Elektromechanik pro zařízení a přístroje (čtvrtá verze) - CHKZ
Střední škola technická a dopravní, Ostrava-Vítkovice, příspěvková organizace

Učební osnovy

1. ročník


Materiály


0+1  týdně, P
Materiály pro elektrotechniku
Dotace učebního bloku:   33
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • volí elektricky vodivý materiál na základě jeho vlastností, způsobu zpracování a s ohledem na plánované využití
  • vybere elektroizolační materiál podle jeho základních vlastností a provedení
  • rozlišuje magnetické materiály s ohledem na plánované užití
  • rozezná magnetické látky diamagnetické, paramagnetické, feromagnetické, antiferomagnetické
  • vysvětlí charakteristiky magnetických materiálů (křivka prvotního magnetování, hysterezní smyčka, permeabilita aj.)
  • rozliší vodivost N, vodivost P
  • interpretuje fyzikální podstatu elektrické vodivosti polovodičů a využívá ji při výběru polovodičových materiálů
  • uvede nejdůležitější technologické procesy vedoucí ke změně vlastností materiálů

- vodivé materiály – vodiče
- elektroizolační materiály – dielektrika a izolanty
- magnetické materiály
- polovodičové materiály – polovodiče
- změna vlastností materiálů (změnou složení, změnou struktury)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a životní prostředí

- objasní nutnost a vhodnost ekologické likvidace používaných látek a materiálů

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • uplatňovat různé způsoby práce s textem (zvl. studijní a analytické čtení), umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace
Komunikativní kompetence
  • účastnit se aktivně diskusí, formulovat a obhajovat své názory a postoje
Personální a sociální kompetence
  • ověřovat si získané poznatky, kriticky zvažovat názory, postoje a jednání jiných lidí

Odborné kompetence

Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb
  • chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku
  • dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana)
Jednat ekonomicky a v souladu se strategií trvale udržitelného rozvoje
  • nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí