Elektromechanik pro zařízení a přístroje (čtvrtá verze) - CHKZ
Střední škola technická a dopravní, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Učební osnovy

1. ročník


Elektrotechnika


3  týdně, P
Základní pojmy a fyzikální principy
Dotace učebního bloku:   20
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • definuje základní pojmy v elektrotechnice a dokáže je správně užívat
  • interpretuje vlastními slovy souvislosti mezi jednotlivými prvky a charakteristickými veličinami v elektrických obvodech

- elektrický stav tělesa, elektronová teorie
- elektrické pole
- elektrický potenciál, elektrické napětí, elektrický proud
- jednotky a jejich rozměr
- materiály v elektrotechnice

 

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a svět práce

- využívá jednotky elektrických veličin a dodržuje elektrotechnické normy s platností v EU

Elektrostatické pole
Dotace učebního bloku:   20
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vypočítá výslednou kapacitu v obvodech s paralelním a sériovým zapojením kondenzátorů
  • řeší elektrické obvody s kondenzátory a stanoví jejich charakteristické parametry
  • popíše elektrické pole z hlediska jeho působení na bodový elektrický náboj

- elektrický náboj tělesa, elektrická síla, elektrické pole, kapacita vodiče
- vznik a veličiny elektrostatického pole
- kapacita, kondenzátory, spojování kondenzátorů
- energie elektrostatického pole
- elektrostatické pole, elektrická pevnost dielektrika

 

Stejnosměrný proud
Dotace učebního bloku:   20
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • provádí technické výpočty elektrických obvodů s užitím elektrotechnických tabulek a norem
  • rozlišuje základní obvodové prvky, uvede jejich charakteristiky a popisuje činnost funkčních částí v elektrotechnických (elektronických) zapojeních
  • orientuje se ve schématech zapojení elektrických a elektronických obvodů
  • řeší úlohy s elektrickými obvody s použitím Ohmova zákona

- elektrický proud v látkách, zákony elektrického proudu
- základní pojmy a veličiny
- základní obvodové prvky
- Ohmův zákon
- Kirchoffovy zákony
- zdroje stejnosměrného napětí a proudu
- metody řešení elektrických obvodů

 

 

Elektrochemie
Dotace učebního bloku:   20
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • specifikuje podstatu dějů při nichž elektrická energie způsobuje chemické přeměny, anebo se při nich chemickými reakcemi uvolňuje elektrická energie
  • využívá poznatky z elektrochemie a údaje z firemních katalogů při práci s elektrochemickými zdroji a jejich periodické údržbě

- vedení proudu v kovech, polovodičích, v elektrolytech, ve vakuu a v plynech
- elektrolýza
- elektrochemické zdroje elektrického proudu

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a životní prostředí

- objasní význam škodlivých vlivů elektrolytů na životní prostředí a nakládání s nimi

Magnetické pole
Dotace učebního bloku:   19
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • objasní podstatu elektromagnetických dějů
  • řeší magnetické obvody pomocí matematického vyjadřování fyzikálních zákonů
  • určí magnetickou sílu v magnetickém poli vodiče s proudem

- magnetické pole, magnetické pole elektrického proudu, elektromagnetická indukce
- magnetické vlastnosti látek
- magnetické pole vodiče
- magnetické obvody
- silové účinky, energie magnetického pole
- elektromagnety


 

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • s porozuměním poslouchat mluvené projevy (např. výklad, přednášku, proslov aj.), pořizovat si poznámky
Kompetence k řešení problémů
  • volit prostředky a způsoby (pomůcky, studijní literaturu, metody a techniky) vhodné pro splnění jednotlivých aktivit, využívat zkušeností a vědomostí nabytých dříve
Komunikativní kompetence
  • dosáhnout jazykové způsobilosti potřebné pro základní pracovní uplatnění dle potřeb a charakteru příslušné odborné kvalifikace (např. porozumět základní odborné terminologii a základním pracovním pokynům v písemné i ústní formě)
Personální a sociální kompetence
  • reagovat adekvátně na hodnocení svého vystupování a způsobu jednání ze strany jiných lidí, přijímat radu i kritiku

Odborné kompetence

Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci
  • chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem
Provádět diagnostické, montážní, opravárenské a údržbářské práce na elektrických a elektronických zařízeních a přístrojích
  • řešili elektrické obvody v ustáleném stavu, navrhovali a realizovali odpovídající náhradní zapojení těchto obvodů či zařízení, volili vhodné součástky