Elektromechanik pro zařízení a přístroje (čtvrtá verze) - CHKZ
Střední škola technická a dopravní, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Učební osnovy

1. ročník


Český jazyk a literatura


1  týdně, P
Zdokonalování jazykových vědomostí a dovedností
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyjadřuje se věcně správně, jasně a srozumitelně
  • rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci
  • řídí se zásadami správné výslovnosti
  • v písemném i mluveném projevu využívá poznatků z tvarosloví

- národní jazyk a jazyková kultura

- obecné pojmy o jazyce
- národní jazyk a jeho útvary
- jazyková norma
- spisovný a nespisovný jazyk

- spisovná výslovnost
- jazyková kultura
- tvorba hlasu
- modulace hlasového projevu

 

 

 

 

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- poznává hodnoty jiných zemí a jejich srovnávání s vlastním státem zvyšuje i kompetence občanské, vede k vlastenectví a evropské integritě

Význam slov a slova přejatá
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vyjadřuje se věcně správně, jasně a srozumitelně
  • rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci

- tvoření slov
- význam slova a jeho změny
- homonyma, synonyma, antonyma
- metafora, metonymie

- přejímání slov z cizích jazyků
- český ekvivalent
- původ slov
- správná výslovnost

Pravopis
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • v písemném projevu uplatňuje znalosti českého pravopisu
  • odhaluje a opravuje jazykové nedostatky a chyby

- psaní u - ú - ů
- psaní i - y po obojetných souhláskách
- psaní skupin bě, pě, mě

- psaní předpony s-, z-

Komunikační a slohová výchova
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • klade otázky a vhodně formuluje odpovědi
  • rozpozná funkční styl a v typických příkladech slohový útvar
  • orientuje se v základních slohových postupech uměleckého stylu

- funkční styly, slohotvorní činitelé objektivní a subjektivní 
- funkční styl prostěsdělovací
- monolog a dialog
- vypravování

Projevy mluvené a psané
Dotace učebního bloku:   3
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • klade otázky a vhodně formuluje odpovědi
  • přednese krátký projev
  • vytvoří základní útvary administrativního stylu

- shody a rozdíly
- pravidla tvorby
- příprava samostatného projevu (krátkého rozsahu)
- verbální a neverbální komunikace

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a svět práce

- prezentuje se vhodně při úředním jednání a přijímacím pohovoru

Jak si lidé vykládali svět
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • orientuje se v obsahu textu i jeho částí
  • popíše vhodné společenské chování v dané situaci
  • vyjádří vlastní prožitky z recepce daných uměleckých děl

- starověké mýty, báje, pověsti
- rozbor literárních textů
- Bible

Středověké kroniky
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • orientuje se v obsahu textu i jeho částí
  • rozpozná funkční styl a v typických příkladech slohový útvar
  • rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci
  • z literárních ukázek vyvodí charakteristiku středověku
  • rozpozná význam národní kultury

- historické události ve středověkých kronikách a legendách
- rozbor textů
- doba Karla IV.

Cestopisy a tradice jiných zemí
Dotace učebního bloku:   1
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • orientuje se v obsahu textu i jeho částí
  • využívá poznatků z cestopisné literatury
  • rozpozná význam národní kultury
  • orientuje se v nabídce kulturních institucí

- cestopisy do období baroka
- rozbor textů, aktualizace na základě geografických poznatků

Vědecké objevy a vynálezy
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, vybírá je a přistupuje k nim kriticky
  • orientuje se v obsahu textu i jeho částí
  • využívá poznatků z cestopisné literatury

- literární díla do 19. století
- základy sci - fi
- významné osobnosti

O národním povědomí v literatuře
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, vybírá je a přistupuje k nim kriticky
  • orientuje se v obsahu textu i jeho částí
  • pořizuje z odborného textu výpisky
  • rozpozná význam národní kultury
  • na příkladech objasní výsledky lidské činnosti z různých oblastí umění
  • text interpretuje a debatuje o něm

- oslava českého národa v dílech do 19. století
- staroslověnské texty
- středověká literatura
- husitství
- J. A. Komenský
- národní obrození

Knihovny
Dotace učebního bloku:   1
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, vybírá je a přistupuje k nim kriticky
  • orientuje se v knihovnách a jejich službách

- knihovny a jejich funkce
- způsob vyhledávání informací

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Informační a komunikační technologie

- aplikuje poznatky v praxi - vyhledává informace

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
  • uplatňovat různé způsoby práce s textem (zvl. studijní a analytické čtení), umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace
  • s porozuměním poslouchat mluvené projevy (např. výklad, přednášku, proslov aj.), pořizovat si poznámky
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení ze strany jiných lidí
  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání
Kompetence k řešení problémů
  • porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky
  • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
Komunikativní kompetence
  • vyjadřovat se přiměřeně k účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných a vhodně se prezentovat
  • formulovat své myšlenky srozumitelně a souvisle, v písemné podobě přehledně a jazykově správně
  • snažit se dodržovat jazykové a stylistické normy i odbornou terminologii
  • vyjadřovat se a vystupovat v souladu se zásadami kultury projevu a chování
Personální a sociální kompetence
  • reagovat adekvátně na hodnocení svého vystupování a způsobu jednání ze strany jiných lidí, přijímat radu i kritiku
  • přijímat a plnit odpovědně svěřené úkoly
  • přispívat k vytváření vstřícných mezilidských vztahů a k předcházení osobním konfliktům, nepodléhat předsudkům a stereotypům v přístupu k druhým
Občanské kompetence a kulturní povědomí
  • jednat odpovědně, samostatně a iniciativně nejen ve vlastním zájmu, ale i ve veřejném zájmu
  • podporovat hodnoty místní, národní, evropské i světové kultury a mít k nim vytvořen pozitivní vztah
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
  • mít odpovědný postoj k vlastní profesní budoucnosti a tedy i vzdělávání; uvědomovat si význam celoživotního učení a být připraveni přizpůsobovat se měnícím se pracovním podmínkám
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • pracovat s osobním počítačem a dalšími prostředky informačních a komunikačních technologií
  • pracovat s informacemi z různých zdrojů nesenými na různých médiích (tištěných, elektronických, audiovizuálních), a to i s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií