Elektromechanik pro zařízení a přístroje (čtvrtá verze) - CHKZ
Střední škola technická a dopravní, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Učební osnovy

1. ročník


Odborný výcvik


10+5  týdně, P
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci, hygiena práce, požární prevence
Dotace učebního bloku:   12
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • dodržuje ustanovení týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence
  • při obsluze, běžné údržbě a čištění strojů a zařízení postupuje v souladu s předpisy a pracovními postupy
  • popíše příklady bezpečnostních rizik, event. nejčastější příčiny úrazů a jejich prevenci
  • je seznámen s principy první pomoci a používá je
  • poskytne první pomoc při úrazu na pracovišti
  • definuje povinnosti pracovníka i zaměstnavatele v případě pracovního úrazu

- pracovněprávní problematika BOZP
- bezpečnost technických zařízení
- protipožární opatření, druhy hasicích přístrojů a jejich použití
- první pomoc

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- uvědomuje si význam dodržování zásad bezpečnosti a ochrany zdraví při práci

Osvětlovací technika a její řízení
Dotace učebního bloku:   54
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • lokalizuje závady na světelných zdrojích a systémech a odstraňuje je
  • zapojuje a uvádí do provozu elektrické světelné zdroje a systémy

- světelné veličiny a jednotky, měření intenzity světla, světelná účinnost
- světelné zdroje a jejich základní zapojení v obvodech domácích elektroinstalací
- světelná signalizace
- elektrické sítě nn TN a IT
- technická dokumentace základních obvodů
 


 

Práce při montážích a demontážích
Dotace učebního bloku:   108
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • uplatňuje základní technologie ručního zpracování kovů
  • montuje, demontuje, opravuje, nahrazuje a sestavuje jednotlivé mechanické části elektrotechnických zařízení, strojů a přístrojů
  • provádí přípravné práce, při kterých využívá dovednosti z oblasti zpracování a spojování kovových i nekovových materiálů a manuální dovednosti specifické pro oblast zaměření

- ruční zpracování materiálů
- měření a orýsování
- řezání,pilování
- stříhání
- vrtání
- řezání závitů
- sekání
- nýtování, lepení
- pájení na měkko a natvrdo
- základy strojního obrábění
- úpravy nářadí, význam přípravků

 

Spojování materiálů a úprava nářadí
Dotace učebního bloku:   78
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • provádí rozebíratelná a nerozebíratelná spojení
  • provádí přípravné práce, při kterých využívá dovednosti z oblasti zpracování a spojování kovových i nekovových materiálů a manuální dovednosti specifické pro oblast zaměření

- rovnání a ohýbání
- pájení
- lepení
- nýtování
- rozebíratelná spojení
- broušení
- úpravy nářadí, význam přípravků
- práce s elektrickým ručním nářadím

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a životní prostředí

- uplatňuje zásady pro šetření materiálů při pracovních postupech

Kabely a vodiče, spojovací a izolační materiály
Dotace učebního bloku:   42
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • upravuje zakončení elektroinstalačního materiálu
  • montuje, demontuje, opravuje, nahrazuje a sestavuje jednotlivé mechanické části elektrotechnických zařízení, strojů a přístrojů

- typy kabelů a vodičů
- spojovací a úložné materiály
- práce s elektroinstalačním ručním nářadím
- technologické postupy prací s vodiči a kabely

 

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a životní prostředí

- objasní význam třídění vzniklého odpadu s ohledem na životní prostředí

Instalační materiál, jistící a spínací prvky
Dotace učebního bloku:   78
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • ovládá ukládání a zapojení prvků světelných a zásuvkových obvodů
  • rozlišuje vlastnosti elektrických přístrojů - spínání, jištění, proudový chránič

- bytová elektroinstalace a její jištění
- provedení ochran proti nebezpečnému dotykovému napětí
- měření I, U, R, P
- rozdělení elektrických přístrojů, základní pojmy a názvosloví
- požadavky na vlastnosti spínacích prvků zaručující bezpečnou a spolehlivou funkci

Stejnosměrné zdroje
Dotace učebního bloku:   18
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • provádí údržbu a zabezpečuje provozní připravenost akumulátorů

- principy, užívané konstrukce, proces nabíjení a vybíjení, kapacita, vnitřní odpor
- provoz a údržba zdrojů stejnosměrného napětí

Základní elektrická zapojení průmyslových elektroinstalací
Dotace učebního bloku:   72
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • upravuje zakončení elektroinstalačního materiálu
  • rozlišuje vlastnosti elektrických přístrojů - spínání, jištění, proudový chránič
  • orientuje se v ovládacích okruzích základních průmyslových zapojení
  • orientuje se v konstrukci běžných elektrických strojů, jejich zapojení a řízení

- ovládací okruhy rozběhů elektromotorů
- změna směru otáčení elektromotorů
- jisticí a ochranné prvky ovládání elektromotorů
- základní pojmy a názvosloví
- měření U, I, R
 

Zdokonalování praktických dovedností
Dotace učebního bloku:   33
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • provádí rozebíratelná a nerozebíratelná spojení
  • ovládá ukládání a zapojení prvků světelných a zásuvkových obvodů

- zdokonalování praktických dovedností získaných během školního roku ve všech probraných blocích učiva
- kontrolní práce
- exkurze

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení ze strany jiných lidí
Kompetence k řešení problémů
  • uplatňovat při řešení problémů různé metody myšlení a myšlenkové operace
  • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
Komunikativní kompetence
  • vyjadřovat se přiměřeně k účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných a vhodně se prezentovat
  • snažit se dodržovat jazykové a stylistické normy i odbornou terminologii
Personální a sociální kompetence
  • reagovat adekvátně na hodnocení svého vystupování a způsobu jednání ze strany jiných lidí, přijímat radu i kritiku
  • přijímat a plnit odpovědně svěřené úkoly
Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • jednat v souladu s morálními principy a zásadami společenského chování, přispívat k uplatňování hodnot demokracie
  • chápat význam životního prostředí pro člověka a jednat v duchu udržitelného rozvoje
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
  • mít odpovědný postoj k vlastní profesní budoucnosti a tedy i vzdělávání; uvědomovat si význam celoživotního učení a být připraveni přizpůsobovat se měnícím se pracovním podmínkám
  • mít přehled o možnostech uplatnění na trhu práce v daném oboru; cílevědomě a zodpovědně rozhodovat o své budoucí profesní a vzdělávací dráze
Matematické kompetence
  • správně používat a převádět běžné jednotky
  • číst různé formy grafického znázornění (tabulky, diagramy, grafy, schémata apod.)
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • získávat informace z otevřených zdrojů, zejména pak s využitím celosvětové sítě Internet

Odborné kompetence

Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci
  • chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem
  • znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence
  • osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeje apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik
  • znali systém péče státu o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce)
  • byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout
Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb
  • chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku
  • dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti
  • dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana)
Jednat ekonomicky a v souladu se strategií trvale udržitelného rozvoje
  • znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení
  • zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady
  • efektivně hospodařili se svými finančními prostředky
  • nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí
Provádět diagnostické, montážní, opravárenské a údržbářské práce na elektrických a elektronických zařízeních a přístrojích
  • zapojovali, diagnostikovali, opravovali a uváděli do provozu elektrické a elektronické části zařízení a přístrojů, které umožňují ovládání, řízení a činnost výkonových mechanismů a automatů
  • diagnostikovali technický stav a závady zařízení s mechanismy otáčivého pohybu, demontovali je, prováděli údržbu pohyblivých částí, čistili dotyky a sběrné plochy apod.
  • rozlišovali druhy elektrických strojů a přístrojů, na základě diagnostikovaných hodnot prováděli jejich opravy, včetně elektronických částí
  • demontovali, opravovali a zpětně správně funkčně sestavovali běžné mechanismy nebo části elektrických, elektromechanických, pneumatických a hydraulických přístrojů, strojů a rozličných dalších technických zařízení
  • řešili elektrické obvody v ustáleném stavu, navrhovali a realizovali odpovídající náhradní zapojení těchto obvodů či zařízení, volili vhodné součástky
  • využívali v odborné praxi technické poznatky z oblasti úpravy, zpracování a užití rozličných materiálů
  • vykonávali přípravné i finální práce při zhotovování mechanických dílců elektrických strojů, přístrojů, zařízení a různých montážních přípravků
  • zabezpečovali diferencovaně pracoviště před započetím práce na elektrickém zařízení
Provádět elektrotechnická měření a vyhodnocovat naměřené výsledky
  • měřili elektrické veličiny a jejich změny v elektrických a elektronických obvodech a příslušných obvodových prvcích
  • vyhodnocovali naměřené hodnoty pro kontrolu a diagnostiku zařízení, odstraňování jejich závad, pro jejich uvádění do provozu, seřizování a provozní nastavení
Číst technickou dokumentaci s porozuměním
  • schematicky zobrazovali prvky a obvody elektrických a elektronických přístrojů a zařízení
  • četli technická schémata a využívali znázorněné vztahy při přípravě, plnění a následné kontrole pracovních úkonů