Elektromechanik pro zařízení a přístroje (čtvrtá verze) - CHKZ
Střední škola technická a dopravní, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Učební osnovy

1. ročník


Tělesná výchova


1  týdně, P
Hygiena, bezpečnost, organizace TEV
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zdůvodní význam zdravého životního stylu
  • zaznamenává hrozící nebezpečí, reaguje na ně v situacích osobního ohrožení a za mimořádných událostí
  • objasní důsledky sociálně patologických závislostí na život jednotlivce, rodiny a společnosti a vysvětlí, jak aktivně chránit svoje zdraví

- bezpečnost a hygiena v hodinách tělesné výchovy
- negativní vliv drog, alkoholu a kouření na zdraví a výkonnost člověka
- organizace hodin tělesné výchovy, pořadová cvičení

První pomoc
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • prokáže dovednosti poskytnutí první pomoci sobě a jiným
  • uplatňuje ve svém jednání základní znalosti o stavbě a funkci lidského organismu jako celku

- stavy bezprostředně ohrožující lidský život
- cíl první pomoci
- technická první pomoc
- zdravotnická první pomoc
- zásady vyšetření postiženého
- důležitá telefonní čísla

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- zajišťuje první pomoc

Pohybové aktivity
Dotace učebního bloku:   29
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • volí sportovní vybavení (výstroj a výzbroj) odpovídající příslušné činnosti a okolním podmínkám (klimatickým, zařízení, hygieně, bezpečnosti) a dovede je udržovat a ošetřovat
  • uplatňuje zásady sportovního tréninku
  • komunikuje při pohybových činnostech – dodržuje smluvené signály a vhodně používá odbornou terminologii
  • orientuje se v organizaci turnajů a soutěží
  • orientuje se v rozhodování, zapisování a sledování výkonů jednotlivců
  • volí vhodné prostředky k plánovaným pohybovým činnostem
  • využívá základní herní činnosti jednotlivce a participuje na týmovém herním výkonu družstva
  • uplatňuje techniku a základy taktiky v základních a vybraných sportovních odvětvích
  • orientuje se v zásadách zdravé výživy a v jejích alternativních směrech
  • rozliší jednání fair play od nesportovního jednání
  • sestaví soubory zdravotně zaměřených cvičení, cvičení pro tělesnou a duševní relaxaci; navrhne kondiční program osobního rozvoje a vyhodnotí jej
  • uplatňuje zásady bezpečnosti při pohybových aktivitách
  • zvolí vhodná cvičení ke korekci svého zdravotního oslabení a dokáže rozlišit vhodné a nevhodné pohybové činnosti vzhledem k poruše svého zdraví
  • orientuje se v možnostech zjištění úroveně pohyblivosti, ukazatele své tělesné zdatnosti a korekce pohybového režimu ve shodě se zjištěnými údaji
  • ověří úroveň pohyblivosti, ukazatele své tělesné zdatnosti a svalové nerovnováhy
  • diskutuje o pohybových činnostech, analyzuje je a hodnotií

- teoretické poznatky
- tělesná cvičení (jako součást všech tematických celků)
- gymnastika
- atletika
- pohybové hry
- testování tělesné zdatnosti
- zdravotní tělesná výchova (podle doporučení lékaře)


 

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
  • uplatňovat různé způsoby práce s textem (zvl. studijní a analytické čtení), umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace
  • s porozuměním poslouchat mluvené projevy (např. výklad, přednášku, proslov aj.), pořizovat si poznámky
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení ze strany jiných lidí
  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání
Kompetence k řešení problémů
  • porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky
  • uplatňovat při řešení problémů různé metody myšlení a myšlenkové operace
  • volit prostředky a způsoby (pomůcky, studijní literaturu, metody a techniky) vhodné pro splnění jednotlivých aktivit, využívat zkušeností a vědomostí nabytých dříve
  • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
Komunikativní kompetence
  • účastnit se aktivně diskusí, formulovat a obhajovat své názory a postoje
  • vyjadřovat se a vystupovat v souladu se zásadami kultury projevu a chování
Personální a sociální kompetence
  • posuzovat reálně své fyzické a duševní možnosti, odhadovat důsledky svého jednání a chování v různých situacích
  • stanovovat si cíle a priority podle svých osobních schopností, zájmové a pracovní orientace a životních podmínek
  • reagovat adekvátně na hodnocení svého vystupování a způsobu jednání ze strany jiných lidí, přijímat radu i kritiku
  • ověřovat si získané poznatky, kriticky zvažovat názory, postoje a jednání jiných lidí
  • mít odpovědný vztah ke svému zdraví, pečovat o svůj fyzický i duševní rozvoj, být si vědomi důsledků nezdravého životního stylu a závislostí
  • pracovat v týmu a podílet se na realizaci společných pracovních a jiných činností
  • přijímat a plnit odpovědně svěřené úkoly
  • přispívat k vytváření vstřícných mezilidských vztahů a k předcházení osobním konfliktům, nepodléhat předsudkům a stereotypům v přístupu k druhým
Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • uznávat hodnotu života, uvědomovat si odpovědnost za vlastní život a spoluodpovědnost při zabezpečování ochrany života a zdraví ostatních
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • získávat informace z otevřených zdrojů, zejména pak s využitím celosvětové sítě Internet
  • uvědomovat si nutnost posuzovat rozdílnou věrohodnost různých informačních zdrojů a kriticky přistupovat k získaných informacím, být mediálně gramotní

Odborné kompetence

Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci
  • byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout