Učební osnovy

2. ročník


Fyzika


1  týdně, P
Molekulová fyzika a termika
Dotace učebního bloku:   12
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • uvede příklady potvrzující kinetickou teorii látek
  • změří teplotu v Celsiově teplotní stupnici a vyjádří ji jako termodynamickou teplotu
  • vysvětlí význam teplotní roztažnosti látek v přírodě a v technické praxi a řeší úlohy na teplotní délkovou roztažnost těles
  • popíše vlastnosti látek z hlediska jejich částicové stavby
  • vysvětlí pojem vnitřní energie soustavy (tělesa) a způsoby její změny
  • řeší jednoduché případy tepelné výměny pomocí kalorimetrické rovnice
  • řeší úlohy na děje v plynech s použitím stavové rovnice pro ideální plyn
  • vysvětlí mechanické vlastnosti těles z hlediska struktury pevných látek
  • popíše příklady deformací pevných těles jednoduchého tvaru a řeší úlohy na Hookův zákon
  • popíše přeměny skupenství látek a jejich význam v přírodě a v technické praxi

- základní poznatky termiky
- teplo a práce, přeměny vnitřní energie tělesa, tepelná kapacita, měření tepla
- částicová stavba látek, vlastnosti látek z hlediska molekulové fyziky
- stavové změny ideálního plynu, práce plynu, tepelné motory
- struktura pevných látek, deformace pevných látek, kapilární jevy
- přeměny skupenství látek, skupenské teplo, vlhkost vzduchu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a životní prostředí

- uvede využití základních fyzikálních jevů z této oblasti na příkladech ze života

Mechanika
Dotace učebního bloku:   22
Výsledky vzděláváníUčivo

Žák:

  • analyzuje jednoduché děje s využitím zákona zachování mechanické energie
  • určí výslednici sil působících na těleso a jejich momenty
  • určí těžiště tělesa jednoduchého tvaru
  • aplikuje Pascalův a Archimédův zákon při řešení úloh na tlakové síly v tekutinách
  • vysvětlí změny tlaku v proudící tekutině

- mechanika tuhého tělesa
- mechanika tekutin
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a životní prostředí

- vysvětluje negativní dopady působení člověka na přírodu

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
  • ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
  • uplatňovat různé způsoby práce s textem (zvl. studijní a analytické čtení), umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace; být čtenářsky gramotný
  • s porozuměním poslouchat mluvené projevy (např. výklad, přednášku, proslov aj.), pořizovat si poznámky
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení ze strany jiných lidí
Kompetence k řešení problémů
  • uplatňovat při řešení problémů různé metody myšlení (logické, matematické, empirické) a myšlenkové operace
  • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
Komunikativní kompetence
  • účastnit se aktivně diskusí, formulovat a obhajovat své názory a postoje
Matematické kompetence
  • správně používat a převádět běžné jednotky
  • provádět reálný odhad výsledku řešení dané úlohy
  • číst a vytvářet různé formy grafického znázornění (tabulky, diagramy, grafy, schémata apod.)
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • pracovat s osobním počítačem a dalšími prostředky informačních a komunikačních technologií
  • získávat informace z otevřených zdrojů, zejména pak s využitím celosvětové sítě Internet
  • pracovat s informacemi z různých zdrojů nesenými na různých médiích (tištěných, elektronických, audiovizuálních), a to i s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií