Učební osnovy

2. ročník


Český jazyk a literatura


1  týdně, P
Kultura
Dotace učebního bloku:   14
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • orientuje se v nabídce kulturních institucí
  • popíše vhodné společenské chování v dané situaci
  • porovná typické znaky kultur hlavních národností na našem území

- kultura
- kultura a civilizace
- kulturní proměny v literatuře 19. století 
- kultura národností na našem území
 

 


 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Občan v demokratické společnosti

- orientuje se v historickém vývoji společnosti

Kultura chování
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • popíše vhodné společenské chování v dané situaci
  • porovná typické znaky kultur hlavních národností na našem území

- kultura chování
- vhodné společenské chování
- proměna společenského chování a její odraz v literatuře 19. století 
- společenská kultura - principy a normy kulturního chování
- kultura bydlení, odívání
- estetické a funkční normy při tvorbě a výrobě předmětů používaných v běžném životě
- funkce reklamy a propagačních prostředků a její vliv na životní styl
 

 

 

Kulturní instituce
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • orientuje se v nabídce kulturních institucí
  • popíše vhodné společenské chování v dané situaci
  • porovná typické znaky kultur hlavních národností na našem území

- kulturní instituce v ČR a v regionu
- divadla
- muzea 
- galerie
- kina
- národní kulturní památky UNESCO
- ochrana a využívání kulturních hodnot
 

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Informační a komunikační technologie

- vyhledává informace na internetu

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
  • ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • uplatňovat různé způsoby práce s textem (zvl. studijní a analytické čtení), umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace; být čtenářsky gramotný
  • s porozuměním poslouchat mluvené projevy (např. výklad, přednášku, proslov aj.), pořizovat si poznámky
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení ze strany jiných lidí
  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání
Kompetence k řešení problémů
  • volit prostředky a způsoby (pomůcky, studijní literaturu, metody a techniky) vhodné pro splnění jednotlivých aktivit, využívat zkušeností a vědomostí nabytých dříve