Učební osnovy

2. ročník


Ekonomika


1  týdně, P
Podnikání
Dotace učebního bloku:   34
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • rozlišuje různé formy podnikání a vysvětlí jejich hlavní znaky
  • vytvoří jednoduchý podnikatelský záměr a zakladatelský rozpočet
  • na příkladu vysvětlí základní povinnosti podnikatele vůči státu
  • stanoví cenu jako součet nákladů, zisku a DPH a vysvětlí, jak se cena liší podle zákazníků, místa a období
  • rozliší jednotlivé druhy nákladů a výnosů
  • vypočítá výsledek hospodaření
  • vypočítá čistou mzdu
  • vysvětlí zásady daňové evidence
  • popíše, jaké závazky vyplývají z běžných smluv, a na příkladu ukáže možné důsledky vyplývající z neznalosti smlouvy včetně jejich všeobecných podmínek
  • hájí své spotřebitelské zájmy, např. podáním reklamace
  • popíše, co má obsahovat pracovní smlouva a vysvětlí práva a povinnosti zaměstnance

- podnikání podle živnostenského zákona a zákona o obchodních korporacích
- podnikatelský záměr
- zakladatelský rozpočet
- povinnosti podnikatele
- trh, tržní subjekty, nabídka, poptávka, zboží, cena
- náklady, výnosy, zisk/ztráta
- mzda časová a úkolová a jejich výpočet
- zásady daňové evidence

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
  • ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • uplatňovat různé způsoby práce s textem (zvl. studijní a analytické čtení), umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace; být čtenářsky gramotný
  • s porozuměním poslouchat mluvené projevy (např. výklad, přednášku, proslov aj.), pořizovat si poznámky
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení ze strany jiných lidí
  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání
Komunikativní kompetence
  • účastnit se aktivně diskusí, formulovat a obhajovat své názory a postoje
  • zpracovávat administrativní písemnosti, pracovní dokumenty i souvislé texty na běžná i odborná témata
Personální a sociální kompetence
  • adaptovat se na měnící se životní a pracovní podmínky a podle svých schopností a možností je pozitivně ovlivňovat, být připraveni řešit své sociální i ekonomické záležitosti, být finančně gramotní
  • pracovat v týmu a podílet se na realizaci společných pracovních a jiných činností
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
  • mít odpovědný postoj k vlastní profesní budoucnosti a tedy i vzdělávání; uvědomovat si význam celoživotního učení a být připraveni přizpůsobovat se měnícím se pracovním podmínkám
  • mít přehled o možnostech uplatnění na trhu práce v daném oboru; cílevědomě a zodpovědně rozhodovat o své budoucí profesní a vzdělávací dráze
  • mít reálnou představu o pracovních, platových a jiných podmínkách v oboru a o požadavcích zaměstnavatelů na pracovníky a umět je srovnávat se svými představami a předpoklady
  • umět získávat a vyhodnocovat informace o pracovních i vzdělávacích příležitostech, využívat poradenských a zprostředkovatelských služeb jak z oblasti světa práce, tak vzdělávání
  • vhodně komunikovat s potenciálními zaměstnavateli, prezentovat svůj odborný potenciál a své profesní cíle
  • znát obecná práva a povinnosti zaměstnavatelů a pracovníků
  • rozumět podstatě a principům podnikání, mít představu o právních, ekonomických, administrativních, osobnostních a etických aspektech soukromého podnikání; dokázat vyhledávat a posuzovat podnikatelské příležitosti v souladu s realitou tržního prostředí, svými předpoklady a dalšími možnostmi
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • získávat informace z otevřených zdrojů, zejména pak s využitím celosvětové sítě Internet

Odborné kompetence

Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje
  • znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení
  • zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady
  • efektivně hospodařili s finančními prostředky
  • nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí