Učební osnovy

2. ročník


Základy přírodních věd


1  týdně, P
Obecná chemie
Dotace učebního bloku:   13
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • porovná fyzikální a chemické vlastnosti různých látek
  • popíše stavbu atomu, vznik chemické vazby
  • vysvětlí názvy, značky a vzorce vybraných chemických prvků a sloučenin
  • popíše charakteristické vlastnosti nekovů, kovů a jejich umístění v periodické soustavě prvků
  • popíše základní metody oddělování složek ze směsí a jejich využití v praxi
  • vyjádří složení roztoku a připraví roztok požadovaného složení
  • vysvětlí podstatu chemických reakcí a zapíše jednoduchou chemickou reakci chemickou rovnicí
  • provádí jednoduché chemické výpočty, které lze využít v odborné praxi

- chemické látky a jejich vlastnosti
- chemická symbolika
- názvosloví anorganických sloučenin
- částicové složení látek, atom, molekula
- chemická vazba
- periodická soustava prvků
- chemické reakce, chemické rovnice
- směsi a roztoky
- výpočty v chemii

Anorganická chemie
Dotace učebního bloku:   10
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • vysvětlí vlastnosti anorganických látek
  • tvoří chemické vzorce a názvy vybraných anorganických sloučenin
  • charakterizuje vybrané prvky a anorganické sloučeniny a zhodnotí jejich využití v odborné praxi a v běžném životě, posoudí je z hlediska vlivu na zdraví a životní prostředí

- anorganické látky - oxidy, kyseliny, hydroxidy, soli
- vybrané prvky a anorganické sloučeniny v běžném životě a odborné praxi

Organická chemie
Dotace učebního bloku:   6
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • charakterizuje základní skupiny uhlovodíků a jejich vybrané deriváty a tvoří jednoduché chemické vzorce a názvy
  • uvede významné zástupce jednoduchých organických sloučenin a zhodnotí jejich využití v odborné praxi a v běžném životě, posoudí je z hlediska vlivu na zdraví a životní prostředí

- vlastnosti atomu uhlíku
- základ názvosloví organických sloučenin
- organické sloučeniny v běžném životě a odborné praxi

Biochemie
Dotace učebního bloku:   5
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • charakterizuje biogenní prvky a jejich sloučeniny
  • charakterizuje nejdůležitější přírodní látky
  • popíše vybrané biochemické děje

- chemické složení živých organismů
- přírodní látky, bílkoviny, sacharidy, lipidy, nukleové kyseliny, biokatalyzátory
- biochemické děje

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
  • ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • uplatňovat různé způsoby práce s textem (zvl. studijní a analytické čtení), umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace; být čtenářsky gramotný
  • s porozuměním poslouchat mluvené projevy (např. výklad, přednášku, proslov aj.), pořizovat si poznámky
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení ze strany jiných lidí
  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání
Kompetence k řešení problémů
  • porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky
  • uplatňovat při řešení problémů různé metody myšlení (logické, matematické, empirické) a myšlenkové operace