Učební osnovy

2. ročník


Elektrická výzbroj vozidel


0+2  týdně, P
Elektrické přístroje v elektrických výzbrojích drážních vozidel
Dotace učebního bloku:   8
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • třídí elektrické přístroje drážních vozidel
  • rozlišuje ochranné přístroje a popisuje jejich účel a funkci v elektrických trakčních zařízeních
  • vysvětluje význam měničů v elektrických trakčních zařízeních, popisuje princip jejich činnosti

- rozdělení elektrických přístrojů v elektrických výzbrojích drážních vozidel
- sběrače proudu; rozdělení, konstrukce
- ochranné přístroje; účel, funkce, použití
- elektropneumatické ventily, stykače, kontroléry, odpojovače
- měniče; statické, rotační

Elektrické stroje v elektrických výzbrojích drážních vozidel
Dotace učebního bloku:   9
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • třídí elektrické stroje drážních vozidel
  • vnímá účel, konstrukci a použití elektrických strojů v obvodech elektrických trakčních zařízení
  • pracuje s momentovými a otáčkovými charakteristikami trakčních elektromotorů
  • vysvětluje důvody pro různé způsoby pohonu hnacích dvojkolí a zná způsoby uložení trakčních elektromotorů u hnacích drážních vozidel
  • orientuje se ve výpočtech spotřeby energií u hnacích drážních vozidel s ohledem na účinnosti jejich přeměn
  • řeší oteplení trakčního elektromotoru a rozlišuje třídy izolací elektrických strojů a přístrojů

- rozdělení a požadavky na elektrické stroje v elektrických výzbrojích drážních vozidel
- transformátory, tlumivky, jejich provedení, užití
- způsoby pohonu hnacích náprav
- stejnosměrné trakční elektromotory
- střídavé trakční elektromotory
- pomocné pohony
- oteplení elektromotoru, třídy izolací
- spotřeba elektrické energie, energetická účinnost přeměny energie;

Regulace výkonu hnacích drážních vozidel
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • popisuje způsoby regulace napětí použitých elektromotorů
  • vysvětluje řízení rozjezdu a jízdy hnacího drážního vozidla

- vozidla se stejnosměrnými pohony
- vozidla se střídavými pohony

Elektrické brzdy hnacích drážních vozidel
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • člení elektrické brzdy hnacích drážních vozidel
  • rozlišuje výhody a nevýhody elektrodynamického brzdění
  • pracuje s brzdící charakteristikou hnacího drážního vozidla
  • charakterizuje principy činnosti elektrodynamické brzdy s ohledem na druh použitého trakčního elektromotoru
  • rozlišuje omezené možnosti použití rekuperační brzdy v daných podmínkách provozu
  • vnímá ekonomický a ekologický význam elektrodynamického brzdění
  • popisuje elektromagnetické a magnetické kolejnicové brzdy

- elektrodynamické odporové
- elektrodynamické rekuperační
- elektromagnetické
- magnetická kolejnicové

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a životní prostředí

- uvede pozitivní přínos použítí elektrodynamických brzd na životní prostředí v porovnání s brzdami čelisťovými nebo špalíkovými

Vytápění, větrání a klimatizace drážních vozidel
Dotace učebního bloku:   4
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • popisuje druhy a princípy vytápění
  • vysvětluje princípy klimatizace

- druhy a princípy vytápění drážních vozidel
- klimatizace drážních vozidel

Osvětlení drážních vozidel
Dotace učebního bloku:   2
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • charakterizuje způsoby osvětlení drážních vozidel

- druhy a způsoby osvětlení drážních vozidel

Elektrické výzbroje drážních vozidel
Dotace učebního bloku:   34
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • pracuje s technickou dokumentací a s technickými parametry drážních vozidel
  • rozlišuje jednotlivé obvody v elektrických výzbrojích drážních vozidel, specifikuje trakční obvody, zobrazuje zjednodušená schémata
  • rozlišuje způsoby regulace napětí použitých elektromotorů, vysvětluje význam měničů v elektrických výzbrojích, popisuje princip jejich činnosti
  • specifikuje pomocné obvody v elektrických výzbrojích hnacích drážních vozidel
  • specifikuje řídicí a ovládací obvody v elektrických výzbrojích hnacích drážních vozidel
  • specifikuje obvody ochran, rozlišuje ochranné přístroje a vnímá jejich účel a funkci v elektrických výzbrojích
  • specifikuje doplňkové systémy v elektrických výzbrojích hnacích drážních vozidel

- technické parametry
- trakční obvody; sběrací soustava, střešní jednotka, trakční pohony (statické měniče - výkonová, řídicí a regulační část, trakční motory), trakční baterie a superkondenzátory, nabíječ trakčních baterií, brzdové odporníky
- pomocné obvody; elektrické stroje a přístroje, statické měniče (měniče pomocných pohonů - vstupní měnič, výstupní střídač), obvody nabíjení, obvody chlazení
- řídicí a ovládací obvody; obvody řízení, centrální počítačvozidla, MUX, sběrnice CAN, ABS, EBS, ECAS, záznamová zařízení u tachografů
- obvody ochran; zařízení pro monitorování izolačního stavu
- osvětlení
- doplňkové systémy; palubní, kamerové a odbavovací systémy, kolizní systémy, počítání cestujících

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
Kompetence k řešení problémů
  • porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
  • mít odpovědný postoj k vlastní profesní budoucnosti a tedy i vzdělávání; uvědomovat si význam celoživotního učení a být připraveni přizpůsobovat se měnícím se pracovním podmínkám

Odborné kompetence

Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb
  • chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku
Číst a tvořit technickou dokumentaci, uplatňovat zásady normalizace a graficky komunikovat
  • rozuměli různým způsobům technického zobrazování
  • četli a tvořili různé druhy technické a elektrotechnické dokumentace s ohledem na normy v oblasti technického zobrazování
  • pohotově využívali normy a další zdroje informací při řešení elektrotechnických úloh