Elektromechanik pro zařízení a přístroje (čtvrtá verze) - CHKZ
Střední škola technická a dopravní, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Učební osnovy

1. ročník


Chladicí zařízení


0+2  týdně, P
Vývoj a využití chladicí techniky
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • objasní vývoj chladicí techniky a uvede podstatu přirozeného a umělého chlazení
  • uvede příklady využití chladicí techniky a objasní pojem chladicí řetěz v potravinářském průmyslu

- význam předmětu, vývoj chladicích zařízení
- potravinářský průmysl, chladici řetěz
- využití chladicí techniky v jiných odvětvích

Základní pojmy a fyzikální principy chlazení
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • popíše fyzikální pojmy - teplo, teplota, teplotní stupnice, závislost teploty varu kapalin na tlaku, tepelné vlastnosti látek a způsoby sdílení tepla
  • aplikuje fyzikální poznatky k objasnění principu činnosti kompresorového chladicího systému, dovede okruh schematicky zakreslit a popsat
  • orientuje se v principech činnosti ostatních chladicích systémů

- teplo, teplota, teplotní stupnice, tepelné vlastnosti látek
- způsoby sdílení tepla
- kompresorový chladicí systém
- absorpční chladicí systém
- termoelektrický chladicí systém
- ostatní chladicí systémy

Chladiva
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • definuje pojem - chladivo, vymezí požadavky na chladiva, uvede rozdělení a typické vlastnosti chladiv
  • objasní význam Montrealského a Kjótského protokolu pro životní prostředí
  • uvede ekologické aspekty a hodnotící kritéria při posuzování chladiv, objasní vliv chladiv na člověka

- požadavky a vlastnosti chladiv
- rozdělení chladiv, rozsah použití, dovolené materiály
- čistota a skladování chladiv
- nová chladiva, ekologie, Montrealský a Kjótský protokol
- vliv chladiv na lidský organismus, první pomoc při úrazech chladivem

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a životní prostředí

- popíše vliv chladiv na životní prostředí, objasní Montrealský a Kjótský protokol jako úmluvu o klimatických změnách

Nízkotuhnoucí oleje
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • definuje pojem – nízkotuhnoucí olej a charakterizuje jeho funkce v chladivových kompresorech
  • uvede požadavky na nízkotuhnoucí oleje, popíše rozdělení a vlastnosti nízkotuhnoucích olejů
  • popíše zásady pro manipulaci s oleji a ekologické aspekty

- požadavky, rozdělení a vlastnosti olejů
- zásady pro volbu oleje, čistota olejů
- sušení, skladování a ekologie u olejů

Spojovací armatury a potrubí
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • objasní význam a druhy spojovacího potrubí v chladicí technice, uvede požadavky kladené na potrubí
  • uvede význam spojovacích armatur v chladicí technice a jejich rozdělení
  • vysvětlí princip činnosti ručních a elektromagnetických uzavíracích ventilů

- spojovací potrubí v chladicí technice
- spojovací armatury v chladicí technice
- ruční a elektromagnetické uzavírací ventily

Základní montážní práce
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • objasní význam a technologické postupy při pájení v oboru
  • vysvětlí význam a postup žíhání měděného potrubí, uvede podstatu zabrušování
  • objasní zásady a postupy pro ohýbání potrubí, uvede postupy pro rozebíratelné a nerozebíratelné spojování potrubí

- pájení a lepení v oboru
- žíhání Cu potrubí, spojování potrubí
- ohýbání potrubí, opravy potrubí a armatur, čištění
- zabrušování a zaškrabávání v oboru

Zkoušky těsnosti chladicích zařízení
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zdůvodní požadavek těsnosti chladicího zařízení a uvede důsledky netěsnosti
  • objasní postupy při zkouškách těsnosti chladicích systémů nebo jejich částí
  • uvede vlastnosti detektorů chladiv a praktické použítí

- význam těsnosti chladicích zařízení, důsledky netěsnosti
- zkoušky těsnosti přetlakem (dusíkem)
- zkoušky těsnosti podtlakem (vakuem)
- zkoušky těsnosti chladivem, detektory chladiv - vlastnosti a použití
- zkoušky těsnosti za provozu, použití UV barviva a UV lampy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- vnímá sebeodpovědnost za provedenou odbornou práci a dodržování technologických postupů při zkouškách těsnosti chladicích zařízení

Chladivové kompresory
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • objasní význam kompresoru v chladicím zařízení, orientuje se v základních pojmech a parametrech kompresorů
  • uvede rozdělení kompresorů, popíše způsoby mazání kompresorů, objasní rozdíly ucpávkového, polohermetického a hermetického kompresoru
  • provede výpočet zdvihového objemu kompresoru a výpočet u řemenového převodu

- význam, druhy chladivových kompresorů
- kompresory s vratným pohybem pístu
- kompresory s rotačním pohybem pístu
- turbokompresory
- mechanismy pro změnu rotačního pohybu na vratný pohyb pístu
- způsoby mazání kompresorů
- hermetické a polohermetické kompresory
 

Montáže sestav chladicích zařízení
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • objasní význam generální opravy chladicího zařízení a definuje pojmy - obsluha, údržba, oprava, rekonstrukce, montáž
  • popíše postup GO chladicí jednotky a postup GO kompresoru
  • uvede zvláštnosti montáže hermetického a polohermetického okruhu

- význam GO u chladicích zařízení, základní pojmy (obsluha, údržba, oprava)
- technologický postup dílenské GO chladicí jednotky
- záběh, zkouška výkonu a zkouška těsnosti kompresoru a chladicí jednotky

Kondenzátory
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • objasní význam kondenzátoru v chladicím zařízeni, uvede mechanismus sdílení tepla
  • orientuje se v rozdělení kondenzátorů, uvede zásady pro umístění kondenzátoru
  • uvede běžné závady kondenzátorů, postupy oprav a zásady údržby

- funkce v okruhu, mechanismus sdílení tepla
- kondenzátory chlazené vzduchem, vodou, ostatní kondenzátory
- přibližný výpočet teplosměnné plochy kondenzátoru
- závady a opravy kondenzátorů, sušení, těsnost a skladování

Výparníky
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • objasní význam výparníku v chladicím zařízeni, vysvětlí mechanismus sdílení tepla
  • orientuje se v rozdělení výparníků, uvede zásady pro umístění, objasní chlazení přímé a nepřímé
  • uvede běžné závady výparníků, postupy oprav a zásady údržby

- funkce v okruhu, mechanismus sdílení tepla
- rozdělení výparníků
- způsoby vychlazování, teplonosné látky
- přibližný výpočet teplosměnné plochy výparníku
- závady a opravy výparníků, sušení, těsnost a skladování

Automatické, řídicí a pomocné přístroje
Dotace učebního bloku:   12
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • objasní význam expanzního ventilu v chladicím zařízení, uvede rozdělení a typické vlastnosti
  • vysvětlí význam tlakových spínačů (presostatů) v chladicím zařízení, uvede rozdělení
  • vysvětlí význam teplotních spínačů (termostatů) v chladicím zařízení, uvede rozdělení
  • objasní význam vodních ventilů v chladicím zařízení, uvede konstrukci a princip činnosti
  • vysvětlí význam odlučovače oleje a odlučovače kapalného chladiva v chladicím zařízení, uvede zapojení v okruhu
  • objasní význam filtrdehydrátoru a filtru v chladicím zařízení, uvede zapojení v okruhu

- ovládání chladicích zařízení, řízení a regulace
- expanzní ventily, druhy, funkce v okruhu, provedení a použití
- tlakové spínače (presostaty), princip, funkce v okruhu, provedení, závady, opravy, seřízení
- teplotní spínače (termostaty), princip, funkce v okruhu, provedení, závady, opravy, seřízení
- výměníky tepla, odlučovače oleje, odlučovače kapalného chladiva
- filtry, filtrdehydrátory, dehydrační látky

Klíčové kompetence

Kompetence k řešení problémů
  • volit prostředky a způsoby (pomůcky, studijní literaturu, metody a techniky) vhodné pro splnění jednotlivých aktivit, využívat zkušeností a vědomostí nabytých dříve
Komunikativní kompetence
  • účastnit se aktivně diskusí, formulovat a obhajovat své názory a postoje
Personální a sociální kompetence
  • reagovat adekvátně na hodnocení svého vystupování a způsobu jednání ze strany jiných lidí, přijímat radu i kritiku
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
  • mít odpovědný postoj k vlastní profesní budoucnosti a tedy i vzdělávání; uvědomovat si význam celoživotního učení a být připraveni přizpůsobovat se měnícím se pracovním podmínkám
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • pracovat s informacemi z různých zdrojů nesenými na různých médiích (tištěných, elektronických, audiovizuálních), a to i s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií

Odborné kompetence

Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb
  • chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku
Provádět diagnostické, montážní, opravárenské a údržbářské práce na elektrických a elektronických zařízeních a přístrojích
  • využívali v odborné praxi technické poznatky z oblasti úpravy, zpracování a užití rozličných materiálů
Číst technickou dokumentaci s porozuměním
  • schematicky zobrazovali prvky a obvody elektrických a elektronických přístrojů a zařízení