psychického zatížení na lidský organismus
  • orientuje se v zásadách zdravé výživy a v jejich alternativních směrech
  • využívá naučené modelové situace k řešení konfliktních situací
  • objasní důsledky sociálně patologických závislostí na život jedince, rodiny a společnosti a vysvětlí, jak aktivně chránit své zdraví
  • diskutuje a argumentuje o etice v partnerských vztazích, o vhodných partnerech a o odpovědném přístupu k pohlavnímu životu
  • zaznamenává vliv médií a reklamy na životní styl jedince a na péči o své zdraví

- činitelé ovlivňující zdraví: životní prostředí, životní styl, pohybové aktivity, výživa a stravovací návyky, rizikové chování aj.
- duševní zdraví a rozvoj osobnosti; sociální dovednosti; rizikové faktory poškozující zdraví
- odpovědnost za zdraví své i druhých; péče o veřejné zdraví v ČR, zabezpečení v nemoci; práva a povinnosti v případě nemoci nebo úrazu
- partnerské vztahy; lidská sexualita
- prevence úrazů a nemocí
- mediální obraz krásy lidského těla, komerční reklama
 

Člověk v lidském společenství
Dotace učebního bloku:   25
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • popíše na základě pozorování lidí kolem sebe a informací z médií, jak jsou lidé v současné české společnosti rozvrstveni z hlediska národnosti, náboženství a sociálního postavení; vysvětlí, proč sám sebe přiřazuje k určitému etniku (národu,…)
  • aplikuje zásady slušného chování v běžných životních situacích; uvede příklady sousedské pomoci a spolupráce, lásky, přátelství a dalších hodnot
  • uvede, jaká práva a povinnosti pro něho vyplývají z jeho role v rodině, ve škole, na pracovišti
  • navrhuje fiktivní odpovědný rozpočet životních nákladů
  • na konkrétních příkladech vysvětlí, z čeho může vzniknout napětí nebo konflikt mezi příslušníky většinové společnosti a příslušníkem některé z menšin
  • vysvětlí na příkladech osudů lidí (např. civilistů, zajatců, Židů, Romů, příslušníků odboje,…), jak si nacisté počínali na okupovaných územích
  • uvede konkrétní příklady ochrany menšin v demokratické společnosti
  • popíše zcela zřejmé konkrétní příklady ovlivňování veřejnosti (např. v médiích, v reklamě, jednotlivými politiky,…)
  • na základě pozorování života kolem sebe a informací z médií uvede příklady porušování genderové rovnosti (rovnosti mužů a žen)
  • popíše specifika některých náboženství, k nimž se hlásí obyvatelé ČR a Evropy
  • vysvětlí, čím mohou být nebezpečné některé náboženské sekty nebo a náboženská nesnášenlivost
  • orientuje se v nabídce pomoci, ocitne-li se v tíživé sociální situaci

- lidská společnost a společenské skupiny, současná česká společnost, její vrstvy
- odpovědnost, slušnost, optimismus a dobrý vztah k lidem jako základ demokratického soužití v rodině i v širší komunitě
- sociální nerovnost a chudoba v současné společnosti
- hospodaření jednotlivce a rodiny; řešení krizových finančních situací, sociální zajištění občanů
- rasy, národy a národnosti; většina a menšiny ve společnosti – klady vzájemného obohacování a problémy multikulturního soužití; genocida v době druhé světové války, jmenovitě Slovanů, Židů, Romů a politických odpůrců; migrace v současném světě, migranti, azylanti
- postavení mužů a žen v rodině a ve společnosti
- víra a atheismus, náboženství a církve, náboženská hnutí a sekty, náboženský fundamentalismus

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
  • ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • uplatňovat různé způsoby práce s textem (zvl. studijní a analytické čtení), umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace
  • s porozuměním poslouchat mluvené projevy (např. výklad, přednášku, proslov aj.), pořizovat si poznámky
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení ze strany jiných lidí
  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání
Kompetence k řešení problémů
  • porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky
  • volit prostředky a způsoby (pomůcky, studijní literaturu, metody a techniky) vhodné pro splnění jednotlivých aktivit, využívat zkušeností a vědomostí nabytých dříve
  • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
Komunikativní kompetence
  • vyjadřovat se přiměřeně k účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných a vhodně se prezentovat
  • formulovat své myšlenky srozumitelně a souvisle, v písemné podobě přehledně a jazykově správně
  • účastnit se aktivně diskusí, formulovat a obhajovat své názory a postoje
  • vyjadřovat se a vystupovat v souladu se zásadami kultury projevu a chování
Personální a sociální kompetence
  • posuzovat reálně své fyzické a duševní možnosti, odhadovat důsledky svého jednání a chování v různých situacích
  • stanovovat si cíle a priority podle svých osobních schopností, zájmové a pracovní orientace a životních podmínek
  • reagovat adekvátně na hodnocení svého vystupování a způsobu jednání ze strany jiných lidí, přijímat radu i kritiku
  • ověřovat si získané poznatky, kriticky zvažovat názory, postoje a jednání jiných lidí
  • mít odpovědný vztah ke svému zdraví, pečovat o svůj fyzický i duševní rozvoj, být si vědomi důsledků nezdravého životního stylu a závislostí
  • pracovat v týmu a podílet se na realizaci společných pracovních a jiných činností
  • přijímat a plnit odpovědně svěřené úkoly
  • podněcovat práci týmu vlastními návrhy na zlepšení práce a řešení úkolů, nezaujatě zvažovat návrhy druhých
  • přispívat k vytváření vstřícných mezilidských vztahů a k předcházení osobním konfliktům, nepodléhat předsudkům a stereotypům v přístupu k druhým
Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • jednat odpovědně, samostatně a iniciativně nejen ve vlastním zájmu, ale i ve veřejném zájmu
  • dodržovat zákony, respektovat práva a osobnost druhých lidí (popř. jejich kulturní specifika), vystupovat proti nesnášenlivosti, xenofobii a diskriminaci
  • jednat v souladu s morálními principy a zásadami společenského chování, přispívat k uplatňování hodnot demokracie
  • uvědomovat si – v rámci plurality a multikulturního soužití – vlastní kulturní, národní a osobnostní identitu, přistupovat s aktivní tolerancí k identitě druhých
  • zajímat se aktivně o politické a společenské dění u nás a ve světě
  • chápat význam životního prostředí pro člověka a jednat v duchu udržitelného rozvoje
  • uznávat hodnotu života, uvědomovat si odpovědnost za vlastní život a spoluodpovědnost při zabezpečování ochrany života a zdraví ostatních
  • uznávat tradice a hodnoty svého národa, chápat jeho minulost i současnost v evropském a světovém kontextu
  • podporovat hodnoty místní, národní, evropské i světové kultury a mít k nim vytvořen pozitivní vztah
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • získávat informace z otevřených zdrojů, zejména pak s využitím celosvětové sítě Internet
  • uvědomovat si nutnost posuzovat rozdílnou věrohodnost různých informačních zdrojů a kriticky přistupovat k získaných informacím, být mediálně gramotní